Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att synka kontakter från iPhone till macbook pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2010-07-08 09:36

Bakgrund:
iPhone 3gs IOS4, ej hackad.
Kopplat min iPhone mot mitt företags Exchangeserver och synkar således kontakter, mail, kalender.

Nu under semestern vill jag ta bort synkningen till Exchange pga att vi har en ganska restriktiv policy angående skärmlås mm. MEN, Jag vill behålla mina kontakter så jag ser vem som ringer inklusive bild mm.

Jag tänkte:
Jag exporterar ut alla kontakter till SIM-kortet bara - Funkar inte.
Jag kopplar ihop macbook och iPhone via USB, öppnar Adressbok på mac och importerar kontakterna från iPhone - Funkar inte
Kopplar ihop macbook med iPhone via USB, öppnar Itunes och väljer att synka kontakter. Öppnar därefter Adressbok på Mac och vad ser jag? Adressbok är helt jävla tom så nada har hänt!!

ska det vara så in i helv%€# svårt att föra över sina iPhone kontakter?????

Har även provat via Bluetooth men det skiter sig också, parkopplingen funkar, men inte att ansluta till varandra.

Så, jag vill synka ur mina kontakter från iPhone, ta bort kopplingen med Exchange, synka tillbaka kontakterna till iPhone. Ska det vara så svårt??

Ja det går inte vad jag vet. Men du kan exportera i outlook som vcard och sedan importera i adddressboken på macbooken och sedan synca den till iphonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 10:19
Ursprungligen av topal:

ska det vara så in i helv%€# svårt att föra över sina iPhone kontakter?????

Har även provat via Bluetooth men det skiter sig också, parkopplingen funkar, men inte att ansluta till varandra.

Så, jag vill synka ur mina kontakter från iPhone, ta bort kopplingen med Exchange, synka tillbaka kontakterna till iPhone. Ska det vara så svårt??

Hej, ja det är svårt - eftersom du redan har en synk med en annan tjäbnst - och det håller luren reda på så att man inte av misstag ska få en massa dubletter.

Gör som Jonaz säger, dra ut Vcards, importera i adressboken, synca.

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2010-07-08 10:38

ok, så om jag har 300 kontakter så måste jag koppla upp mig i Outlook och dra ut vcards en och en för 300 st, sedan importera dem en och en till Adressbok?

låter inte krångligt, men jobbigt!

Ursprungligen av topal:

ok, så om jag har 300 kontakter så måste jag koppla upp mig i Outlook och dra ut vcards en och en för 300 st, sedan importera dem en och en till Adressbok?

låter inte krångligt, men jobbigt!

Klarar inte Outlook "markera alla" och dra och släpp på skrivbordet, så du får en fil som heter ngt i stil med "Adolf Andersson och 302 kotakter till.vcf" ?

Så kan man göra med Adressboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 10:55

Jag har själv inte outlook? och det har inte du heller? Jag kanske har missförstått frågan, men har du inte ett program i din mac som heter Entourage?

OM du har det så kan du markera alla kontakter och dra dom till en egen mapp på skrivbordet, sen kan du markera alla dom och släppa dom på adressbokens ikon i dockan så frågar den om du verkligen vill importera ALLA dessa kort.

Är det så att du bara använder Outlook via webinlogg? för i så fall måste någon med koll på detta berätta hur det fungerar då

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2010-07-08 11:33

Löste det nu, men det var lite pyssel och inte helt optimalt eftersom det känns som det är en statisk uppdatering jag gjort och inte en two-way synkning.

Det jag gjorde:
I Outlook, markerade alla kontakter, valde att maila dem till mig själv som vCard (gick inte att kopiera dem direkt från Outlook då de inte blev vCards av alla pga olika kontaktformat)
Öppna mailet som har alla kontakter som vCard, markera alla och kopiera till en mapp.
Nu har jag typ 300 vCards i en mapp.
Öppnar DOS och kör copy /a *.vcf c:\Kontakter.vcf som slår ihop alla filer till Kontakter.vcf.
Mailar filen till mitt gmail-konto.
Hoppar in på min Mac och öppnar gmail och sparar ner filen. Importerar den till Kontakter i Gmail.
Kopplar ihop iPhone med iTunes och väljer att kontakter ska synkas mot gmail.
Klart!

Däremot så följde vissa bilder inte med. Det jag gjorde då var att använda appen MyPhone+ i telefonen som synkar alla kontakter mot Facebook (där alla har bilder) och vips så har alla kontakter i telefonen bilder

MEN, anledningen till att jag sa att det var en statisk One-time synk är att när nu iTunes vill synka kontakter med Gmail när jag kopplar in min iPhone så vill den ändra så att alla bilder som fanns vid första synken tas bort och de bilder som inte fanns (men som lades dit via Myphone+ läggs till vilket jag INTE vill.
så nu har jag alla kontakter med info och bilder samt att jag kopplat bort Exchange kopplingen så ajg slipper telefonlås var 5'e minut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 11:40

Bra att det löste sig
Även om det var avancerat så hoppas jag att fler kan ta tillvara på din lösning, och tack för att skriver hur du gjorde (så i detalj)

1
Bevaka tråden