Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med stundvis död skärm, är jag ensam?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte på releasedagen en 16gb svart 3G-lur.

Bara jag som har problem med att skärmen inte reagerar på knapptryck? ( home/sleep-knappen alltså ) Kan hända när den legat ett tag i fickan. Skärmen är svart och går inte att väcka, men jag kan ta emot samtal och plugga in den i datorn ( då fungerar skärmen ).. Väldigt irriterande då jag måste tvångsavsluta telefonen ( home + sleep-knappen intryckt 5 sek )

Senast redigerat 2008-08-12 22:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 09:55

har samma problem, musiken fortsätter spela och det går inte att byta låt sen så får man sms/någon ringer och den funkar som inget hänt:)

Ursprungligen av ekaan:

har samma problem, musiken fortsätter spela och det går inte att byta låt sen så får man sms/någon ringer och den funkar som inget hänt:)

Exakt! Mycket irriterande. Säkert hänt 10ggr nu på en månad sen jag köpte min telefon. Det och att täckningen är världelös ibland gör att jag vill lämna in skiten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 17:17

Det är väl bara att lämna in den?
Vad tvekar ni ens för?

Jag har likanade problem.

1 iband ringer det men det fins inga svarstangenter i displayen så det är bara att vänta på moblisvar

2 när man ringer till någon som inte svarar och det kopplas till mobilsvar så dör displayen och man får trycka på sleep tangenten för att lägga på, detta fenomen händer även då man pratat en längre stund i telefonen

Nån som har några ideér?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-14 08:08
Ursprungligen av dajo3111456:

Jag har likanade problem.

1 iband ringer det men det fins inga svarstangenter i displayen så det är bara att vänta på moblisvar

2 när man ringer till någon som inte svarar och det kopplas till mobilsvar så dör displayen och man får trycka på sleep tangenten för att lägga på, detta fenomen händer även då man pratat en längre stund i telefonen

Nån som har några ideér?

Om du håller för "proximity sensor" kommer displayen tillbaka då? Det gör min....

Ursprungligen av kenjon:

Om du håller för "proximity sensor" kommer displayen tillbaka då? Det gör min....

Vart sitter den? har märkt att om man stänger av autolås så minskar problemen men fortfarande ringer den ibland med död skärm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-15 08:43
Ursprungligen av dajo3111456:

Vart sitter den? har märkt att om man stänger av autolås så minskar problemen men fortfarande ringer den ibland med död skärm

Högt upp på framsidan, bredvid "högtalaren" där du lyssnar under ett telefonsamtal. Lägg handen över den del av iPhone som är ovanför displayen, på framsidan.

Ursprungligen av kenjon:

Högt upp på framsidan, bredvid "högtalaren" där du lyssnar under ett telefonsamtal. Lägg handen över den del av iPhone som är ovanför displayen, på framsidan.

Tack hjälpte dock inte nu åker den in på rep och hoppas att det löser problemet

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 15:13

Använder ni ett fodral på telefonen? Om fodralet är dåligt gjort så kan den störa sensorn och telefonen fungerar inte riktigt.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-16 19:49
Ursprungligen av Robo-X:

Använder ni ett fodral på telefonen? Om fodralet är dåligt gjort så kan den störa sensorn och telefonen fungerar inte riktigt.

//Rob

Min funkar fast tvärtom, kan knappast vara fodralet.

Och vara utan telefon för att sen få tillbaka en lur med samma fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 06:28
Ursprungligen av callekula:

Och vara utan telefon för att sen få tillbaka en lur med samma fel?

Sitt du där med din till slut helt döda skärm och gråt i så fall. Lämnar du inte in den blir de aldrig uppmärksammade på problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 08:25

Det togs upp för ett tag sedan där en person klagade på hur dålig iPhonen är och det visade sig att han hade ett fodral som störde sensorn. Ta bort fodralet först och se om den fungerar likadant utan fodral. Om samma fel uppstår så ta och återställ alla inställningar om inte det heller hjälper återställ då telefonen med iTunes.

//Rob

Skärmtryckningar på min svarar ibland inte vilket gör att man måste reset:a den. Väldigt irriterande. Någon med samma problem, Jobbigt när man skall svara och det inte går att trycka på skärmnen...

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-17 22:48

Hänt ett par gånger.
När jag är ute så måste man tvinga omstart.... om jag är hemma så räcker det att plugga in den i datorn igen.

Jag använder inget fodral. Ska prova det där med att hålla för sensorn nästa gång skärmen är svart.

EDIT: Jag förstår inte hur en sensor som släcker skärmen när man håller telefonen mot örat istället ska kunna väcka min skärm när den är död?

Senast redigerat 2008-08-20 16:42

Hur har det gått callekula?

Ursprungligen av Victorinho:

Hur har det gått callekula?

Nja, jag har hoppats på att 2.1 uppdateringen skulle fixa detta problem. Men nu med facit i hand lider jag fortfarande av problemet.

Hittade denna tråd borta på apple: Apple - Support - Discussions - iphone 3G freezing (black screen) while ...

Jag är rädd för att om jag lämnar in telefonen så kommer dom säga: "Vi testade allt, den är OK". Baah kan man inte gå direkt till en apple-verkstad eller något? Hade varit så smidigt.

mvh,

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 16:09
Ursprungligen av callekula:

Nja, jag har hoppats på att 2.1 uppdateringen skulle fixa detta problem. Men nu med facit i hand lider jag fortfarande av problemet.

Hittade denna tråd borta på apple: Apple - Support - Discussions - iphone 3G freezing (black screen) while ...

