Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta grafikkrets och processor i iMac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-07 23:07

Hej!

Ja, kort och gott. Jag skulle vilja byta till mac från pc, mest för att jag gillar mac. Men dessvärre så kostar ju en iMac som är ungefär lika bra prestanda-mässigt som den pc jag tänkte köpa 18.000 vilket känns lite väl saftig.

Så därför undrar jag om man kan uppgradera grafikkortet i den billigaste iMacen?

Eller är allting integrerat och inbökat så det är nästintill omöjligt?

  • Medlem
  • 2008-10-07 23:08

Tror inte det. Det är därför den är så "billig". Den som vill meka hänvisas till Mac Pro.

Processorn kan bytas, men kylningen är förseglad, så har du garanti kvar så ryker den. Detta i och med att byts logikkort så följer processor och kylning med. Vilka processorer iMacen däremot klarar kan jag inte uttala mig om. Kan inte heller uttala mig om hur kylningen skulle hänga med om en mindre energisnål CPU installerades.

Likaså är grafikkortet utbytbart, men det är ett kort i en MXM-slot, samma som i lite kraftfullare bärbara datorer. Men att hitta och köpa ett bättre kort som är kompatibelt är nog alldeles för dyrt för att vara lönsamt. Vet ej heller om kylningen, som följer med grafikkortet, går att flytta över. Dessutom kan du nog bara byta till ett grafikkort från en annan iMac. Grafikkort till "Windowsburkar" lär inte fungera p g a vBIOS. I övrigt krävs det lite speciella verktyg för att öppna en alu-iMac.

Som du ser är det ganska hopplöst.

I övrigt är det bara i Mac mini, iMac och Mac Pro som det inte är integrerade CPUer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-07 23:21

Hej,

Jag förstår inte ditt resonemang - Det är ju mer än bara grafikkortet som sätter priset till 18.000 på en iMac 24. kan du alltså tänka dig att gå ner till 20" skärm och långsammare processor bara du kan byta grafikkortet??

Hursomhelst, svaret på din fråga är att på iMac är allting integrerat i en låda. Därmed svårt att byta/uppgradera grafikkort/CPU/hårddisk etc om man inte är dels duktigt händig, och dels kan strunta i att man blir av med garantin från Apple om man öppnar chassit.
Det finns en del amerikanska siter som har mycket detaljerade anvisningar för både det ena och det andra

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 09:20

kop en macpro med en quadcore karna, landar pa runt 14000. sen plockar du en 24"are fran dell for 2700 pix. TADA uppgraderingsbar utan att fucka upp garantin

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 10:05
Ursprungligen av RoZioN:

kop en macpro med en quadcore karna, landar pa runt 14000. sen plockar du en 24"are fran dell for 2700 pix. TADA uppgraderingsbar utan att fucka upp garantin

Anfäkta och anamma!
DET var kreativt!
(fast jag begriper inte VAR du köper en ny MP till DET priset...)

Senast redigerat 2008-10-08 10:51
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-08 16:36

En ny MP får man inte för 14000 Apple Store (Sverige) - Konfigurera

Möjligtvis en begagnad.

Att byta grafikkortet ÄR inte möjligt om du inte köper ett från apple, men dom säljer aldrig sina delar till privat personer utan bara till auktoriserade service verkstäder. Det finns inga andra som tillverkar grafikkorten och dom har inte form efter standard. Logik och grafik är utformade för att passa in i datorn, så tyvärr..

EDIT: Andra stycket är såklart om iMac.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-08 17:38

Det finns mängder av trådar här i ämnet "Jag gillar mac men egentligen vill jag ha en pc"

Det finns flera saker o tänka på:
* Även om du kan uppgradera processorn så är det massor av jobb, precis som sagts här. Du måste också skaffa Mobile chip, som imac använder, betydligt dyrare än vanliga intel chip.

* Grafikkortet går inte att uppgradera. OM du kan få tag i ett MXM kort så kommer du förmodligen inte att hitta något som är snabbare än det du sätter i ändå. Dessutom måste EFI (mac's BIOS) känna av kortet för att du ska kunna boota OSX, sedan måste OSX ha drivrutiner för att det ska fungera, så du slipper köra i compatibility mode.

