Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hejdå Tele2

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(ett slags öppet brev till tele2)

Kära Comviq/Tele2/Cheap.
Jag har varit en trogen kund till er i 13 år. Det är nästan halva min livstid. Jag har alltid gjort långa bindningstider hos er för att jag ville så gärna vara kvar.

Det vill jag inte längre.

Sen jag flyttat utomlands har jag haft mitt förvisso billiga telefonabonnemang igång, om än i ett kuvert tills nästa gång jag landar i Sverige.

Dessvärre har jag gång på gång fått höra;
"Klara, jag ringde dig i morse men jag kom inte fram?!"
eller "Klara, jag ringde dig igår men det var en människa som talade typ turkiska som svarade". Eller som just igår, en människa som kommer för att leverera färg. "Ja, jag försökte ringa dig tre gånger. Första gången säger den att numret inte är i bruk. Andra gången tutar det bara upptaget." Tredje gången kopplas det från mitt håll men det hörs inte ett jota, då tutar det upptaget hos honom.

Jag har ringt er om detta varje gång det hänt. Jag har förklarat att det inte är varje samtal. Hade det aldrig fungerat hade jag heller aldrig fått reda på att det inte fungerade då. Det är inte alltid man lyckas stå 10 meter från den som ringer just när det inte fungerar, som det då gjorde igår.

Ni svarar då att jag ska använda en annan telefon. Nog för att det kunde varit fel på min telefon som jag har nu, men då även på den jag hade innan dess? Eller den jag hade innan den med? Är det verkligen _verkligen_ möjligt att min telefon skickar ett samtal som kommer från Tyskland till en mottagare i till exempel Turkiet? Kan verkligen min telefon avgöra vilka som ska kopplas till en annan person eller inte?

Kanske har mina fina telefoner haft mer makt än jag gett dem credit för. Kanske kan de inte bara ta emot och säga "svarar" eller "tutar upptaget" utan även "nä, det där skickar jag till Afghanistan". Eller bara "nä. telefon-numret är ur bruk."

Jag har inte längre en annan telefon att byta med. Min alcatel svarar gärna på samtal men högtalaren är paj. Jag vet inte hur länge jag skulle vara tvungen att använda en annans telefon, för jag vet inte när det här händer. Det är alltid en big suprise när det gör det, för alla inblandade. Jag vet inte hur många som får upptaget-signalen hos mig för det är det väl ingen som påpekar nästa gång man ses?

Jag är inget geni på felsökning, det hävdar jag inte. Men om något går fel är det inte lämpligt att ta en närmre titt på det tillfället då det går fel istället för att glömma bort det och skicka test-signaler en dag efteråt? Är det inte underligt att ni inte en enda gång har bett mig ange vilket telefon-nummer det är som har ringt mig och vid vilken tidpunkt? När jag nu påpekar det så talar ni om för mig att det är Telia som försökt ringa, så felet ligger hos dem. Men det är ju jag som ska ta emot samtalet? Vad har ett telia-nummer igår gemensamt med ett hem-nummer i Tyskland i somras, eller min pappas comviq-telefon vid samma tillfälle? Inte ett ****.

Efter 13 år som kund så hade jag faktiskt hoppats på något mer i felsökningen. Det finns visst fler fel än "sim-kort" eller "telefon"-relaterat.
Ja. Det hade hjälpt att prata med din chef. Kanske hade människan insett att lite mer kundservice och felsökning kan vara på sin plats ibland. Istället hör jag mig säga att jag vill byta operatör och blir kopplad till uppsägning.

Jag ska söka jobb nu. Det är det värsta jag vet, jag vill göra mitt lidande kort som fan och då blandar jag inte in slumpen ifall jag får jobbet eller inte.
En arbetsgivare som ringer till mig och får svaret "numret är ur bruk" kommer nog inte försöka två gånger till. Most likely kommer h*n aldrig att få kontakt med mig. Så mycket makt ska inte ni få ha över mitt liv.

