Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-16 17:37

Nu är det inte så att jag tvivlar på att vi alla klarar av att identifiera en bedragare på Blocket, utan mest för hur roligt detta faktiskt är! Idag fanns en annons av en kille som sålde en 17 tums mbp med de bästa specsen (3,06 Ghz, 8 GB ram, 500 GB). Priset låg på 10 532 kr. Mailade honom för skojs skull och fick dessa två svar vid olika tider på dagen:

"Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i England för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me."

Sen lite senare under dagen:

"Hej,

Tack för att kontakta mig om prtodukt min. Det är fortfarande där. Produkten är perfekt och alla tillbehör. Kontakta mig om du köper min produkt. Jag är nu i Italien, eftersom jag precis flyttat hit. Om du gillar produkten, kan vi snabbt ett möte. Skatt och frakt ingår.
Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in English, because it would be much better for me."

Det enda jag frågade om från början var "Finns datorn kvar".

Har ni några liknande erfarenheter, roliga som tråkiga, inom detta?

Och du har naturligtvis anmält annonsen till Blocket, så att de kan ta bort annonsen?

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-16 18:00

Jesper Ohlsson:
Nej det har ja inte, den är tydligen redan borttagen för han tror väl att han kan sälja den till mig. Den är i alla fall inte kvar.

Den här är fin också.. Ett riktigt kap om man tror på att datorn finns Macbook Pro 13 | Värmland | Blocket
Fast då blir man nog blåst.

Jag ska inte dra all över en kam, det kan finnas undantag. Men jag vill uppmuntra alla som kollar blocket efter en ny dator att vara extra uppmärksam på om datorns annons ligger i län som Värmland, Norrbotten osv... lite glesare områden. Framför allt om datorn verkar ovanligt billig för att vara sann.. och betala ALDRIG i förskott!

i drygt 6 månader har jag sett ett system i annonser på blocket, hur dem har skrivits, vart dem varit ifrån, sättet annonsören svarar på mail osv... jag har sedan rapporterat detta till Blocket som varit väldigt tacksamma för min lilla reasearch.

Det florerar enormt mycket annonser på blocket som är bedrägerier, framför allt med Apple produkter som är eftertraktade och populära.

  • Medlem
  • 2010-05-17 01:07
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Den här är fin också.. Ett riktigt kap om man tror på att datorn finns Macbook Pro 13 | Värmland | Blocket
Fast då blir man nog blåst.

hehe...

Citat:

iWork 09 with Pages, Numbers, KeyNote
Microsoft Office Mac 2008 with Excel, Word, PowerPoint, Entourage, Messenger
Adobe Creative Suite 4 Master Collection with InDesign CS4, Photoshop CS4, Illustrator CS4, Acrobat 9 Pro, Flash CS4 and more
Final Cut 3 Pro
Logic Studio Pro 9
Aperture 2
VMWare Fusion with Windows

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-17 00:58

Visst är det så! Själv har jag under en tid också observerat att det ALLTID är helt uppåt skogen som kapen finns. De har antagligen tänkt på att folk kanske litar på dem om de kommer från glesare trakter och därför sätter ett lågt pris för att varan är hyffsat svårsåld där.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-17 07:52
Ursprungligen av Emil D:

Visst är det så! Själv har jag under en tid också observerat att det ALLTID är helt uppåt skogen som kapen finns. De har antagligen tänkt på att folk kanske litar på dem om de kommer från glesare trakter och därför sätter ett lågt pris för att varan är hyffsat svårsåld där.

Det ligger i bluffens natur att varan måste finns i Tjotaheiti. Om man skriver att varan finns i Stockholm så kommer en massa folk svara som vill åka och hämta den öga mot öga och då failar bluffen. Om man däremot skriver Jokkmokk så kommer den flesta undra om man kan skicka, det är då som tjafset om förskottsbetalning till bankkonto kommer. Naturligtvis litar säljaren inte på Internetgirot eller andra seriösa tjänster vars syfte är att försvåra bedrägerier men efter lite tjat kan denne mycket väl lita på köparen så mycket att den påstådda varan skickas efter att endast handpenning satts in på kontot. Dom lovar vad som helst så länge dom vädrar cash på kontot.

