Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man spela på en sommarkonsert?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förutom att vara Mac-nörd så spelar jag en hel del piano och ska nu i sommar spela på en kyrkokonsert, där jag själv kan bestämma repertoaren, men jag känner mig lite tom på idéer.

Ni som gärna lyssnar på klassiskt piano har kanske något förslag.

Jag föreställer mig själv lite "lättare" saker (dvs. inte svårmodiga stycken), lite a la "feel good"-musik.

Kul vore också om det är lite mindre känd musik.

Men, alla förslag mottages tacksamt!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 08:41

Nåt av Eric Satie kanske, eller Claude Debussy?
Kanske är för välkända.

Ska grunna lite mer.

Lägger också en röst på Satie eller kanske Nyman. Varför inte något av Björn J:Son Lindh, brukar vara populärt.

EDIT: Jaha, mindre känd musik... Får återkomma.

Debussy funderade jag på (Passepied och/eller Clair de lune från Suite Bergamasque)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 09:44

Lars-Erik Larsson har ju skrivit en del pianomusik också. Svenskt och somrigt.

Ursprungligen av Konrad:

Lars-Erik Larsson har ju skrivit en del pianomusik också. Svenskt och somrigt.

Det låter som ett bra förslag, finns det något på nätet som kan lyssna på? (har inte tid, lust, råd eller kapacitet att köpa och spela igenom alla kandidater )

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 10:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det låter som ett bra förslag, finns det något på nätet som kan lyssna på? (har inte tid, lust, råd eller kapacitet att köpa och spela igenom alla kandidater )

Det finns massor av pianostycken av Larsson att lyssna på med Spotify, om du har det.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns massor av pianostycken av Larsson att lyssna på med Spotify, om du har det.

Tyvärr inte, men jag ska söka lite på Youtube och på iTunes Store

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 14:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tyvärr inte, men jag ska söka lite på Youtube och på iTunes Store

Jag har ett par invites över om du känner för det. Det är ju gratisversionen med reklam men kan ju vara bra att ha föra att leta låtar PMa din mail om du vill ha.

  • Medlem
  • 2010-03-18 14:22

Måste det vara klassiskt?
La Wally, kanske? Har aldrig hört den på piano bara, men nog är det en fin bit?!

Arvo Pärt går ju alltid hem?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Arvo Pärt går ju alltid hem?

Mycket bra förslag! Jag hörde en gång min f.d. pianolärarinna spela ett fantastiskt coolt stycke, ska se om jag kan få tag i henne och få namnet på stycket.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mycket bra förslag! Jag hörde en gång min f.d. pianolärarinna spela ett fantastiskt coolt stycke, ska se om jag kan få tag i henne och få namnet på stycket.

"Für Alina" och "Spiegel im Spiegel" tröttnar jag aldrig på. Oerhört sorgliga dock.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-03-18 15:45

Någon av Bachs Goldberg-variationer skulle väl sitta bra. Särskilt om du spelar som Glenn Gould. Fast det kanske är för konventionellt?

Ursprungligen av marta:

Någon av Bachs Goldberg-variationer skulle väl sitta bra. Särskilt om du spelar som Glenn Gould. Fast det kanske är för konventionellt?

Ingen spelar som Glenn Gould

Jag har inte spelat Goldberg-variationerna och ribban har satts så jäkla högt för dem att man verkligen måste spela dem inihelvete bra för att kunna framföra dem publikt, så jag tror inte jag törs helt enkelt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 16:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ingen spelar som Glenn Gould

Jag har inte spelat Goldberg-variationerna och ribban har satts så jäkla högt för dem att man verkligen måste spela dem inihelvete bra för att kunna framföra dem publikt, så jag tror inte jag törs helt enkelt...

Om du vill impa på audiensen kan du leja in en pianist till och spela Stravinskys Våroffer fyrhändigt.
Det vore nåt.

YouTube - Stravinsky - The Rite of Spring (Piano Duet) Michael Tilson Thomas & Ralph Grierson [Part 2/4]

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-03-18 16:38

Dumt att nämna Glenn Gould kanske, men Goldberg-variationerna är ju så alldels särskilt vackra, så du kan säkert få till det - men på ditt sätt. Kul och utmanande med din fråga. Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 16:57
Ursprungligen av marta:

Dumt att nämna Glenn Gould kanske, men Goldberg-variationerna är ju så alldels särskilt vackra, så du kan säkert få till det - men på ditt sätt. Kul och utmanande med din fråga. Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.

Är det möjligen Marta Argerich som är upphovet till ditt nick här?:)

  • Medlem
  • 2010-03-18 22:24
  • Medlem
  • 2010-03-18 22:34

Den här är förhållandevis kort, strax över 5 minuter, och inte för "svår".
YouTube - Keith Jarrett Köln Concert - Part 2 c
Casa Valdez Studios: Keith Jarrett's Köln Concert Transcriptions & MP3s

Hur bra som helst!

Ursprungligen av Baron:

Den här är förhållandevis kort, strax över 5 minuter, och inte för "svår".
YouTube - Keith Jarrett Köln Concert - Part 2 c
Casa Valdez Studios: Keith Jarrett's Köln Concert Transcriptions & MP3s

Hur bra som helst!

Verkligen oerhört bra. Så bra att det bara kan bli sämre Om jag ska spela något sånt så blir det egenkomponerat/improviserat. Då kan ju i alla fall ingen säga att det är fel

  • Medlem
  • 2010-03-20 13:21
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Verkligen oerhört bra. Så bra att det bara kan bli sämre Om jag ska spela något sånt så blir det egenkomponerat/improviserat. Då kan ju i alla fall ingen säga att det är fel

Det är klart. Och Goulds Goldbergvariationer lämnar ju en del utrymme för förbättring...

Ursprungligen av Baron:

Det är klart. Och Goulds Goldbergvariationer lämnar ju en del utrymme för förbättring...

Glenn Gould var ju en riktig kuf, som också på ett teoretiskt plan menade att det inte var någon idé att göra ytterligare en inspelning som lät som alla andras, utan att man måste göra något annorlunda, även om det innebar att frångå kompositörens anvisningar för framförandet.

Så därför är Glenn Gould ibland absolut briljant, och ibland bara hmm... ja väldigt annorlunda...

Fascinerande snubbe, lyssna på det här musikaliska skämtet (?)

YouTube - Glenn Gould So You Want to write a fugue

Vansinnigt roligt! Själv tycker jag det här är ganska kul också:

YouTube - #7 Monty Python - Koncert fortepianowy [skecz napisy PL]

Spiegel im Spiegel hade jag inte hört, och den var ju helt sagolikt bra, men dessvärre har jag inte tillgång till en violinist. Kanske jag skulle arrangera om den för klarinett och piano och spela klarinett och överlåta pianot till min gamle far?

  • Medlem
  • 2010-03-24 06:54

Kanske nåt av John Cage, eller varför inte självaste Karl-Erik Welin...?

Ursprungligen av Baron:

Kanske nåt av John Cage, eller varför inte självaste Karl-Erik Welin...?

Kanske denna:
YouTube - John Cage: 4'33'' for piano (1952)

Kommer ju att göra repetitionerna enkla...

  • Medlem
  • 2010-03-24 20:54

Jo, jag tänkte det. Men den här är lite mer publikfriande:
THÉODORE E LIBÈR: "RENDEZ-VOUS 1963"

Bevaka tråden