Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir jag en servicetekniker?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-07-01 01:38

Jag har googlat röven av mig utan att ha fått ett svar. Jag är 16 år och börjar andra året på naturvetenskapsprogrammet efter sommarlovet. Känner mig helt vilse då jag inte har någon aning hur jag ska gå tillväga för att bli en dataservicetekniker, serva persondatorer ( helst mac ;P ). Vilken högskoleutbildning ska jag välja och vilket snittbetyg måste jag ha?

Uppskattar alla svar från alla 99:are!!!

Troligtvis behöver du inte en högskoleutbildning öht, att "serva" persondatorer (felsöka & byta delar) ligger på gymnasienivå, om dom kräver någon utbildning alls. En hel del som jobbar med det är självlärda.

Vill du ha en utbildning så byter du program, eller så hoppar du på en YH-utbildning efter gymnasiet. Dock får du vänta tills du är 20 för att få studiemedel, om jag inte minns galet.

Krävs ingen speciell utbildning. Jobbet är ju numera nästan bara ett lågavlönat monteringsjobb som vem som helst klarar. Lämnade den skutan för ett par år sedan och skulle aldrig gå tillbaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 11:17

Varför inte bli systemadministratör istället? I så fall bör du läsa någon högskoleingenjörsutbildning inom datateknik samt gärna komplettera med några lämpliga certifieringar.

Finns flera 2-åriga servicetekniker utbildningar på högskolan.
Men vet inte riktigt om det är dom du söker.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-01 13:33

Du kan certifiera dig till ACMT - Apple Certified Macintosh Technician Certification

Den är garanterat inte gratis och kräver en hel del utbildning. Om du söker till nåt företag som är Apple Authorized Service Provider (AASP) så skulle du (kanske) kunna deala till dig utbildning och certifiering.

Närmast Skövde är: mediateknik

Ursprungligen av Jetwash:

Du kan certifiera dig till ACMT - Apple Certified Macintosh Technician Certification

Den är garanterat inte gratis och kräver en hel del utbildning. Om du söker till nåt företag som är Apple Authorized Service Provider (AASP) så skulle du (kanske) kunna deala till dig utbildning och certifiering.

Närmast Skövde är: mediateknik

Japp, jag är ACMT och fick det genom jobbet. Gratis är det inte, men att upprätthålla den varje år är inte så dyrt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-07-01 21:57
Ursprungligen av Capeman:

Japp, jag är ACMT och fick det genom jobbet. Gratis är det inte, men att upprätthålla den varje år är inte så dyrt.

Vilka studier fick du gå igenom? Är ACMT provet toksvårt eller hur går det till egentligen?
BTW det var nog ACMT jag menade från början..

Ursprungligen av fedi-93:

Vilka studier fick du gå igenom? Är ACMT provet toksvårt eller hur går det till egentligen?
BTW det var nog ACMT jag menade från början..

Numera är det förhållandevis enkelt. Känner folk som pluggat online och klarat de två proven (hårdvara och OS X). När jag gjorde det (10.4-tiden) var det ACDT, ACPT och ACHT. Dessa certifikat slogs ihop till ACMT. Var en del svårare. Läste ACHT m h a en kurs som hölls i av en utbildningskonsult från MacSupport. Hårdvarucerten läste jag på en två-tredagarskurs ledd av LAI från Nederländerna. Du gör själva proven på ett ProMetriccenter. Sen får du årligen göra ett onlineprov för hårdvarubiten (nya modeller) och ett OS X-prov när det kommit en ny OS-version.

Mitt råd är att inte fastna inne på en serviceverkstad.

har du fallenhet och begåvning för el/styr&regler/datorer etc så plugga in hur t ex avancerad fastighetsautomation går till. Börja sedan jobba i fastighetsbranschen.
Här har du avancerade fläkt/värme/kylsystem, som ibland fyller en hel våning!

fastighetsbranschen är värd hundratals miljarder, det finns många bra jobb.
Du kan planera din dag själv, omväxlande inne & ute, får träffa folk, ofta egen bil.

Det saknas mellan 3-5 tusen människor de närmsta 3-5 åren i branschen, främst på tekniska sidan. Men även på administration och liknande.

Som Servicetekniker i databranschen är det bara rationaliseringar, neddragningar, effektiviseringar osv. Du kommer få leva ett helt liv med flyttar, rationaliseringar, omstruktureringar där du ständigt kommer i kläm. Ena månan jobbar man, andra är det "Nä, det skall skickas till Holland"

Ursprungligen av Goflorp:

Mitt råd är att inte fastna inne på en serviceverkstad.

har du fallenhet och begåvning för el/styr&regler/datorer etc så plugga in hur t ex avancerad fastighetsautomation går till. Börja sedan jobba i fastighetsbranschen.
Här har du avancerade fläkt/värme/kylsystem, som ibland fyller en hel våning!

fastighetsbranschen är värd hundratals miljarder, det finns många bra jobb.
Du kan planera din dag själv, omväxlande inne & ute, får träffa folk, ofta egen bil.

Det saknas mellan 3-5 tusen människor de närmsta 3-5 åren i branschen, främst på tekniska sidan. Men även på administration och liknande.