Jag är väl dum men jag fattar inte företagens prioriteringar. Å ena sidan talas det om hur mycket det kostar att skaffa en ny kund å andra sidan lägger man inte en ett-öring på att behålla de man har.

Jag skickade ett epost till deras kundservice nu och lade till;

Så har ni inte mer att säga om den här saken än att hänvisa mig till 1. Nytt sim-kort (ett tredje) eller 2. Testa på obestämd tid med en tredje telefon, vart den ska komma ifrån vet inte jag, eller 3. Uppsägning, så må våra vägar skiljas åt här.

Jag kommer inte rekommendera er till en levande själ och jag funderar allvarligt på att införskaffa ett twitter-konto för att leta reda på likasinnade.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-05 07:24
Ursprungligen av klarabara:

Jag skickade ett epost till deras kundservice nu och lade till;

Så har ni inte mer att säga om den här saken än att hänvisa mig till 1. Nytt sim-kort (ett tredje) eller 2. Testa på obestämd tid med en tredje telefon, vart den ska komma ifrån vet inte jag, eller 3. Uppsägning, så må våra vägar skiljas åt här.

Jag kommer inte rekommendera er till en levande själ och jag funderar allvarligt på att införskaffa ett twitter-konto för att leta reda på likasinnade.

Lägg upp det på fairshopping.se så det får lite uppmärksamhet!

Visst är det sorgligt när företag inte bryr sig om sina kunder. Ofta får man tjata rejält innan dom lyssnar. Bäst är att rösta med fötterna och byta leverantör.

Företag som upprepat missköter sig ska man inte anlita, så du gör ju rätt att lämna dem. Jag kan bara konstatera att du trots detta är väldigt trevlig mot dem.

Som jämförelse ber jag att få citera en missnöjd bredbandskund från Australien:

Citat:

Dear Cretins,

I have been an Optus customer since 9th July 2001, when I signed up for your
3-in-one deal for cable TV, cable modem, and telephone. During this
three-month period I have encountered inadequacy of service which I had not
previously considered possible, as well as ignorance and stupidity of
monolithic proportions.

Please allow me to provide specific details, so that you can either pursue
your professional perogative and seek to rectify these difficulties - or,
more likely I suspect, so that you can have some entertaining reading
material as you while away the working day smoking B&H and drinking
vendor-coffee on the bog in your office:

My initial installation was cancelled without warning or notice, resulting
in my spending an entire Saturday sitting on my fat arse waiting for your
technician to arrive. When he did not arrive at all, I spent a further 57
minutes on my mobile phone listening to your infuriating hold music, and the
even more annoying Scottish robot woman telling me to look at your helpful
website.... er, how exactly when my modem has been disconnected? I
alleviated the boredom to some small degree by playing with my testicles for
a few minutes - an activity at which you are no-doubt both familiar and
highly adept. The rescheduled installation then took place some two weeks
later, although the technician did forget to bring a number of vital tools -
such as a drill-bit, and his cerebrum.

Two weeks later, my cable modem had still not arrived. After several further
telephone calls (actually 15 telephone calls over 4 weeks) my modem
arrived... a total of six weeks after I had requested it, and begun to pay
for it.

I estimate that the downtime of your internet servers is roughly 35%...these
are usually the hours between about 6pm and midnight, Monday to Friday, and
most of the useful periods over the weekend. I am still waiting for my
telephone connection. I have made 9 telephone calls on my mobile to your
no-help line this week, and have been unhelpfully transferred to a variety
of disinterested individuals, who are it seems also highly skilled bollock
jugglers.

I have been informed that a telephone line is available (and someone will
call me back); that no telephone line is available (and someone will call me
back); that I will be transferred to someone who knows whether or not a
telephone line is available (and then been cut off); that I will be
transferred to someone who knows whether or not a telephone line is
available (and then been redirected to an answer machine informing me that
your office is closed); that I will be transferred to someone who knows
whether or not a telephone line is available (and then been redirected to
the irritating Scottish robot woman...and several other variations on this
theme.

