Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa på företag i UK

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa mig en ipad (och ev iphone) när jag drar till London i Juli. Bägge dessa tänkte jag givetvis dra på företaget. Som jag förstått det ska jag isåfall inte betala moms i England, utan beräkna momsen och dra den i Sverige.

Är det någon som gjort detta?
Räcker det med att ha med sig sitt pass, och sin F-skattsedel (där VAT-nr står klart och tydligt)?
Det är iallafall så jag tolkat att det hela fungerar efter att ha läst på skatteverkets hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 08:39

Njae.... det är väl i princip rätt... men det finns en hel del krux på vägen.

Dels är förutsättningen för att få köpa momsfritt i andra EU-länder att varan transporteras hem till dig. Det är säljaren som har ansvar för att inte sälja momsfritt om inte varan transporteras ut ur landet. Hur kan säljaren veta det, om han lämnar över varorna över disk? Alltså är det nog många säljare som skulle vägra att sälja momsfritt över disk, då han inte kan visa att varorna lämnat landet.

Dels är det många företag som helt enkelt vägrar att sälja momsfritt, t.ex. Apple själva.

Men egentligen spelar det inte så stor roll om du betalar moms i England eller inte. Oavsett, så skall du beräkna svensk moms och betala den (och dra av den i samma andetag). Men sedan kan du efter årsskiftet begära tillbaka den Engelska momsen från England via Skatteverkets hemsida där de har en speciell e-tjänst för detta. Tjänsten kräver registrering som du kan göra när du vill. Du kan även hitta mer information om detta på Skatteverkets hemsida.

1
Bevaka tråden