Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 14:54
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Svarar på mitt eget inlägg:
Enligt Xerox så beror det på att drivrutinerna är gjorda för PPC och i tidigare OSX ingick Rosetta automatiskt i installationen, vilket inte är fallet med SL.

Du kan installera Rosetta under installationen eller efteråt genom att starta ett PPC program i Snow Leopard så installeras Rosetta automatiskt.

//Rob

Hade samma problem med CS4 som med CS3.
Avinstallerade rubbet med adobes egen avinstallerare som finns här
Adobe - Adobe CS4 Clean Script
(den tar både CS3 och CS4)
och installerade CS4 på nytt.
Nu verkar det funka
Struntar helt enkelt i CS3 så länge.
Tack ändå till Acke för visat intresse.

Men problemet med skrivaren kvarstår.
Instruktionerna från Xerox hjälpte inte som sagt.
Verkar istället som Xerox instruktioner har ställt till det med Terminalen.
Kan man ”återställa” Terminalen på något sätt?

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Hade samma problem med CS4 som med CS3.
Avinstallerade rubbet med adobes egen avinstallerare som finns här
Adobe - Adobe CS4 Clean Script
(den tar både CS3 och CS4)
och installerade CS4 på nytt.
Nu verkar det funka
Struntar helt enkelt i CS3 så länge.
Tack ändå till Acke för visat intresse.

Men problemet med skrivaren kvarstår.
Instruktionerna från Xerox hjälpte inte som sagt.
Verkar istället som Xerox instruktioner har ställt till det med Terminalen.
Kan man ”återställa” Terminalen på något sätt?

Svarar på mitt eget inlägg 2
Kontaktade Apple Support och fick all hjälp jag behövde

För er som har en Xerox 6110n som inte funkar med Snowleopard:
(antagligen funkar det här på andra Xerox-skrivare också, men jag tar inget ansvar för det)
Installera Rosetta på SL
(jag fick installera om hela SL, klicka på Anpassa och klicka i Rosetta)
Hämta drivrutin för skrivaren på Phaser 6110 Drivers and Downloads
Under rutan Language välj English (US) och klicka på GO.
Klicka på ”Mac OSX 10.3-10.4 Print Driver Installer” (40 MB)
Öppna nedladdade filen ”MAC_Printer_Installer.dmg”
Klicka på ”Phaser 6110 Installer.app” och visa Info
Klicka i rutan vid Rosetta (om detta val finns är Rosetta installerat)
Stäng Info-fönstret och starta installationen
Öppna Systeminställningar och lägg till skrivaren i listan (om den inte redan finns där)

Xerox tillhandahåller ett worddokument med instruktioner (samma länk som ovan) gällande Terminalen.
Strunta i det och gör ovanstående istället.
Funkar inte det kanske man ska följa Xerox instruktioner som en sista utväg.
Men det hjälpte inte mig som sagt.

Normalt ska det funka så, men i mitt fall gick inte det heller.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-03-18 23:06

Hej,
Jag har en fråga som jag skulle behöva hjälp med att klura ut. Jag köpte min Imac 24" med Snow Leopard (10.6) färdig installerat på. Sen så installerade jag om till Version 10.5.6 som följde med. Och nu undrar jag hur jag ska få Snow Leopard (10.6) installerat.. Är det bara att stoppa in cd:n när datorn är på och följa installationen, eller ska man starta om datorn med skivan i ? Försvinner någonting om jag gör det ? alla bilder och musik ? är denna Snow Leopard bara en uppdaterings skiva ? Tackar på förhand !!

//Oscar

Ursprungligen av Oscar.B:

Hej,
Jag har en fråga som jag skulle behöva hjälp med att klura ut. Jag köpte min Imac 24" med Snow Leopard (10.6) färdig installerat på. Sen så installerade jag om till Version 10.5.6 som följde med. Och nu undrar jag hur jag ska få Snow Leopard (10.6) installerat.. Är det bara att stoppa in cd:n när datorn är på och följa installationen, eller ska man starta om datorn med skivan i ?