Bara igår låg de 3 bluffannonser på blocket med kapade mailkonton och adresser ute långt i landsbyggden. sjukt de ens får komma upp.

Man kan ju göra som den senare av dessa två. Kopiera en annons, men sätta ett mycket lägre pris.

Apple MacBook Pro 15" 2.8Ghz 2st SSD raid | Uppsala | Blocket

Apple MacBook Pro 15" 2.8Ghz 2st SSD raid | Stockholm | Blocket

tycker att det vore "lag" på att man måste ta en egen blid på produkten i fråga. skulle göra det lite svårare att bara slänga upp en bild på en sak som man inte har.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-17 14:21
Ursprungligen av kalle94:

tycker att det vore "lag" på att man måste ta en egen blid på produkten i fråga. skulle göra det lite svårare att bara slänga upp en bild på en sak som man inte har.

Vissa bedragare "lånar" ju en bild från en annan annons alternativt ebay, tradera el liknande.

Har nu i en vecka försökt få tag på något i närheten av mig från Blocket. En svarade men gav aldrig ut någon adress och helt plötsligt for han iväg för tjänstgöring, den andre hade skrivit att han var i min stad men sen när han svarar skriver han att han är i Värnamo och vill ha pengarna insatt på sitt konto, tog sen bort sin annons efter att jag frågat varför han satte en annan ort än där han faktiskt var. Tredje snubben svarade inte alls utan annonsen var borta nästa dag.

Börjar kännas mörkt det här.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Har nu i en vecka försökt få tag på något i närheten av mig från Blocket. En svarade men gav aldrig ut någon adress och helt plötsligt for han iväg för tjänstgöring, den andre hade skrivit att han var i min stad men sen när han svarar skriver han att han är i Värnamo och vill ha pengarna insatt på sitt konto, tog sen bort sin annons efter att jag frågat varför han satte en annan ort än där han faktiskt var. Tredje snubben svarade inte alls utan annonsen var borta nästa dag.

Börjar kännas mörkt det här.

Du gör ju helt rätt.

Kolla priset, kolla specen, kolla bilden, kolla personen (hitta.se?), använd huvet.
Tänk på att pundare alltid stämmer som person, de bor där, finns ofta på Hitta/Eniro osv, de brukar förhala ivägskickandet. Så fort pengarna kommer in tar de ut dem i kontanter. Sedan slutar de svara, de behöver knark och skiter fullständigt i dig.

Ingår, kartong, har de kvitton, egen bild, vettig person, inget "skumt" (jag har lånat ut den till en polare i Umeå så du kan inte se den...) osv ?

Typexempel på blåsningar är ju annars.

Haft datorn i ett år, men säljer den utan några tillbehör alls - inte ens laddare.

Bilden är samma gamla vanlig bild från Apples hemsida...

I listan över vad som ingår listas programvara för 100 000 men tittar man på stilen personen använder i annonsen inser man att han/hon knappt kan ljuda sig genom en Bamse. Ofta är det istället klippt text direkt från hemsidan - med totalt fel uppgifter ("667MHZ DDR3 minne" men inte mängden minne i maskinen...)

Datorn är flera tusen spänn billigare än de andra annonserna.
"Fick den i present, därför inget kvitto") ...... vesst!

Ursprungligen av rhesus:

Vissa bedragare "lånar" ju en bild från en annan annons alternativt ebay, tradera el liknande.