Jag är rädd för att om jag lämnar in telefonen så kommer dom säga: "Vi testade allt, den är OK". Baah kan man inte gå direkt till en apple-verkstad eller något? Hade varit så smidigt.

mvh,

Nej, det kan du inte.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-12-14 15:54

Då jag har fått problem med att jag sitter och pratar i telefonen och när samtalet avslutas antingen av mig eller den jag pratar med, så blir telefonen svart och reagerar inte alls. Oftast har lösningen varit en reboot (home+sleepknappen) tills man se apple loggan, då jag hittade denna tråden om att folk har haft problem med detta, så tänkte jag bumpa upp denna tråden.

till min telefon då:

Det enda skydd jag har är ett screenguard som har funkat klockrent än så länge.

Men att skärmen blir svart efter samtal verkar konstigt.

Verkar komma lite random, men min misstanke är att när det är för mycket "flott" på skärmen, speciellt när man har pratat länge eller man inte har torkat av den på ett tag, så stör det sensorn. Men det är en teori bara. Funkar oftast efter en reboot, men sen kan det återkommer det lite då och då.

Har inte lyckats återskapa problemet heller, dvs att sätta ett fingeravtryck vid sensorn och sen ringa någon.

Så frågan är: Finns det fler därute som har samma problem?

Jag har Iphone 3GS 16Gb senast uppdateringen 3.1.2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-14 16:00
Ursprungligen av Jackel:

Då jag har fått problem med att jag sitter och pratar i telefonen och när samtalet avslutas antingen av mig eller den jag pratar med, så blir telefonen svart och reagerar inte alls. Oftast har lösningen varit en reboot (home+sleepknappen) tills man se apple loggan, då jag hittade denna tråden om att folk har haft problem med detta, så tänkte jag bumpa upp denna tråden.

till min telefon då:

Det enda skydd jag har är ett screenguard som har funkat klockrent än så länge.

Men att skärmen blir svart efter samtal verkar konstigt.

Verkar komma lite random, men min misstanke är att när det är för mycket "flott" på skärmen, speciellt när man har pratat länge eller man inte har torkat av den på ett tag, så stör det sensorn. Men det är en teori bara. Funkar oftast efter en reboot, men sen kan det återkommer det lite då och då.

Har inte lyckats återskapa problemet heller, dvs att sätta ett fingeravtryck vid sensorn och sen ringa någon.

Så frågan är: Finns det fler därute som har samma problem?

Jag har Iphone 3GS 16Gb senast uppdateringen 3.1.2

Någon enstaka gång har det hänt mej. Att Återställa den brukar hålla det i schack.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-12-17 22:15

Tror att jag har löst problemet på det enklaste sättet.

Jag tog bort skärmskyddet, och vips så fungerar det som det ska.

Testade även att återställa den, både "vanlig" återställning, och sen som ny telefon.
Det hjälpte inte.

Måste vara att sensorn som sitter bredvid högtalaren är så känslig, så ett lätt flottigt/repigt skärm skydd räcker för att den inte ska hänga med.

Jag köpte mitt skärmskydd på Screenguard då det alltid har funkat innan precis som alla andra skärmskydd som finns där ute.

Men om det är någon som har problem med detta så testa att ta av skärmskyddet, om det inte hjälper att återställa.

Problem solved.O:-)

Ingen som lyckats fixa felande skärm?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-08-30 13:23

Händer mig också ett par gånger i veckan.

Ska lämna in den så får vi se vad de säger.

Tror jag har en av dem 2% iPhone som har riktigt risig 3G också så det är lika bra.

Dock är det värt att nämna att jag fortfarande aldrig skulle byta telefonen mot någon annan.

Detta började inte hända på min förrän jag uppdaterade till 2.0.2 iallafall.
Vet inte om detta är något märkligt sammanträffande eller om det verkligen kan vara 2.0.2, men det behöver ju inte ha varit uppdateringens fel.
Nu händer det ibland men jag har inte orkat återställa för att se om det hjälper.
Men eftersom det går att hålla inne knapparna för att starta om så verkar det ju inte vara något hårdvarufel, eller?
Jag tänker iallafall vänta tills nästa uppdatering för att se om det slutar då.

Senast redigerat 2008-08-30 13:44

Aa... sitter du fortfarande med en halvdöd iPhone eller?

Min gamla upplåst 2G börjar krångla på samma sätt nu.
Skärmen är helt svart när man trycker på hemknappen. Ringer man då på den - är skärmen svart och telefonen reagerar inte.

Har provat återställa den med senaste programvara - löste ej problemet.
Det är bara om telefonen är uppkopplad till strömmen eller till datorn så fungerar den som den ska.
Annars är det bara mjukåterställning som gäller för att få igång den när den går i viloläge.
Stänger man av autolås - fungerar telefonen felfri men bli varm och batteri tar slut ganska fort (så klart).

Har det kommit ut någon lösning på det problemet eller?

Ursprungligen av [email protected]:

Min gamla upplåst 2G börjar krångla på samma sätt nu.
Skärmen är helt svart när man trycker på hemknappen. Ringer man då på den - är skärmen svart och telefonen reagerar inte.

Har provat återställa den med senaste programvara - löste ej problemet.
Det är bara om telefonen är uppkopplad till strömmen eller till datorn så fungerar den som den ska.
Annars är det bara mjukåterställning som gäller för att få igång den när den går i viloläge.
Stänger man av autolås - fungerar telefonen felfri men bli varm och batteri tar slut ganska fort (så klart).

Har det kommit ut någon lösning på det problemet eller?

Exakt samma fel som på min, kan du dessutom inte ta emot samtal ("kan ej nås för tillfället") elelr ringa ut (kopplar upp men inget hörs, ingen hör mig)...

Min blev glödhet, och det knastrar i lur-högtalaren, när luren är "pålagd" (inte ringer).

Lämnade in på garantirep/byte.

1
Bevaka tråden