Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .

antiglare

Ursprungligen av newcastle:

Nu har jag beställt!!!

Det blev en 17" med Core i7, 7200 rpm HDn och AntiGlare display.

Skall levereras den 22 eller 23 april. Väntar med spänning.

Hej!
jag kan inte detta med skärmar riktigt. Jag åker mycket tåg och buss och jobbar då med datorn. Inte sällan ligger solen på mot skärmen. Ska jag då välja en speciell skärm?` folk talar om spegelskärm, vilken är det? ska jag undvika det om jag jobbar mycket i ljusa miljöer?
mvh Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag kan inte detta med skärmar riktigt. Jag åker mycket tåg och buss och jobbar då med datorn. Inte sällan ligger solen på mot skärmen. Ska jag då välja en speciell skärm?` folk talar om spegelskärm, vilken är det? ska jag undvika det om jag jobbar mycket i ljusa miljöer?

"Spegelskärmen" är den skärm som numera är standard och som hos Apple kallas "glänsande bildskärm" ("glossy" på engelska). Den har en blank yta som beroende på omgivande ljuskällor kan upplevas som störande på grund av reflektioner. Anti-glare-skärmen påminner mer om gamla LCD-skärmar som har en matt yta.

Den glänsande skärmen har mera stunds i färgerna och det mesta ser "bättre" ut i vanliga ögon. Speciellt film. Nackdelen är då reflektionerna. Hur störande det är är väldigt individuellt, vissa tycker det är ett stort problem, andra säger att de inte tänker ett ögonblick på det.

Om du har möjlighet, besök en affär som säljer Macar så kan du själv se om du tycker det är störande eller inte.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag kan inte detta med skärmar riktigt. Jag åker mycket tåg och buss och jobbar då med datorn. Inte sällan ligger solen på mot skärmen. Ska jag då välja en speciell skärm?` folk talar om spegelskärm, vilken är det? ska jag undvika det om jag jobbar mycket i ljusa miljöer?
mvh Jonas Ludvigsson

Eftersom jag jobbar som designer går glossyskärmen tokbort.

MacBook Pro 15" i5 2.4 GHz, 500 GB HDD, Hi-Res Antiglare + AppleCare.

Grafit säger 3-4 veckor, men jag hoppas de överdriver för att man inte skall bli besviken

Beställt:

2.4GHz Intel Core i5
MacBook Pro 15-inch
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
320GB Serial ATA Drive @ 5400
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Klev upp till 15" från det tänkta 13" då det kändes som en "modernare" dator och således mer prisvärd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-16 14:42
Ursprungligen av Archangel:

Beställt:

2.4GHz Intel Core i5
MacBook Pro 15-inch
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
320GB Serial ATA Drive @ 5400
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Klev upp till 15" från det tänkta 13" då det kändes som en "modernare" dator och således mer prisvärd.

Lyllos dig!

Det är denna som kom? Du gjorde ingen BTO eller något sånt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-16 14:51
Ursprungligen av rk:

Lyllos dig!

Det är denna som kom? Du gjorde ingen BTO eller något sånt?

Beställde plain vanilla 13". La dock till en miniDP -> dvi-adapter.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-16 16:22

leverans

Min 15" 2,4 hi-res har beräknad leverans 27-28/4, men när man loggar in står det att den är skickad och att beräknad leverans är 4 maj!:'(

Ursprungligen av rk:

Lyllos dig!

Det är denna som kom? Du gjorde ingen BTO eller något sånt?

Ingen BTO, utan bara billigaste 15" straight of the shelf.

Nu dock med en 640GB disk istoppat.