En kompis flickvän fick sin bil utlagd på Blocket. Snubben snodde bilderna från en sida där man lägger ut bilder på sina bilar. Några som var intresserade av blev misstänksamma och sms:ade regnumret till Transportstyrelsen och fick då fram hennes namn. Men de fick då reda på att bilen inte var till salu. Trodde snubben verkligen att någon skulle betala femsiffrigt kontant. Iofs så vet jag av en polisnotis, att någon betalat in 32000 kr för en bil som skulle skickas från USA. Det kom aldrig något fordon.

Goflorp: Ja, försöker att vara näst intill misstänksam på allt istället för godtrogen som jag dessvärre vanligtvis är.
Tack för många bra tips med.
Känner att ska jag köpa en begagnad dator så vill jag kunna hämta den själv och se så att allt står rätt till.

Håller med om att det borde vara krav på egen bild vid försäljningar. Man kan ju iofs "låna" då med men man kan ju ta en dagens tidning eller liknande så ser man ju att både datumet när man lade in annonsen och orten stämmer.
Kanske lite overkill men när det handlar om så mycket pengar så är det ju i alla fall en slags försäkring.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-20 13:46

Man får ju använda huvudet och aldrig betala i förväg.
Själv köpte jag en mac mini med mkt tillbehör ganska ny med kvitto och allt för 3000:- då visst kan man göra fynd. Särskilt av folk som har mkt pengar och inte orkar sätta sig in i osX.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-22 10:15

Igen

Då var det dags igen. Samma snubbe ligger nu ute med en annons om en 17 tums pro 2.66 för runt 8000. Han kallar sig för Jordan. Roligt att det står PRECIS samma text som förut när vi hade mailkontakt. Är det någon form av botar som gör detta eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-22 10:31

Kan vi hoppas på att Blocket har folk som aktivt jagar bedragare... när t.o.m vi lekmän snabbt kan flagga misstänkta?

  • Medlem
  • 2010-05-22 10:54

Jag tror att kompetensen att avslöja bedrägliga macannonser är större här än på Blocket.

Man skulle ju kunna kontakta Blocket och välkomna dem in i tråden?
Kunde ju vara kul ha ett samarbete.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-22 12:25

Något säger mig att de tyvärr inte kan det pga någon konstig paragraf i deras regelverk. De kommer ju desutom att tjäna mindre pengar.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-22 14:26

Jag har haft mailkontakt under dagen med den andre killen jag kontaktade, Murray. Då gör jag en lång utlägning om hur jag lyckats spara ihop till 8000 under ett år genom att använda större delen av studiebidraget och att jafg inte har något jobb utan att de månatliga studiebidraget på
1050 kr är den enda inkomstkällan. Det lyckades i alla fall väcka någon form av empati.

Jag föreslog att vi kunde mötas upp i sthlm eller London eftersom att jag är väldigt rädd om mina ihopsparade pengar. Svaret blev att han omöjligen kunde ta sig till sthlm men att om jag kundr ta mig till London kunde vi göra en affär. Med enkel logik kan man avgöra att om jag gjorde så och han inte dök upp skulle han ju inte förlora något. Eller hur. Men om han tog sig hit skulle jag kunna strunta i honom. Jag är förvånad över att han ens nappar på mitt förslag om ett möte i verkliga livet.

Murray påstod inte att han hade ett kontrakt med ett fraktföretag som affären MÅSTE ske genom. Det gjorde ju Duncan. Han har hrller inte tagit bort annonsen snabbt som Duncan gjorde.

  • Medlem
  • 2010-05-22 20:16

Jag är på jakt efter en beg iPhone (som ska ersätta en som har badat) och kan ju snabbt konstatera att de som har ett jättebra pris inte ens svarar när man frågar om det finns ett kvitto eller kartong...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 09:38
Ursprungligen av Baron:

Jag är på jakt efter en beg iPhone (som ska ersätta en som har badat) och kan ju snabbt konstatera att de som har ett jättebra pris inte ens svarar när man frågar om det finns ett kvitto eller kartong...

Behöver ju inte automatiskt betyda att dom är "heta".