Doubtless you are no-longer reading this letter, as you have at least a
thousand other dissatisfied customers to ignore, and also another one of
those crucially important testicle-moments to attend to. Frankly I don't
care, it's far more satisfying as a customer to voice my frustrations in
print than to shout them at your unending hold music. Forgive me, therefore,
if I continue.

I thought Telstra were shit, that they had attained the holy piss-pot of
god-awful customer relations, that no-one, anywhere, ever, could be more
disinterested, less helpful or more obstructive to delivering service to
their customers. That's why I chose Optus, and because, well, there isn't
anyone else is there? How surprised I therefore was, when I discovered to my
considerable dissatisfaction and disappointment what a useless shower of
bastards you truly are. You are sputum-filled pieces of distended rectum -
incompetents of the highest order. Telstra - wankers though they are - shine
like brilliant beacons of success, in the filthy puss-filled mire of your
seemingly limitless inadequacy.

Suffice to say that I have now given up on my futile and foolhardy quest to
receive any kind of service from you. I suggest that you do likewise, and
cease any potential future attempts to extort payment from me for the
services which you have so pointedly and catastrophically failed to deliver
- any such activity will be greeted initially with hilarity and disbelief -
although these feelings will quickly be replaced by derision, and even
perhaps a small measure of bemused rage.

I enclose two small deposits, selected with great care from my cats litter
tray, as an expression of my utter and complete contempt for both you and
your pointless company. I sincerely hope that they have not become
desiccated during transit - they were satisfyingly moist at the time of
posting, and I would feel considerable disappointment if you did not
experience both their rich aroma and delicate texture. Consider them the
very embodiment of my feelings towards Optus, and it's worthless employees.

Have a nice day - may it be the last in your miserable short life, you
irritatingly incompetent and infuriatingly unhelpful bunch of twats.

Rgds Adam Olsen Terrigal

Sagt och gjort! De har dock redan tryckt ut en slut-faktura för mig och jag ska gå till telia idag och portera mitt nummer. Jag är lite skraj dock att mina kopplings-problem följer med mitt telefon-nummer? Vad tror ni, bättre att ta ett nytt nummer?

Brevet från Australien, jag har funnit min överman. Brilliant!

Problem skall inte kunna följa med ett telefonnummer, det är ju bara... siffror. Var inte vidskeplig nu.

Kanske inte..det är säkert bra hos Telia. Fatta att de har samma samtals o sms-kostnader som jag hade hos Tele2, 10kr mer i månaden bara? Otroligt.

Bara samtalen kommer fram.

Brevet från Australien är ju helt lysande. Jag har sparat texten för eget framtida användande. Bredbandsbolaget ligger för tillfället i skottlinjen. Jag äger dock ingen katt. Tror ni det funkar lika bra med hund?

Tele2 svarade på brevet på Fairshopping, de verkar inte alls se att man inte direkt hittar felet med deras metoder..

Jag skaffade ett Telia-abonnemang idag, mitt i allt så bestämde jag mig för att bara skita i mitt gamla nummer! Fick ett jättebra nytt istället och en ny telefon! Tuggummi-rosa, supersöt. Dock är den telia-låst så jag kan inte "testa en dag eller två" med min comviq-kort, as if..

Känner mig lätt om fötterna!

Jag tror du gjorde rätt klarabara. Ibland är det nog lika bra att släppa och använda sin energi till vettigare saker. Säger en som inte själv har så lätt för det ...

Red
Tack Richard för brevet från Australien! Min favorit är
You are sputum-filled pieces of distended rectum - incompetents of the highest order. Telstra - wankers though they are - shine like brilliant beacons of success, in the filthy puss-filled mire of your seemingly limitless inadequacy.

Var nära skratta på mig av Austriensarns brev.
Skall posta det till en Aussie jag känner....

1
Bevaka tråden