Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lön för originalare i reklambranchen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 09:38

Tjenare!

Har inte kollat hur löneläget ser ut för oss originalare:) på ett tag.
Alla uppgifter jag hittar har ett par år på nacken och känns därför inte helt aktuella!

Jag är själv 28år har ca 4 års erfarenhet + två års utbildning. Jag tycker att jag ligger väldigt lågt i lön, både i förhållande till arbetsuppgifter och jämfört med olika statistiska uppgifter jag hittat! Jobbar i Göteborg hos ett företag med ca 20 anställda och företaget hare en solid ekonomisk grund, vi är två "grafiker"

Mina arbetsuppgifter: grafiskt arbete(korrektur, katalogproduktion, produktfoto) inköpsansvarig för vissa av våra artiklar, visst ansvar för produktionsplanering. Innesälj/ordermottagning och enligt vissa är man även någon sorts IT-support

I alla fall, jag ligger just nu på dryga 23 000kr/mån utan några som helst förmåner, ingen tjänstepension från arbetsgivare.

de flesta "undersökningar" och den statistik jag hittar säger att jag borde ligga på

dryga 26 000(och då är bara det grafiska ansvarsområdet som räknas in)

Jag vill absolut inte vara girig på något sätt men jag vill att min kunskap värdesätts ordentligt, man är ju trots allt på jobbet för att tjäna pengar!

Så alla ni som jobbar som originalare/grafiker
ge mig lite input, vad ni tycker och tror.... vad tjänar ni själva

mvh Uffe

Lägger med en passande vits

”Sune var inte glad vid förmiddagsfikat på kontoret:
- Nog är det väl konstigt, suckade han.
Vill man ha en liten löneförhöjning, så kan vem som helst sköta ens jobb.
Men om man vill ha ledigt en dag,
Då är man fullständigt oersättlig! ”

Är du bra på att göra grafik?
Leder ditt arbete till att företaget går bättre än era konkurrenter?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 16:45

Det skulle jag definitivt säga!

Den service och speed vi håller mot våra kunder kan inte många konkurrenter matcha!
Utan att på något sätt skryta är jag nog snabbare/bättre än medel på grafiskt arbete (göra korrektur, vektorisering av bitmappar och liknande) Kunderna är allt som oftast imponerade av hur fort det går iaf Kan ju kanske tillägga att det är reklam/profil/presentprodukter vi jobbar med.

Jag kan även tillägga att skulle jag vara sjuk i 3 dagar så är det totalkaos...
inga orders ut... inga korr gjorda och alla korgar fulla

Mvh Ulf

  • Medlem
  • 2010-04-22 20:16

Finns ett "enkelt" sätt att kolla - sök runt efter andra jobb.
Får du napp - begär så mycket du tycker du vill ha. Får du det du begär är du värd det, och då kan du (om du vill) gå tillbaka till din nuvarande arbetsgivare och säga det.

23.000 utan tjänstepension låter inte seriöst, tycker jag. Men jag vet inte hur reklambranschen fungerar idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 21:11

Jag skulle betala 23 om jag fick

Men allt som oftast är det runt 25 och lite uppåt.
Samt någon form av ytterligare fömån, såsom mobil eller liknande.

Känns ganska lågt svar ja!
Jag har 25' i mån för att boka lite bilar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 23:17

Originalare är sjukligt underbetalda, oftast är dom vassa, snabba och lönsamma.

Borde ligga på en lön på 30 med lite extra perks tycker jag

Gå till din chef och säg att du vill ha mer ansvar och fler arbetsuppgifter. Säg att du känner att din fulla potential inte kommer till användning så som du jobbar nu. Säg att du har mer att ge, att du har oanvända förmågor.

Om din chef inte nappar på det så sök nytt jobb. Du kommer aldrig kunna växa där.

Om din chef frågar vad du vill göra mer, så säg att du t.ex har märkt att du kan datorer bra och skulle kunna bistå med IT-support och en del andra administrativa sysslor.