Beställt: Low-end 13" MBP

13-tums MacBook Pro

Mini DisplayPort to DVI Adapter
COUNTRY KIT, K24 -SWE
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
2.4GHz Intel Core 2 Duo

Apple Store Mecenat - 11.046 SEK

Lev: 26/4

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-13 22:59
Ursprungligen av johan_fbg:

13-tums MacBook Pro

Mini DisplayPort to DVI Adapter
COUNTRY KIT, K24 -SWE
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
2.4GHz Intel Core 2 Duo

Apple Store Mecenat - 11.046 SEK

Lev: 26/4

Precis samma; dator, adapter, pris och leverans

Längtar, sålde min iBook för när Macbooken då behovet för bärbar saknas. Nu har jag börjat studera igen och är i stort behov av en ny. Perfekt med 10h batteri. Hade iofs önskat en ny i5 i den men bara batteritiden gör det värt väntan och färdigt med 4gb som borde vara minimum.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 23:31

2.4GHz Intel Core i5, 15-inch Hi-Res Glossy.
160GB SSD Intel X25-M G2 beställt från Inet.
Funderar även på att slå till på 8 GB RAM, men vet inte om det är värt 4.500 kr..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 00:17
Ursprungligen av Hallon:

2.4GHz Intel Core i5, 15-inch Hi-Res Glossy.
160GB SSD Intel X25-M G2 beställt från Inet.
Funderar även på att slå till på 8 GB RAM, men vet inte om det är värt 4.500 kr..

Har inte kollat jättenoga, men jag antar att 4GBs maskinerna skeppas med 2 st 2GB stickor. Och det lilla jag har hittat i affär så ett DDR3 PC8500(1066Mhz) är enligt prisjakt billigast med 1745 kr. Så det x2 i runda svängar 3500 kr. Då 800 kr under apples pris, men som då kommer installerat o klart. Så jag tycker skillnaden är inte jättestor men tillräckligt för att jag förstår att folk väljer att sätta i det själv.

Sen kan det ju vara så att man kör med 4GB för att se om det känns bra, och sen när man ska byta så har priserna gått ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 00:27
Ursprungligen av Kajan:

Har inte kollat jättenoga, men jag antar att 4GBs maskinerna skeppas med 2 st 2GB stickor.

Jupp. Man måste köpa 2 st 4GB stickor om man vill upgradera till 8GB.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-04-20 12:09

Hmm beställde den 16e, och det har inte hänt något ALLS på statusen..

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 5 arbetsdagar
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 12:21

Ringde UPS idag, dom kunde inte säga mer än att det ser mörkt ut. Den information dom hade fått nu var att det var förseningar på 24-72 timmar.
Segt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-20 12:42
Ursprungligen av broel:

Hmm beställde den 16e, och det har inte hänt något ALLS på statusen..

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 5 arbetsdagar
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

Vad skulle ha hänt menar du? Det har ju bara gått knappt 3 av 5 arbetsdagar.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-04-23 09:18

Shipped on: Apr 22, 2010 via UPS Ireland
Beräknas på sidan att anlända 26e, men i mailet står det 30e. Vad ska man tro på?

  • Medlem
  • 2010-05-25 22:22

Beställt

Macbook Pro 17" 2.66 GHz i7
8 Gb RAM
500 Gb 7200 rpm
Antiglare screen

Fullmatat var det här

Nu går man i väntans tider...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-13 22:18

New MacBook Pros support audio over Mini DisplayPort
Ännu en förbättring som kommer glädja många tror jag

Ursprungligen av Drakfot:

New MacBook Pros support audio over Mini DisplayPort
Ännu en förbättring som kommer glädja många tror jag

Det tror jag definitivt. Just denna brist har återkommit ofta när man pratat om HDMI vs DP i Macar. Som det ser ut nu - efter denna förbättring - finns det ingen större anledning att stoppa in HDMI då en enkel adapter fixar mini-DP -> HDMI med ljud och allt.

Ursprungligen av Drakfot:

New MacBook Pros support audio over Mini DisplayPort
Ännu en förbättring som kommer glädja många tror jag

Oj, det där är viktigt! Det bekräftar ju ännu mer de indikationer som finns på att Apple kommer att släppa en egen mini DisplayPort -> HDMI adapter.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-13 22:46
Ursprungligen av Capeman:

Oj, det där är viktigt! Det bekräftar ju ännu mer de indikationer som finns på att Apple kommer att släppa en egen mini DisplayPort -> HDMI adapter.