Om du går för en begagnad Mac Pro (Mer ekomomiskt) så kan du köpa ett GeForce 8800 som ändå är hyfsat snabbt. (Det finns dock i två versioner, ett för dom nya mac pro, och ett för dom gamla!) Det kostar dig runt 2500 pix om jag inte minns fel (betydligt dyrare än samma kort på pc sidan)

Xeon processor byter du lätt på en mac pro, finns mängder med guidelines på nätet. Köper du en "single processor" kan du slänga i en till när du ändå är igång.

Minnen till mac pro är dock snuskigt dyra. Du måste ha DIMM som är "Fully buffered" och dom kostar sådär 200% mer än vanliga DIMM (typ)

---
Om du vill ha FET prestanda för att du spelar spel så kanske en PC är bättre. Tråkigt o säga, men jag köpte en Mac Pro just för att kunna ha det senaste i windows världen, och få en fet mac. Det har dock ett pris. Jag har betalt lite över dubbelt så mycket för min mac, för att kunna köra windows på den. Det hade varit mycket smartare o köpa en mac pro och en pc separat. (Men man har ju inte hur mycket plats som helst) - tur man har lite pengar.

Om du INTE spelar dom senaste spelen, men ändå vill ha "scysst" prestanda så tycker jag ändå du ska gå på en imac, då det är bra valuta för pengarna. Spel räknar ju med minst 3 års cykler för nya grafikkort. Så du kan ändå spela dom senaste spelen om 3 år med ditt grafikkort. Med nya 24" imacen får du också ett 8800 GS, precis som mac pro. Så det är inte så dåliga grejjer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 17:58
Ursprungligen av studiox:

Xeon processor byter du lätt på en mac pro, finns mängder med guidelines på nätet. Köper du en "single processor" kan du slänga i en till när du ändå är igång.

Är inte de Xeon processorer som sitter i mac pro väldigt dyra i de snabbaste versionerna i alla fall. Om man köper dom separat kostar dom runt 10 tusen styck har jag för mig.

Det visar väl egentligen att mac pro har ett väldigt bra pris.

Senast redigerat 2008-10-08 18:22
  • Oregistrerad
  • 2008-10-09 22:50
Ursprungligen av Fred!:

Är inte de Xeon processorer som sitter i mac pro väldigt dyra i de snabbaste versionerna i alla fall. Om man köper dom separat kostar dom runt 10 tusen styck har jag för mig.

Det visar väl egentligen att mac pro har ett väldigt bra pris.

Köper man den snabbaste xeon så är man rätt korkad. Inte ens jag använder dom i mina servrar jag bygger på jobbet. Xeon 5460 kostar runt 10.000 men en E5410 QuadCore kostar runt 2000 pix och duger gott

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 18:07
Ursprungligen av studiox:

Köper man den snabbaste xeon så är man rätt korkad. Inte ens jag använder dom i mina servrar jag bygger på jobbet. Xeon 5460 kostar runt 10.000 men en E5410 QuadCore kostar runt 2000 pix och duger gott

Du har rätt, men jag tänkte bara om man väl behöver uppgradera och en 2.33 ghz är en signifikativ förbättring från vad man hadde tidigare så kanske man inte ens har rätt sockel på moderkortet. Går man upp i hastighet till 2.8 ghz så kostar dom 7 tusen styck på dustin. Min poäng var att det kan löna sig att sälja den gamla och köpa en ny istället speciellt eftersom det förmodligen kommer nya Xeons snart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 19:03
Ursprungligen av studiox:

Minnen till mac pro är dock snuskigt dyra. Du måste ha DIMM som är "Fully buffered" och dom kostar sådär 200% mer än vanliga DIMM (typ)

Njae, köpte nyss ett 2 GB-kit (KTA-MP667AK2/2G) på Dustin för 895kr. Är det snuskigt dyrt? Eller har jag missat nåt? O:-)

Ursprungligen av Macsimal:

Njae, köpte nyss ett 2 GB-kit (KTA-MP667AK2/2G) på Dustin för 895kr. Är det snuskigt dyrt? Eller har jag missat nåt? O:-)

Köpte 4 GB till G5 Quad för 570:- så ja de är ju ganska dyra.

Minnen över lag är dock inte så dyrt idag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 23:49
Ursprungligen av hansfilipelo:

Köpte 4 GB till G5 Quad för 570:- så ja de är ju ganska dyra.

Minnen över lag är dock inte så dyrt idag.