Precis som med mycket annat med Mac så är det inte krångligare än så. Du startar installeraren från din nuvarande miljö, följer instruktionerna och låter datorn sköta resten.

Ursprungligen av Oscar.B:

Försvinner någonting om jag gör det ? alla bilder och musik ?

Nej, de finns kvar. Du kan göra så att de tas bort, men då måste du explicit välja det under installationen och det är ganska tydligt markerat så det är inget du ska oroa dig för.

Ursprungligen av Oscar.B:

är denna Snow Leopard bara en uppdaterings skiva ? Tackar på förhand !!

//Oscar

Det brukar stå på skivan om den bara kan användas för att uppdatera systemet, men de skivorna är relativt ovanliga.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-03-18 23:21

Ja okej. På skivan som jag har installerad nu så står det "Mac OS X Install DVD, Version 10.5.6" Den skivan är grå. på Snow Leopard skivan står det " CPU Drop-in DVD Version 10.6" och den är vit med snö leoparden på. Så jag kan alltså bara stoppa in Snow Leopard nu med datan på, Få datorn uppdaterad utan att förlora några filer ? låter ju kanoners !

Det är korrekt uppfattat. Du måste dock starta uppdateringsprogrammet på skivan själv, det startar inte automatiskt.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-03-18 23:28

Jag litar på dina ord.. Tackar så mycket !

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-03-18 23:34

Säker på att jag inte installerar två stycken program på varann ? Det står " Installera Mac OS X på Macintosh Hårddisk" Det står ingenting om uppdatering, men det står uppgradering i manualen.. lite orolig är jag..

Det låter helt normalt. Standardvalet är att göra en uppgradering. Om du inte väljer något annat så är det en sådan den gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-06 17:17

HJÄLP! Rosetta?

Efter min uppdatering till SL så ombes jag installera ngt som heter Rosetta för att t.ex. kunna använda Word och Excel.

Jag hittar inte detta program ngnstans, en länk i tråden refererar till en sida hos Apple men där finns ju inget att ladda ned, bara information...

Känner mig som en idiot och sitter med en affärsplan på 300 sidor inlåst i en liten svart Mac..:'(

Vad gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 17:19
Ursprungligen av 4007:

Efter min uppdatering till SL så ombes jag installera ngt som heter Rosetta för att t.ex. kunna använda Word och Excel.

Jag hittar inte detta program ngnstans, en länk i tråden refererar till en sida hos Apple men där finns ju inget att ladda ned, bara information...

Känner mig som en idiot och sitter med en affärsplan på 300 sidor inlåst i en liten svart Mac..:'(

Vad gör jag?

Klicka på länken så kommer den automatiskt ladda ned uppdateringen via internet och installera.

Ursprungligen av 4007:

Efter min uppdatering till SL så ombes jag installera ngt som heter Rosetta för att t.ex. kunna använda Word och Excel.

Jag hittar inte detta program ngnstans, en länk i tråden refererar till en sida hos Apple men där finns ju inget att ladda ned, bara information...

Känner mig som en idiot och sitter med en affärsplan på 300 sidor inlåst i en liten svart Mac..:'(

Vad gör jag?

Det finns på din Snow Leopard-skiva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-07 00:17

Jag tycks inte hitta ngn fungerande länk för att ladda ned och installera Rosetta - kan ngn visa vart?

Är enda alternativet att fixa fram SL-skivan då?

Ursprungligen av 4007:

Jag tycks inte hitta ngn fungerande länk för att ladda ned och installera Rosetta - kan ngn visa vart?

Är enda alternativet att fixa fram SL-skivan då?

Rosetta är inget man laddar ner. Vad är problemet egentligen? Om du installerat 10.6 äger du väl skivan?

Ursprungligen av 4007:

Jag tycks inte hitta ngn fungerande länk för att ladda ned och installera Rosetta - kan ngn visa vart?...