Då kanske din chef säger att "Nja, det tror jag inte vi behöver. Saker verkar funkar bra som de är. Och Niklas, vår AD, har ju precis börjat lära sig lite HTML och hur man gör fonterna ännu mindre på webben, så nu kan det bara gå bättre."

Då säger du "Ja det är nog sant. Bara så att jag inte missförstår dig, ditt råd är alltså att jag ska släppa idén med att hålla på med IT-support och andra adminstrativa sysslor, och fokusera på orginalandet istället?"

Då kanske din chef säger "Ja! Det låter bra! Fokusera på att vara orginalare! (så vi kan fortsätta hålla din lön på 23k, och Niklas lön på 50k.)"

Sedan går du tillbaka till ditt skrivbord. Och nästa gång du måste agera IT-support så säger du "Nej, chefen säger att jag inte ska hålla på med IT-support längre."

Sen se vad som händer.

Det är inte säkert att ovanstående recept faktiskt ger dig högre lön. Men du kommer iaf ha en rolig arbetsvecka : )

Utan att låta pessimistisk så tror jag personligen att det är nästan hopplöst att radikalt förhandla upp en lön som man haft en längre tid. Har man en gång hamnat i ett visst löneläge så har man visat att man är beredd att jobba för det och arbetsgivaren har vant sig vid att värdera arbetet till det.

De stora lönelyften får man i regel då man byter jobb.

Undantag finns såklart, och det ovan sagda är bara min personliga erfarenhet.

Jo, man kan omförhandla lönen dramatiskt om man ligger helt fel - sådant händer hela tiden. Själv ordnade jag ett lyft på 4000 kr/mån eftesom jag sakligt kunde visa att jag låg helt fel i lön - jag förklarade dessutom att jag inte ville vara lönedumpare längre, det är oseriöst och osolidariskt mot mina medmänniskor.
25 000 låter ju chockerande lågt för en originalare. När jag tillhörde Grafiska Förbundet så hade vi fina löner och tung makt trots förbundets litenhet (sent 80-tal) :-). Jag har svårt att se att någon originalare tjänar så uselt i Stockholm i alla fall. Jag gissar på att nästan alla ligger kring 30 000 kr. Jag känner ingen originalare, men jag känner andra inom grafiska branchen och deras löner verkar vara bara något lägre än videobranchens löner (som nästan aldrig är under 30 000 kr. om man hållit på ett tag - mera åt 33-36 000 kr.).
Kolla in vad minimilönen är - statistik finns hos förbunden - i detta fall Grafiska Förbundet. Jag gissar att minimilönen lätt överstiger 25 000 kr.

En grundregel är dock att arbetsgivare ALDRIG spontant erbjuder högre lön oavsett vilka mirakel man utför. Man måste själv kräva och ställa villkor - om man hankar på med alldeles för låg lön så undrar dom vad man är för loser..."han kan väl inte va nå bra med så usel lön". Lön är lika med status - ju högre lön ju mera självständighet och respekt - oavsett om arbetsuppgifterna ändrats eller inte. Det är sjukt, men så är det. Arbetsgivarnas snack om individuell lönesättning efter prestation är bara nys eftersom dom själva inte noterar ens prestation - eller oftast förstår dom inte vad man gör och vad det egentligen är värt ute på marknaden. Som sagt; man måste själv upplysa dom om läget.

Ursprungligen av Zimmerman:

En grundregel är dock att arbetsgivare ALDRIG spontant erbjuder högre lön oavsett vilka mirakel man utför. Man måste själv kräva och ställa villkor - om man hankar på med alldeles för låg lön så undrar dom vad man är för loser..."han kan väl inte va nå bra med så usel lön". Lön är lika med status - ju högre lön ju mera självständighet och respekt - oavsett om arbetsuppgifterna ändrats eller inte. Det är sjukt, men så är det. Arbetsgivarnas snack om individuell lönesättning efter prestation är bara nys eftersom dom själva inte noterar ens prestation - eller oftast förstår dom inte vad man gör och vad det egentligen är värt ute på marknaden. Som sagt; man måste själv upplysa dom om läget.