Point taken

  • Oregistrerad
  • 2008-10-09 22:48
Ursprungligen av Macsimal:

Njae, köpte nyss ett 2 GB-kit (KTA-MP667AK2/2G) på Dustin för 895kr. Är det snuskigt dyrt? Eller har jag missat nåt? O:-)

Beror på om man köper orginal eller inte ........

Och, en 4 Gig modul kostar 2.300 Kr på dustin, medans en DDR II 4 Gig kostar 600 Kr.
En 2 Gig Apple orgnial kostar 3.700.

Så allt är relativt såklart...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-28 14:55

Någon som har uppgraderat sin processor och vet om det fungerar?
Det sitter en Intel C2D T7300 2,0GHz i min 20" mid2007. Storebror har en T7700 på 2,4GHz men finns det fler än T7700 som passar?

Är väl egentligen inte något att lägga pengar på men ibland snubblar man över billiga prylar och nyfiken som man är undrar man ju om det går.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-16 16:54

Hmm ingen som gjort denna operation?
Aja, jag har iaf fått tag i en T9300 2,5GHz 6M nu som jag ska ta och byta min T7300 2,0GHz med.
Blir lite trevligt knep och knåp till helgen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-17 10:57

Nu har jag monterat processorn och den tycks gå ganska bra trots mystiska missvisningar.
Jag har jämfört med min jobbdator som också är en mid 2007 fast med original T7700 2,4GHz processor. Båda har 4GB RAM och Radeon 2600 grafikkort.

Ursprungligen av MagArne:

Nu har jag monterat processorn och den tycks gå ganska bra trots mystiska missvisningar.
Jag har jämfört med min jobbdator som också är en mid 2007 fast med original T7700 2,4GHz processor. Båda har 4GB RAM och Radeon 2600 grafikkort.

Intressant. Har den övriga missvisningar eller är det bra första sidan i system profiler som är knasig? Fungerar den stabilt? Vad hade du för geekbench poäng innan du bytte cpun?

Som jämförelse kan jag bjuda på en länk till en geekbench av min egen iMac 7,1, med 2.8extreme cpun.

iMac (Mid 2007) : Geekbench Result Browser

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-17 13:44

Jag var ju så jäkla klantig så jag gjorde inga tester innan jag bytte processor. Ångrar det nu men då det är för pillrigt att byta tillbaka till T7300 så får jag jämföra med jobbdatorn.

Jag har ju bytt från en memron 65nm till penryn 45nm vilken bios kanske inte har fullt stöd för. Din X7800 är ju en 65nm memron den med.

Jag har inte kört så mycket med datorn men den går lika stabilt som vanligt. Jag hade problem med att Warhammer Online laggade tidigare och det lilla jag spelat idag så går den inte sämre, snarare bättre.

Temperaturen ligger på samma som tidigare.

Ursprungligen av MagArne:

Jag var ju så jäkla klantig så jag gjorde inga tester innan jag bytte processor. Ångrar det nu men då det är för pillrigt att byta tillbaka till T7300 så får jag jämföra med jobbdatorn.

Geekbench's databas till hjälp. Denna torde vara som ditt utgångsläge?

iMac (Mid 2007) : Intel Core2 Duo T7300 2.0GHz

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-18 06:14

Ohh tack.
Ja lite mer krut i burken har man ju fått men "Memory bandwidth performance" är ju lite låg.
Vet inte om det är RAM-minne som är boven eller något annat?

Jag ska hårdtesta datorn i helgen och se om den går stabilt och flyter på bra. Än så länge ser det ut som om att jag behåller processorn i.

Kanske det stämmer att din FSB faktiskt bara går på 400MHz? Verkar lite knasigt men skulle förklara varför din minneshastighet blir sämre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-09 22:30

Enligt memtest går båda datorerna med 199MHz FSB.
En lite knepig iakttagelse är att den säger att datorn med T9300 går i 2394MHz

Jag har testat att byta till samma sorts minne i båda datorerna men får fortfarande låga poäng på minnet i min T9300.

Knepigt det här men den går riktigt stabilt. Ska bli intressant att se om det går att installera om datorn då den identifieras som en 400MHz processor. Leopard kräver ju minst en 867MHz processor. SnowLeopard saknar förhoppningsvis denna spärr då jag inte hittar någon info.

1
Bevaka tråden