Som Servicetekniker i databranschen är det bara rationaliseringar, neddragningar, effektiviseringar osv. Du kommer få leva ett helt liv med flyttar, rationaliseringar, omstruktureringar där du ständigt kommer i kläm. Ena månan jobbar man, andra är det "Nä, det skall skickas till Holland"

Rådet om fastighetsbranschen stämmer säkert, inget jag kan säga nåt mer om. Men att jobba med Apples produkter har varit inspirerande dom senaste åren, inget snack om neddragningar eller effektiviseringar, mer än att försäljningen ökar, användarna blir fler, rena PC-företag switchar, mm. Och inga Macar skickas till Holland, så har det inte varit sen 2002 eller så.

Ursprungligen av Mattias A:

Rådet om fastighetsbranschen stämmer säkert, inget jag kan säga nåt mer om. Men att jobba med Apples produkter har varit inspirerande dom senaste åren, inget snack om neddragningar eller effektiviseringar, mer än att försäljningen ökar, användarna blir fler, rena PC-företag switchar, mm. Och inga Macar skickas till Holland, så har det inte varit sen 2002 eller så.

Jag tänkte generellt i termen "Servicetekniker" det är ett yrke som "de som bestämmer" skiter fullständigt i vid minsta nedskärning.
Det är lite som att vara industriarbetare, tack och hej när det går ner i en dipp.

Sedan är det ju skillnad på att vara servicetekniker på en AASP eller på en liten sopeverkstad i en källare.... visst.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-02 22:57

Men det måste ändå finnas ett behov av servicetekniker som lagar Mac datorer i AASP anda. Jag tror det kan vara ett rätt givande jobb.

Ursprungligen av Jetwash:

Men det måste ändå finnas ett behov av servicetekniker som lagar Mac datorer i AASP anda. Jag tror det kan vara ett rätt givande jobb.

Det är det säkert.

jag talar i rätt allmänna termer och det brukar vara sånt som får en på "bättre tankar".

Missförsstå mig rätt, det är inget fel i servicetekniker alls , på något sätt.
men om man får input från andra kanske det spirar fram en "ajfan, det tänkte jag inte på".

Jag har vart 10 år i Kundsupport/Service inom IT och sparkades och flyttades etc med serviceteknikerna hela tiden. Det är ett konstant race med vem som är mest "oumbärlig" och vem som har vart längst på avdelningen.

men som ngn visa man sagt. Bli vad du vill, se till att du blir jävligt bra på det, då går det bra. Är du BÄST servicetekniker i stan, ja då har du aldrig problem.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är det säkert.

jag talar i rätt allmänna termer och det brukar vara sånt som får en på "bättre tankar".

Missförsstå mig rätt, det är inget fel i servicetekniker alls , på något sätt.
men om man får input från andra kanske det spirar fram en "ajfan, det tänkte jag inte på".

Jag har vart 10 år i Kundsupport/Service inom IT och sparkades och flyttades etc med serviceteknikerna hela tiden. Det är ett konstant race med vem som är mest "oumbärlig" och vem som har vart längst på avdelningen.

men som ngn visa man sagt. Bli vad du vill, se till att du blir jävligt bra på det, då går det bra. Är du BÄST servicetekniker i stan, ja då har du aldrig problem.

Förstår din tanke, det kan bli lite av löpande-band-jobb ibland, dåligt betalt och det finns alltid nån annan som kan ta din plats. Om man har ansvar för kundkontakter och får jobba lite med mjukvaruproblem så kan det vara inspirerande, om man jobbar hos mindre Service Providers så kan man få lite mer ansvar än bara rent mekande.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-02 23:44

Jag har hållt på med support länge, man lär sig rätt snabbt att behärska den rollen, men det kan vara rätt påfrestande (du vet säkert), men som du säger blir man jävligt bra på det så kanske man klarar sig. Själv så tröttnade jag på supportyrket även om jag har en förkärlek av att hjälpa människor.

Hoppas fedi-93 hittar det du vill hålla på med i framtiden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-07-03 00:42

Tackar för alla svar! Än har jag två år kvar på natur och jag har valt många datakurser, ska göra mitt bästa, sen får jag se vad jag gör. Man kan ju inte planera allt på en kväll

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-03 00:46
Ursprungligen av fedi-93:

Tackar för alla svar! Än har jag två år kvar på natur och jag har valt många datakurser, ska göra mitt bästa, sen får jag se vad jag gör. Man kan ju inte planera allt på en kväll

Visst är det så, man kan aldrig planera allt på en kväll. Du kommer ha mycket tid på dig att bestämma dig för vad du vill hålla på med.

Kan du plugga och certifiera dig under tiden så är det ju bara ett plus.

Jag är 35 år och vet fortfarande inte vad jag vill hålla på med i framtiden.

Ursprungligen av Jetwash:

Jag är 35 år och vet fortfarande inte vad jag vill hålla på med i framtiden.

Jag är 43 och har kommit fram till det.

...Men jag ser mig över axeln ibland och väntar på att det skall komma några men in black från Vuxendepartementet och dra in min vuxenlicens....

"Du får inte vara vuxen längre. Här är din hink&spade..."

  • Oregistrerad
  • 2010-07-04 00:23

om du vill jobba med data och teknik bör du ju inte gå natur Du borde gå T eller ännu hellre El&Tele och i tvåan inrikta dig på elektronik. Där kan du välja alla datakurser som finns, finns väl en massa (när en annan pluggade kunde vi läsa Windows NT server, vilket var rätt coolt sådär 16 år sen)

1
Bevaka tråden