Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ren installation i samband med ny disk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-05 23:08

Hej alla! Jag har hamnat i ett lite knepigt dilemma här som jag hoppas att någon har en smart lösning på.

Jag börjar känna att det är dags att uppgradera till Snow Leopard nu och i samband med det byta ut hårddisken i min MacBook (den går inte att reparera med skivverktyg så behöver sig nog en formatering).

Finns det något vettigt sätt att helt enkelt göra en ren installation av SL på den nya disken och nå innehållet på min gamla disk där Leopard är installerat?

Jag har en extra hårddisk till, men den är för liten för att vara "mellanstation" (skall ersättas av disken jag har nu).

Nu hoppas jag att någon av er har någon smart idé

Med vänliga hälsningar
Oskar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-05 23:23

Ett hårddiskchassi?
Typ: Macoteket

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-05 23:33
Ursprungligen av marf:

Ett hårddiskchassi?
Typ: Macoteket

Ursäkta om jag var otydlig.

Jag har självklart ett hårddiskchassi

Det jag funderar över är om jag på något vis kan nå en hårddisk där leopard är installerat på samma vis som en extern hårddisk utan operativsystem.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 00:25
Ursprungligen av wosk:

Ursäkta om jag var otydlig.

Jag har självklart ett hårddiskchassi

Det jag funderar över är om jag på något vis kan nå en hårddisk där leopard är installerat på samma vis som en extern hårddisk utan operativsystem.

Ja det är bara att koppla in den och kopiera filer. Du kan även köra Flyttassistenten med den externa disken för att föra över inställningar och filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 02:25

Precis!

Jag gjorde själv som Jetwash skriver när jag köpte min senaste dator, en Mac Pro. Satte i en större hårddisk, installerade Snow Leopard och förde sedan över alla gamla inställningar, dokument och program med hjälp av Flyttassistenten.

Min gamla dator med hårddisken där all information fanns kopplade jag via Firewire till den nya och startade upp i "hårddisk-mode". Otroligt smidigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-06 18:55

Låter perfekt! Då är det bara dags att leta upp vilken hårddisk som skall beställas. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden