Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har vi blivit extremkänsliga på forumet?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker (och det är bäst att jag skriver att det är ett tyckande annars så...) att tonen på forumet har blivit mindre förlåtande de senaste veckorna. Det misstolkas, övertolkas och vantolkas på värsta IDG/AB stil.

Nog har jag säkert dragit mitt strå till den stacken men jag tycker mig se fler och fler exempel där vi inte är villiga att förstå den andra parten.

Är det så?

Så är det, och jag håller mig härifrån numera förutom vissa specifika trådar. Blivit för stort, för likgiltigt och de ursprungliga teknikintresserade är bortbytta mot gnällspikar.

Ledsamt, men allt har sin tid i solen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-05 13:33

Dags för ett 99pro?

Rapportera mera är ett tips för att förbättra forumet.

Om alla är lite mer på hugget, och klickar på "Rapportera"-knappen när ni ser något olämpligt, så kan vi kanske styra upp diskussionerna innan det spårar ur alltför mycket.

Ett annat tips är att försöka föregå med gott exempel, och kanske hoppa över att skriva det där syrliga svaret som man så gärna skulle vilja skriva ibland.

/Mod

...och en bidragande faktor till dålig stämning just de senaste 1-2 veckorna har varit två medlemmar, som senare visade sig vara samma person, och som bara gnällde och skällde på allt och alla, och inte bidrog med någonting positivt alls. Han är avstängd nu.

/Mod

Senast redigerat 2010-07-05 15:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Han är avstängd nu.

De menar du väl...

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-15 09:28
Ursprungligen av MatsOlov:

Dags för ett 99pro?

Vore det inte bättre med ett 99extreme?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 11:09
Ursprungligen av Macus:

Vore det inte bättre med ett 99extreme?

Tror tyvärr inte att det är rätt väg att gå. Då minskas intresset för hela siten i sin helhet och kvar blir bara en sk. "elit klick" på något tusental.

Jag skulle rekommendera att man inte "postar" så ofta, eller släpper den sista "syrliga" kommentaren som Jesper påpekade.

Jag får känslan att det postas för postandets skull allt för ofta det vet vi alla. Jag har tagit upp det förut och det hänger helt enkelt ihop med lite små status känsla, angående antalet postnings inlägg. Vi snackar tusental och åter tusental.

Man behöver faktiskt inte vara med och svara i alla trådar, man överlever ändå. Särskilt inte dom lite provocerande och upprepande trådarna.

Man kan enkelt rapportera en tråd som har spårat ur utan att kommentera alls, då skapas inga motsättningar och moderatorerna styr upp det hela och avslutar vad som behöver punkteras.

Tycker mig märka samma sak.

Påtalade för en kille att han vart väldigt negativ i sina inlägg.
Fick ett PM där i princip hela registret med fula ord ingick.

Att min åsikt blandas ihop med min person verkar vara legio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-05 13:45

Instämmer med dina observationer. Tonläget i exempelvis diskussionerna kring antennproblemet på iPhone 4 tycker jag ligger på en nivå som man inte sett så mycket av på 99 förr. Håller mig borta från vissa trådar där man har glömt bort vad man diskuterar och ordväxlingen övergått i dragkamp om vem som har rätt eller spekulationer om vem i tråden som ljuger.

Finns dock fortfarande övervägande bra trådar på 99 som håller mig kvar.

Fast personligen måste jag säga att kunna bråka med Goflorp och några till är vad som gör detta forum värt besväret för mej. Jag har i stort sett slutat helt med att diskutera saker online, förutom här och Masarna speedway gästboken. Men det är kanske för att 99Lounge finns och jag har tillgång, och behöver därmed inte skriva skit i seriösa trådar...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Fast personligen måste jag säga att kunna bråka med Goflorp och några till är vad som gör detta forum värt besväret för mej. Jag har i stort sett slutat helt med att diskutera saker online, förutom här och Masarna speedway gästboken. Men det är kanske för att 99Lounge finns och jag har tillgång, och behöver därmed inte skriva skit i seriösa trådar...

LCR

Det är skillnad på bråka och "gnabbas"...

man har olika åsikter helt enkelt, det är tur det - hur skulle det vara annars om alla tyckte likadant?

Ursprungligen av Goflorp:

man har olika åsikter helt enkelt, det är tur det - hur skulle det vara annars om alla tyckte likadant?

Helt ok tycker jag, så länge du tycker som jag, men att jag skulle tycka som du gör, jo visst...

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 07:44
Ursprungligen av Goflorp:

Det är skillnad på bråka och "gnabbas"...

man har olika åsikter helt enkelt, det är tur det - hur skulle det vara annars om alla tyckte likadant?

Där håller jag inte med dig. Har en helt annan åsikt där

Vi måste alla sträva åt samma håll och därmed försöka tänka i samma banor.

Håller du inte med skicka PM bums !!

