Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefonsamtal och sms från Ghana = scam?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-06-17 15:46

Ett lustigt telefonnummer hemmahörande i Ghana har börjat ringa och sms:a mig. Jag misstänker att det är någon sorts scam som när man svarar kopplar vidare till något betalnummer som kommer kosta skjortan. Är det någon som råkat ut för samma sak?

Telefonnummret: +46 233 275821490

Nä, jag får bara erbjudanden om att köpa "Now but please Widnows 7"...

Undrar om man inte skall slå till och skicka alla sina finansiella uppgifter till ngn illa stavandes indier...

Seriously folks, man får sånt här tack vare "fredagstramset" där ngn skriver in 200 emailadresser i "To."-fältet... skriv dem i "Bcc:" istället så syns inte hela raddan med adresser.

Låter helt galet

  • Medlem
  • 2010-06-17 18:29

Jag fick ett mail som såg ut att komma från en kompis, där ville "hon" låna 1500 USD eftersom hon hade blivit rånad i England. Men det var uppenbart att det var skrivet på engelska och sedan översatt med Google eller något.
Jag spelade med och fick faktiskt ett konto att skicka pengarna till. Men jag tror jag har ångrat mig, hon får nog ingen hjälp.

Ganska kul att se. Mindre kul att det uppenbarligen finns folk som går på sånt, annars skulle det ju inte existera.

Lite OT, men kunde inte hålla mig.

Jag gillar den här killens approach till det hela:

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-06-21 15:44

Tänkte återknyta med lite ny info... Jag blir fortfarande uppringd från samma nummer (kanske en gång per dag) och ibland trillar det in ett sms. Jag kontaktade min operatör Telenor för att höra om de kunde spärra numret, vilket de inte kunde. Men jag kunde få ett nytt nummer gratis. Vilket jag valde att avböja så länge.

Nu en liten fundering. Varför finns det inga spamfilter för inkommande samtal precis som jag kan ha det för inkommande mail. Det borde inte vara så svårt att bestämma att ett specifikt nummer eller prefix inte ska ringa i mobilen? Finns det någon som har en aning om varför dessa funktioner inte finns, eller om det kanske skulle kunna finnas en app som fixar problemet?

Jag har gjort det här till en hyffsat stor grej, vore lite snopet om det bara är en felringning

1
Bevaka tråden