Jo men är det inte så att, som jag tror Acke försökte säga ovan, att när man får upp ett fönster med en sådan uppmaning att installera Rosetta är det bara att klicka "Ok" eller vad nu alternativet heter så hämtas Rosetta från Apples server och installeras mer eller mindre automatiskt.

Det finns alltså ingen länk om jag minns rätt utan det hämtas automatiskt första gången man öppnar en PPC, och allt som behövs är ett litet "ok" från användaren.

Och man behöver ingen 10.6-skiva! Om man är uppkopplad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-07 08:55

När jag klickar OK i rutan som kommer upp och frågar efter Rosetta så händer ingenting, det verkar som att internet från att ha gått snabbt innan installationen av SL nu helt plötsligt går extremt långsamt? Kan det vara därför som datorn inte lyckas hämta hem det som behövs?

Jag installerade SL ifrån en familjelicens-skiva som finns 50 mil bort - det är klart jag kan be någon skicka den men jag tänkte att det skulle gå att fixa ändå.

Det är möjligt att det beror på slö internetuppkoppling, men det handlar bara om c:a 2 MB som ska laddas hem. Men om inte din maskin ens får kontakt med Apples server är det ju svårt. Kolla om du kan ladda ner andra filer från Apple. Du kan t.ex. försöka att ladda ner en trial av iWork. Då kan läsa din affärsplan med Pages medan du väntar på att få MS Office att fungera.:)

Bara för att försäkra oss om att vi pratar om samma typ av ruta kan du kolla länken nedan som visar hur det går till när man ombeds att installera Rosetta.

http://www.mariasguides.com/2009/09/02/snow-leopard-and-rosetta/

Ett annat förslag är att skaffa en nyare version av Office, köra en gammal kass verra av Office via Rosetta känns inte särskilt hett.

Office 2004 må vara gammalt men är på många sätt bättre än Office 2008. Men visst, man slipper köra via Rosetta med 2008.

QMS driver

Har en iMac och MacBook Pro med OS 10.6.3, kom över en Minolta QMS magicolor 6100 (A3) men hittar ingen driver. Någon som har en lösning på problemet?

Har Parallells och Window 7 men vill helst undvika en sådan lösning (om den är möjlig).

Tack på förhand!
Kjell

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2010-04-07 18:00

Vet inte om jag är i rätt tråd nu men jag tror och hoppas det. Har installerat OS X 10.6 Snow Leopard för ca 1 månad på en MBP 13" som införskaffades i höstas. Det funkar kanonbra och det var inga problem för en "grön" Switcher. Det är bara en sak som stör mig nu alldelens för mycket på att när man kör spotify, pausar och startar med start/pause knappen på tangentbordet så startas Itunes och börjar att spela musik. Det fungerade utmärkt att göra så i spotify utan att Itunes startades innan jag uppdaterade till Snow Leopard. Är det flera som stött på detta problem? Eller har jag haft turen att vara ensam om detta. Till det viktigaste hur gör jag för att få bort det? jag har varit inne i Itunes inställningar och rotat utan framgång. Snälla hjälp mig!

Ursprungligen av Micke5:

Vet inte om jag är i rätt tråd nu men jag tror och hoppas det. Har installerat OS X 10.6 Snow Leopard för ca 1 månad på en MBP 13" som införskaffades i höstas. Det funkar kanonbra och det var inga problem för en "grön" Switcher. Det är bara en sak som stör mig nu alldelens för mycket på att när man kör spotify, pausar och startar med start/pause knappen på tangentbordet så startas Itunes och börjar att spela musik. Det fungerade utmärkt att göra så i spotify utan att Itunes startades innan jag uppdaterade till Snow Leopard. Är det flera som stött på detta problem? Eller har jag haft turen att vara ensam om detta. Till det viktigaste hur gör jag för att få bort det? jag har varit inne i Itunes inställningar och rotat utan framgång. Snälla hjälp mig!