Ursprungligen av BlackSmp:

Nog har jag säkert dragit mitt strå till den stacken

Ja verkligen, speciellt med den här tråden.
Kan säga nu direkt att jag aldrig kommer att besöka 99.se igen!

hej då alla.

Vissa personer är det ingen idé att diskutera med då det ofta spårar ur har jag märkt..

jag tog faktiskt och pratade i PM med en av dem som jag haft lite "åsiktsskiljaktligheter" med på sistone. Vi har missuppfattat varann rätt kraftigt.

Det kan vara en sak att tänka på. Det är sällan försent att backa, att erkänna att "det där blev väl inte så jäkla bra".

Man är inte felfri, speciellt inte som det är sommar, 28,2 äckliga grader varmt och en massa negativt inträffar i verkliga livet. brist på dryck är det säkert med

Jag blev medlem 2001, backade ur för några år sedan. Problemen med att folk kolliderar med varandra kommer aldrig att försvinna när det finns utrymme för så många åsikter som det finns medlemmar, det är liksom inbyggt i systemet och ofrånkomligt att det smäller till lite emellanåt. När vi bara var 400 personer så var det riktigt kul med den pionjäranda som då existerade. Det är som när det blir för många möss/råttor. Fyller snart 62 och har haft mac sedan Apple släppte Powerbook 100, ungefär i 18 år och har väl kommit fram till att det finns ett liv utanför som borde prioriteras mer. Hoppas att alla ni andra veteraner har det bra och att alla ni som ska uppfinna hjulet (mac) på nytt har det riktigt bra, sköt om er!

Olle@mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 07:43
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag blev medlem 2001, backade ur för några år sedan. Problemen med att folk kolliderar med varandra kommer aldrig att försvinna när det finns utrymme för så många åsikter som det finns medlemmar, det är liksom inbyggt i systemet och ofrånkomligt att det smäller till lite emellanåt. När vi bara var 400 personer så var det riktigt kul med den pionjäranda som då existerade. Det är som när det blir för många möss/råttor. Fyller snart 62 och har haft mac sedan Apple släppte Powerbook 100, ungefär i 18 år och har väl kommit fram till att det finns ett liv utanför som borde prioriteras mer. Hoppas att alla ni andra veteraner har det bra och att alla ni som ska uppfinna hjulet (mac) på nytt har det riktigt bra, sköt om er!

Olle@mac

Ha en skön sommar Olle och alla ni andra gnabbisar

Håller fullständig med det CUBEIS skriver. Och jag måste påtala att det rapporteras helt otroligt lite. Moderatorerna kan inte fånga precis allting själva, det skapas helt enormt många inlägg varje dag.

Och det där med att skippa syrligheten eller att lämna provoceramde diskussioner är viktigt, men kan vara nog så svårt. Jag kan tycka det är svårt att göra det, men har lärt mig att det inte leder till något konstruktivt, bara att folk blir sura och att inlägg tas bort.

Jag tycker mig märka mer och mer av ngt på många ställen; FB etc, att många har en "disclaimer" som de TROR ger dem fria händer bära sig åt som de vill

"Sån här är jag och passar inte det så stick"

Väldigt mycket idag kretsar kring den egna personen, folk har blivit uppfostrade med att det är OK att vara precis som man vill. Det funkar ju bra på många plan - spridning är en bra grej.
Men det borde ju vara som så att folk borde få itutat att "Jag får vara hur jag vill så länge det inte inkräktar på ngn annans sätt att vara".
Men många missuppfattar ju det här, de glömmer bort hänsynsbiten fullständigt.

Det är inte OK bära sig åt som ett egocentriskt svin, man måste ta hänsyn. I begreppet hänsyn ingår ju också respekt, tillit osv.

Människor håller hela tiden på sin RÄTT att göra saker och ting och de kan aldrig åstadkomma tillräckligt med tankearbete för att komma fram till att det finns ngt som heter SKYLDIGHET.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker mig märka mer och mer av ngt på många ställen; FB etc, att många har en "disclaimer" som de TROR ger dem fria händer bära sig åt som de vill

"Sån här är jag och passar inte det så stick"

Väldigt mycket idag kretsar kring den egna personen, folk har blivit uppfostrade med att det är OK att vara precis som man vill. Det funkar ju bra på många plan - spridning är en bra grej.
Men det borde ju vara som så att folk borde få itutat att "Jag får vara hur jag vill så länge det inte inkräktar på ngn annans sätt att vara".
Men många missuppfattar ju det här, de glömmer bort hänsynsbiten fullständigt.

Det är inte OK bära sig åt som ett egocentriskt svin, man måste ta hänsyn. I begreppet hänsyn ingår ju också respekt, tillit osv.

Människor håller hela tiden på sin RÄTT att göra saker och ting och de kan aldrig åstadkomma tillräckligt med tankearbete för att komma fram till att det finns ngt som heter SKYLDIGHET.

Mycket väl sagt Goflorp! +4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 12:47

Med nära "100000" medlemmar. Aktiva har jag inte riktigt koll på tex. dagsvis, helgvis, veckovis, månadsvis. vore det inte konstigt att det blir motsättningar ibland mm..

Det är bara så, acceptera detta punkt slut, inget man kan lösa. Meningslöst att analysera eller tro att man kan få dom fåtal som missköter sig att tänka om.

Där kommer moderaternas jobb in och vi hjälper dom ju inte alls som det visas enligt Capeman.

Hur många har rapporterat några inlägg här inne, Jag är den första att erkänna att jag inte gjort det.

En nästa omöjlig uppgift för moderatorerna att läsa och följa med i alla trådar och diskussioner här inne. Vi måste ju alla hjälpas åt där och framförallt vi medlemmar, kalla oss "veteraner", som har varit med en tid och vet hur siten fungerar.

Oftast upprepas samma mönster när nått går fel.

Kan ju inte vara många promille som ställer till problem, de flesta medlemmarna sköter sig väl.

Skulle vi rapportera inlägg och hjälpa moderatorerna skulle mycket vara löst, eller en bit på vägen i alla fall.

Det är ju inte vårt jobb att moderera och många nya medlemmar kan få den känslan att vi vanliga "veteraner" lägger näsan i blöt och spelar "besserwissrar" , det är ju inte vårt jobb egentligen. Därav skapas motsättningar.

Min erfarenhet är att med tiden åren så blir de flesta "nya medlemmar" markant lugnare och kalla det klokare, man slussas med i gemenskapen och dom som inte gör det faller ifrån eller modereras bort.

Kan inte tro att det är många medlemmar som stängs av ?

Viktigt är nog att svälja lite dynga från nya ivriga medlemmar om så är fallet och låta dom glänsa lite på hjälp av vår bekostnad tills dom blir lite varma i kläderna då kan man gå mer i detaljer och djupet av saker och ting.

Vi behöver ju inte sätta nya medlemmar på plats första dagarna eller tiden.

Ursprungligen av CUBEIS:

...kan få den känslan att vi vanliga "veteraner" lägger näsan i blöt och spelar "besserwissrar"

Ursprungligen av CUBEIS:

...Vi behöver ju inte sätta nya medlemmar på plats första dagarna eller tiden.

Det syns inte att någon har lagt näsan i blöt om man bara låter bli att "avreagera" sig inne i tråden.

Använd Rapportera-funktionen i stället, så syns det ju inte utåt vem som har rapporterat och tyckt till om inlägget.

Om vi modererar ett inlägg, så berättar vi ju inte för den skribenten vem det var som rapporterade hans inlägg.

/Mod

Och när vi nu ändå är inne på det där med att "Rapportera mera", så vill jag passa på att säga att
rapporteringsfunktionen kan användas i många situationer - inte bara när det är personangrepp och bråk och sådant.

Vi vill att ni rapporterar när ni ser dåliga trådrubriker, trådar som ligger i fel forum, offtopic-inlägg i trådar, osv.

I stället för att skriva onödiga kommentarer i tråden, typ "Du, det här skulle du nog ha lagt i ett annat forum" - rapportera i stället, så fixar vi flytten.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 13:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när vi nu ändå är inne på det där med att "Rapportera mera", så vill jag passa på att säga att
rapporteringsfunktionen kan användas i många situationer - inte bara när det är personangrepp och bråk och sådant.

Vi vill att ni rapporterar när ni ser dåliga trådrubriker, trådar som ligger i fel forum, offtopic-inlägg i trådar, osv.

I stället för att skriva onödiga kommentarer i tråden, typ "Du, det här skulle du nog ha lagt i ett annat forum" - rapportera i stället, så fixar vi flytten.

/Mod

Rapportärans tid har kommit . Framtiden är här.

Du tigger alltså om mer jobb Jesper

Framför allt tigger han väl om RÄTT jobb

Ursprungligen av Goflorp:

Framför allt tigger han väl om RÄTT jobb

Precis, det handlar om rätt jobb, som förhoppningsvis i förlängningen gör att det blir mindre jobb totalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 13:53

Vi har nått en deal.

Rapportering-Rätt jobb-mindre jobb- gladare medlemmar- gladare moderatorer- kvalitativ fritid- lägre puls-friskare liv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-15 14:35
Ursprungligen av CUBEIS:

Vi har nått en deal.

Rapportering-Rätt jobb-mindre jobb- gladare medlemmar- gladare moderatorer- kvalitativ fritid- lägre puls-friskare liv.

Om pulsen och blodtrycket sjunker för mycket så behöver man bara tänka på att Linux är gratis och nästan lika bra.

PS. rapportera och anmäl detta inlägg genast!

Bevaka tråden