Många är helt enkelt för slappa och vanvårdar sina iPhones. Pappa eller mamma köper säkert en ny om den gamle blir för risig. Samtidigt tar man ut en ny iPhone och uppgraderar sina låsta telefon abonnemang och tar ut en ny telefon så något "kvitto" finns inte i deras värld.

Den berömda "Kartongens" tid är nog tyvärr förbi, med dom kvaderatmeter priser vi har på utrymme i storstäderna idag

Framförallt den yngre generationen slänger kartongen redan utanför butiken, i en papperskorg får man hoppas ......

Jag tillhör dock "kartongspararna" men har tyvärr ingen iPhone till salu

  • Medlem
  • 2010-05-23 10:13
Ursprungligen av CUBEIS:

Behöver ju inte automatiskt betyda att dom är "heta".

Många är helt enkelt för slappa och vanvårdar sina iPhones. Pappa eller mamma köper säkert en ny om den gamle blir för risig. Samtidigt tar man ut en ny iPhone och uppgraderar sina låsta telefon abonnemang och tar ut en ny telefon så något "kvitto" finns inte i deras värld.

Den berömda "Kartongens" tid är nog tyvärr förbi, med dom kvaderatmeter priser vi har på utrymme i storstäderna idag

Framförallt den yngre generationen slänger kartongen redan utanför butiken, i en papperskorg får man hoppas ......

Jag tillhör dock "kartongspararna" men har tyvärr ingen iPhone till salu

Jag är själv en kartongsparare av rang.

Men med misstänkt syftade jag på kombon
- Inget kvitto.
- Ingen kartong.
- Inget svar när ovanstående efterfrågas.
- 25 procent billigare än marknaden i övrigt.

Ursprungligen av Baron:

Jag är själv en kartongsparare av rang.

Men med misstänkt syftade jag på kombon
- Inget kvitto.
- Ingen kartong.
- Inget svar när ovanstående efterfrågas.
- 25 procent billigare än marknaden i övrigt.

Vi har ju en hel tråd om kartonger

http://www.99.se/allt-om-mac/244311-noerderi-visa-dina-apple-kartonger-2.html

http://www.99.se/1540670-post63.html

(Snart dags för ett nytt bidrag dock.. bara en shuffle kvar av det som visas där ...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-05-23 09:58

Kartongsparare -absolut!
Och jag har sumpat mitt iPad-kvitto. Surt sa räven. Men den är å andra sidan inte till salu.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-05-23 20:49

Där är en kille som har lagt ut en del macbook pros på Blocket som alltid skriver att han är från Sölvesborg i annonsen, men sedan säger sig vara från Umeå när man mejlar honom. mejladressen jag har haft kontakt med är simonvolvo@hot..... Jag kan inte garantera att det är en scam, men alla mina varningssignaler gick igång.

Han bodde inte där det stod i annonsen.
Han tog alldeles för lite betalt
Annonsen har lagts upp flera gånger
Dålig mejlkontakt, konstiga svar och fel information
Han undrade, om och om igen, om pengarna var skickade.

Näääädu! mina surt förvärvade pengar får du inte.

Ursprungligen av Gambon:

Där är en kille som har lagt ut en del macbook pros på Blocket som alltid skriver att han är från Sölvesborg i annonsen, men sedan säger sig vara från Umeå när man mejlar honom. mejladressen jag har haft kontakt med är simonvolvo@hot..... Jag kan inte garantera att det är en scam, men alla mina varningssignaler gick igång.

Han bodde inte där det stod i annonsen.
Han tog alldeles för lite betalt
Annonsen har lagts upp flera gånger
Dålig mejlkontakt, konstiga svar och fel information
Han undrade, om och om igen, om pengarna var skickade.

Näääädu! mina surt förvärvade pengar får du inte.

Jag mailade en i Karlskrona för några dagar sen och han sa sig också vara i Umeå! Sa dock att han hette Ove. Men vem vet.. Kanske samma snubbe.

Bevaka tråden