Dessvärre inte:

Ursprungligen av MacRumors:

Apple confirmed to Ars that the just-updated MacBook Pros will pass both video and audio signals to an HDTV or receiver when using an miniDP to HDMI adapter. Apple sells one such adapter from Griffin online, though alternative from suppliers such as Monoprice are also available. Apple doesn't have any plans at this time to make its own adapter, contrary to earlier speculation.

Från: Apple Updates MacBook Pro Mini DisplayPort Implementation to Support Both Audio and Video - Mac Rumors

säger iof inget om att de inte kommer göra en sådan adapter, men det ligger nog inte inom den närmaste tiden.

Ursprungligen av Drakfot:

Dessvärre inte:

Från: Apple Updates MacBook Pro Mini DisplayPort Implementation to Support Both Audio and Video - Mac Rumors

säger iof inget om att de inte kommer göra en sådan adapter, men det ligger nog inte inom den närmaste tiden.

Såg också det sen, men lägger inte så stor vikt vid det. Sen när har Apple bekräftat att de skall släppa en ny produkt, oavsett hur oansenlig produkten är? Och gör de inte det så kvittar det ju egentligen, finns ju redan sådana adaptrar.

Ursprungligen av Drakfot:

Dessvärre inte:

Från: Apple Updates MacBook Pro Mini DisplayPort Implementation to Support Both Audio and Video - Mac Rumors

säger iof inget om att de inte kommer göra en sådan adapter, men det ligger nog inte inom den närmaste tiden.

finns ju 3:e parts varianter som funkar perfa.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-14 00:37

Intressant om den automatiska grafikhanteringen i de nya MacBook Pro'na: Inside Apple's automatic graphics switching

Ser ut som att Apple har en av de bästa lösningarna hitils.

Ursprungligen av Drakfot:

Intressant om den automatiska grafikhanteringen i de nya MacBook Pro'na: Inside Apple's automatic graphics switching

Ser ut som att Apple har en av de bästa lösningarna hitils.

Ja, verkligen! Folk som fortfarande sågar gårdagens uppdatering har nog inte förstått hur mycket bättre detta är en föregående lösning.

För den som inte orkar klicka, här ett ett bra stycke:

Apple's approach in the new 15" and 17" MacBook Pros differs from Optimus in two key ways. The first is that the switching is all handled automatically by Mac OS X without any user intervention (though there is actually a System Preference to deactivate it, if you choose). Apps that use advanced graphics frameworks such as OpenGL, Core Graphics, Quartz Composer or others will cause the OS to trigger the discrete GPU. So, when you are reading or writing Mail, or editing an Excel spreadsheet, Mac OS X will simply use the integrated Intel HD graphics. If you fire up Aperture or Photoshop, Mac OS X kicks on the NVIDIA GeForce GT 330M.

...och på samma spår, Michael Gartenberg och varför de små förbättringarna är så bra (via DF):

We often hear of the “Apple tax” and have seen vendors copy Apple’s form factor down to the metal case, keyboard layout and other design elements. What many other vendors miss is the attention to the small details that by themselves don’t matter all that much but add value and delight as the user discovers them. Are they small issue? Sure, but they fix real problems. The need to switch graphic modes by logging in and out is not a big deal but it’s inelegant. It costs wasted cycles. It makes things harder for the user. Some engineer was bothered enough by this to fix it. It’s now a feature. It’s now the standard on how this function should work. In short, for those that use this feature, it will bring a smile to their face. To those who never used it, it’s one more way the computing experience became that much more seamless.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 09:58

Dessa i5 och i7 processorer i en bärbar ? Inga värmeproblem ? Eller går dom snålare och kallare än gamla dual core 2 an ?

Är inte riktigt insatt i bärbara datorers processorer .

i5 och i7 är i alla fall duktigt mycket snabbare Nu framstår en "rejäl" bärbar som ett enda alternativ för mitt data användande i framtiden.
Bara att koppla in till en stationär 27 tums led skärm när man behöver den skärmytan
jag dreglar......

Bevaka tråden