Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpa som kommer och går

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-07 21:26

När jag tittar på svt play så kommer och går skärpan hela tiden, det ser ut precis som när en dia-bild blir varm och böjer sig.
Har jag ett hårdvarufel eller kan det vara så att datorn flexar mellan grafikkorten?
Någon som varit med om liknande?

Jag har en MBP i5 Hi-res.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-07 21:34
Ursprungligen av ntg:

När jag tittar på svt play så kommer och går skärpan hela tiden, det ser ut precis som när en dia-bild blir varm och böjer sig.
Har jag ett hårdvarufel eller kan det vara så att datorn flexar mellan grafikkorten?
Någon som varit med om liknande?

Jag har en MBP i5 Hi-res.

Har inget svar på din fråga, men testa gfxCardStatus och tvinga datorn att köra på grafikkretsen resp grafikkortet. Hojta gärna till här med dina upptäckter

Ursprungligen av ntg:

När jag tittar på svt play så kommer och går skärpan hela tiden, det ser ut precis som när en dia-bild blir varm och böjer sig.
Har jag ett hårdvarufel eller kan det vara så att datorn flexar mellan grafikkorten?
Någon som varit med om liknande?

Jag har en MBP i5 Hi-res.

Har upptäckt liknande för mig och min macbok pro 13 av senaste modell. Har du kontaktat svt, jag misstänker att felet kanske ligger hos de, eftersom inte allt jag ser på uppvisar detta, om inte är det väl flash som spökar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-07 21:51

Har testat båda kort, men problemet uppstår ändå:(

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-07 22:01

SVT Play ska anpassa kvaliteten efter uppkopplingen. Det är säkert det som spökar.
Se: Nu höjer vi kvaliteten i SVT Play - Hjälp & support | svt.se

Ursprungligen av toswag:

SVT Play ska anpassa kvaliteten efter uppkopplingen. Det är säkert det som spökar.
Se: Nu höjer vi kvaliteten i SVT Play - Hjälp & support | svt.se

Visst är det så att problemen uppstått efter förändringen, men jag tvivlar på att min uppkoppling på 10/10 är problemet. Ska maila svt framöver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:09
Ursprungligen av Mikael E:

Visst är det så att problemen uppstått efter förändringen, men jag tvivlar på att min uppkoppling på 10/10 är problemet. Ska maila svt framöver.

Men det är ju streamingen som höjs och sänks i kvalitet. Förmodligen beroende på hur snabbt deras servrar hinner med. Hur bra uppkoppling du än har så hjälper det ju inte ett skvatt om motparten inte kan leverera, och nu när det är vm-tider så kan det nog gå väldigt mycket upp och ner. Bespara dig själv och SVT lite tid och avvakta bara.

Ursprungligen av ibish:

Men det är ju streamingen som höjs och sänks i kvalitet. Förmodligen beroende på hur snabbt deras servrar hinner med. Hur bra uppkoppling du än har så hjälper det ju inte ett skvatt om motparten inte kan leverera, och nu när det är vm-tider så kan det nog gå väldigt mycket upp och ner. Bespara dig själv och SVT lite tid och avvakta bara.

Tror svt har tillgång till tillräckligt snabba servrar och uppkoppling, vad jag vet använder de sig av qbrick för sin streaming. Att skärpan kommer och går tror jag inte det minsta har med varken min hastighet eller svt's. Hade hastigheten varit ett problem, hade sändningen fått buffra data, vilket inte sker utan sändningen flyter på fint förutom att bilden tappar skärpa och det har inget med anslutningen.

Varför ska jag bespara mig och svt tid? Självklart ska jag informera de om vilka problem jag stöter på vid användning av tjänsten, så att de kan åtgärda eventuella problem, och skulle felet inte ligga hos de vet vi ju att felet då ligger i flash eller anan komponent i os x.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:27
Ursprungligen av Mikael E:

Tror svt har tillgång till tillräckligt snabba servrar och uppkoppling, vad jag vet använder de sig av qbrick för sin streaming. Att skärpan kommer och går tror jag inte det minsta har med varken min hastighet eller svt's. Hade hastigheten varit ett problem, hade sändningen fått buffra data, vilket inte sker utan sändningen flyter på fint förutom att bilden tappar skärpa och det har inget med anslutningen.

Det är ju för att det tappar kvalitet som det flyter på! SVT har bra servrar, men de är ju bara människor de också. Vilka tider märker du av att det blir sämre, dygnet runt?

Ja, du får gärna slösa din tid, men de kommer ju inte kunna göra något åt det inom en snar framtid. Det är ju inte så att de kör med "Mikael E ringde, vi hinner inte med hans krav, beställ 500 nya servrar!". De känner förmodligen till begränsningarna och uppgraderar enligt plan.

Det här är inget nytt, utan så här har det varit rätt länge. Iom att de flesta inte orkar med buffring titt som tätt så föredrar man att kvaliteten sänks där det behövs för att få det att gå ihop.

1
Bevaka tråden