Välkommen! Kom ihåg att alltid söka i forumet innan du postar, den här frågan har varit uppe till diskussion fler gånger än det finns sandkorn på stranden.

Ursprungligen av Micke5:

...Snälla hjälp mig!

Klart du ska få hjälp och inte bara pekpinnar vid ditt första inlägg.

Kolla mot slutet av den här tråden för några tips. Verkar inte finnas någon perfekt lösning ännu, tyvärr.

Men, som sagt, sök! Det kan finnas fler tips i andra trådar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 01:22

Tack för all hjälp! Reviderar just nu min affärsplan i den uppdaterade MacBooken - fråga mig inte varför det helt plötsligt fungerade men men

En annan fråga - nu när jag uppdaterat till SL hur mkt ledigt utrymme bör jag se till att ha för att systemet ska fungera optimalt? Finns det en sån siffra?

Bör jag uppgradera mitt minne från original 1GB, påverkas detta av SL?

Tack igen!

Ursprungligen av 4007:

Tack för all hjälp! Reviderar just nu min affärsplan i den uppdaterade MacBooken - fråga mig inte varför det helt plötsligt fungerade men men

En annan fråga - nu när jag uppdaterat till SL hur mkt ledigt utrymme bör jag se till att ha för att systemet ska fungera optimalt? Finns det en sån siffra?

Bör jag uppgradera mitt minne från original 1GB, påverkas detta av SL?

Tack igen!

Hade du läst tidigare inlägg i denna diskussion hade du kunnat svar dig själv.

1GB är för lite för SL. Då RAM minne inte är dyrt när vi pratar 2-4GB för din modell (antar lite äldre(inte alu)) så kostade 4GB 800kr för 1,5 år sedan.. Uppgradera din dator med mer minne så märker du skillnad.

Det går inte att säga om 1 GB är för lite. Du måste se till vad du använder datorn till. 1 GB kan vara tillräckligt för vad du använder den till. Någon annan kanske behöver 2 GB för det den använder sin till. Någon annan kanske behöver 4 GB o.s.v. Jag kan komma på tillfällen då man behöver magnituder mer minne än det, men det betyder inte att alla behöver så mycket.

Enklaste sättet att kontrollera om du faktiskt behöver mer minne är att köra Aktivitetskontroll och titta på hur mycket minne som är aktivt och resident. Om dessa täcker allt minne och du dessutom har en växande växelfil så kan det mycket väl vara bra med mer minne.

Efter att jag installerat snow småhackar filmer i VLC. Tänk er att man ser en film i Slowmotion (som ofta ger ifrån sig småhack) fast i normalfart Svårt att beskriva men det är supersmå hack genom hela filmen som man inte märker jättetydligt men ändå störande. Är min dator för klen eller kan det vara ngt annat? Filmerna är DVD-kvalite.

Dessutom tar Finder längre tid att starta. Förr gick det på under 1 sekund nu tar det kanske 2 sekunder.

Det är en macbook (vit), 1.83 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM.

Senast redigerat 2010-04-15 11:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 20:14
Ursprungligen av xtreme79:

Efter att jag installerat snow småhackar filmer i VLC. Tänk er att man ser en film i Slowmotion (som ofta ger ifrån sig småhack) fast i normalfart Svårt att beskriva men det är supersmå hack genom hela filmen som man inte märker jättetydligt men ändå störande. Är min dator för klen eller kan det vara ngt annat? Filmerna är DVD-kvalite.

Dessutom tar Finder längre tid att starta. Förr gick det på under 1 sekund nu tar det kanske 2 sekunder.

Det är en macbook (vit), 1.83 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM.

Jag tyckte och vissa saker blev lite segare efter uppdateringen; så det slutade med att jag formaterade (raderade) datorn och installerade SL på nytt. Det löste problemet, så jag gick aldrig reda på varför det bråkade innan. Din dator är inte för klen!

Bevaka tråden