Bra inlägg! Det krävs faktiskt lite jävlar anamma av den anställde, på gott OCH ont.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-24 21:39
Ursprungligen av Zimmerman:

En grundregel är dock att arbetsgivare ALDRIG spontant erbjuder högre lön oavsett vilka mirakel man utför.

Håller med till 100% men jag hade turen att vara på ett företag där jag ALDRIG behövde be om en löneförhöjning. VD'n såg att jag slet som ett j*vla djur och kom in på mitt kontor och sa att han har höjt den. Ett par månader efter den höjningen fick jag en till. När Vd'n sålde bolaget så kom den nya vd'n och knackade på dörren och höjde ytterligare 1 gång till. Så under 3 år så fick jag 3 rätt trevliga löneök och en hel del förmåner, långt över vad facket rekommendera, utan att ens be om dem.

Jag hade flax att hamna på ett ställe som såg vad jag gjorde, andra har dessvärre inte samma tur. Jag är en av de väldigt få undantagen.

Zimmermans exempel bör bli en "sticky".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 11:50
Ursprungligen av Kenneth M:

Håller med till 100% men jag hade turen att vara på ett företag där jag ALDRIG behövde be om en löneförhöjning. VD'n såg att jag slet som ett j*vla djur och kom in på mitt kontor och sa att han har höjt den. Ett par månader efter den höjningen fick jag en till. När Vd'n sålde bolaget så kom den nya vd'n och knackade på dörren och höjde ytterligare 1 gång till. Så under 3 år så fick jag 3 rätt trevliga löneök och en hel del förmåner, långt över vad facket rekommendera, utan att ens be om dem.

Jag hade flax att hamna på ett ställe som såg vad jag gjorde, andra har dessvärre inte samma tur. Jag är en av de väldigt få undantagen.

Zimmermans exempel bör bli en "sticky".

Nu är det uppe på tavlan igen

Grejen är att jag ALLTID jobbat på företag där mina respektive chefer sett att jag slitit och belönat mig för det, vilket fått mig att tro att det var så det funkat Detta i många olika brancher, allt då från att bära möbler och stryka skjortor till originalare!

Jag kan ändå inte förstå att en arbetsgivare/chef inte upptäcker hur någon sliter... eller skiter dom i det? Skulle man få lite mer lön än man anser sig vara värd, ja då skulle i alla fall jag känna en skyldighet mot företaget att hugga i lite extra och visa framfötterna ännu mer.... nu känns det som om man jobbar 120% och får betalt för 75%, och hamnar i en ond cirkel då jobbet inte blir roligt längre och man bygger upp en ilska mot sin boss! Man jobbar ju för att leva, man lever inte för att jobba

Problemet här i Sverige är att lönerna sällan annonseras eller specificeras vid ett tidigt stadie i en anställningsintervju. Jag har bott i England i 13 år, där lönerna annonseras like stort som priserna på bilarna hos bilhandlare.

Fördelen är att man enkelt kan se om jobbet ligger på den nivå man är ute efter. Jag sökte ett jobb på Atlas Copco. Vi var 80st som sökte och jag var en av de två de valde mellan, och först DÅ (enligt svensk försiktighets stil) läggs lönen fram och det fattas 6000kr/månad och jag går därifrån. Jag la nästan tre hela dagar på träffar, möten och sånt.

Sedan vad gäller att gå ut hårt och kräva en rejäl lönehöjning så kräfs att man dels kan bevisa att lönen är för låg och att man förtjänar den, men också att minsta antydan till att gå om man inte får som man vill så ska man vara beredd att lämna jobbet, för att hota och sedan komma krypande är bara löjligt.

Jag läste någonstans att de senaste 10 åren så har lönerna gått upp runt 34%. Jag tror det var NyTeknik. Jag tycker många löner verkar ligga ungifär där de låg när jag flyttade hem för 10 år sedan...

LCR

1
Bevaka tråden