Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Adobe AIR framtiden?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg precis en YouTube video där ett program som man kodar funkar på 5 olika enheter (Mac OS X, WIndows, Ubuntu, Andoid, iPhone OS)

Dessutom funkar det på internet (HTML5 antar jag?)

Är detta ett bra sätt att koda? Nyfiken fråga bara, kodar ju inte själv, men ser rätt intressant ut.

http://www.youtube.com/watch?v=22vicDlzmkI&feature=player_embedded

Tja du, har du svar på den frågan så kan du räkna med en ljus framtid själv

Adobe AIR är (pust, svårsagt) ett av flera pågående försök att skapa en runtime-miljö som fungerar på flera plattformar, med Silverlight och Java FX som närmaste konkurrenter.

Antagandet från dessa företag är att det finns en stor marknad för program vars funktionalitet är större än vad rena webb-lösningar kan ge, men mindre avancerat än vad plattformsspecifika utvecklingmiljöer normalt används för.

Silverlight känns betydligt mer intressant tycker jag.

Ursprungligen av Chaosstar:

Silverlight känns betydligt mer intressant tycker jag.

Inte tänkt som ett ifrågasättande, utan bara som en öppen fråga: Varför tycker du det?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte tänkt som ett ifrågasättande, utan bara som en öppen fråga: Varför tycker du det?

Nu är jag iofs inte super påläst på Adobe Air, men vad som är bra med Silverlight är att du kan koda C# (strukturerat kodspråk). Det jag sett av Silverlight och hört av utvecklare är att de flesta gillar det skarpt.

Frågan är bara om Microsoft lyckas få ut det.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nu är jag iofs inte super påläst på Adobe Air, men vad som är bra med Silverlight är att du kan koda C# (strukturerat kodspråk). Det jag sett av Silverlight och hört av utvecklare är att de flesta gillar det skarpt.

Frågan är bara om Microsoft lyckas få ut det.

Antar att du menar att C# är ett objektorienterat språk.
Vad utvecklar man Adobe AIR i för språk?

Jag tror att AIR främst riktar sig mot AJAX, FLEX och Flash-utvecklare. Det går att skapa AIR-program med kunskap om en eller flera av dessa teknologier som alltså i sin tur utnyttjar xml, olika scriptspråk eller grafiska programmeringstekniker. Inget som behöver kompileras på samma sätt som C#.

Det tycks som om ADOBE med AIR försöker uppmuntra webb-utveckalre att göra mer komplicerade program som inte bara behöver fungera på webben medan Silveright även kan attrahera "riktiga" programmerare.

1
Bevaka tråden