Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik - cd-skiva har fastnat i min iBook

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade också en skiva som hade fastnat i datorn, men så gick jag och tog en kaffe o när jag kom tillbaks så var skivan ute

Ursprungligen av Slim Vic:

Jag hade också en skiva som hade fastnat i datorn, men så gick jag och tog en kaffe o när jag kom tillbaks så var skivan ute

Gevalia va?

Fan vilket fantastiskt kaffe iaf.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-28 17:55

Vilket är tangentbordskommandot för att mata ut CD/DVD-skiva? Är det ALT + eject symbolen? Det måste ju finnas något enkelt sätt att få det att bara jucka ut skivan, om den inte fastnat rent fysiskt.

Bara eject-symbolen skall räcka..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-09 11:23

Mata ut skivan

Jag hade just nu problem med skivan som fastnade i MBP.
Försökte bränna backup av bilder på dvd (Verbatim) som resulterade i media error.
Tvångsavslutade Toast då skivan var inte synlig på skrivbordet. Kunde inte mata den ut med eject knappen så jag tänkte att en omstart skulle fixa det. Fel!
Efter omstarten så blev skärmen bara vit och inget hände.
Det hjälpte inte de vanliga sätt att ta ut skivan som bara snurrade med den vita skärmen -
Trycka på knappen vid styrplattan, zappa PRAM, starta med alt tangenten och allt annat. Skärmen var vit och skivan satt inne.

Efter två timmars tramsande med datorn hittade jag på nätet det här tipset - Det enda som hjälper i det här fallet är att försiktigt stoppa ett kreditkort eller något liknande i hålet och stoppa den snurrande skiva. Då matas den ut av sig själv och datorn startar som vanligt. Wow! vilken lycka!

Tummen ner för jäv... Apple att de skippade gemhålet - ett oumbärligt hjälpmedel vid fastnad skiva.

Ursprungligen av malen:

Tummen ner för jäv... Apple att de skippade gemhålet - ett oumbärligt hjälpmedel vid fastnad skiva.

Vill bara klargöra att det aldrig finns (såvitt jag vet) gemhål på slot-inläsare, oavsett om det är Apple eller Acer som tillverkar datorn. Gemhål brukar bara finnas till enheter med släde.

  • Medlem
  • 2010-07-09 13:01

Ett annat sätt som funkar på alla slot-in-läsare, inklusive de i bilen, är att försiktigt försöka stoppa in ytterligare en CD, som trycker lätt på den som fastnat (på kanten). Då kommer även den som fastnat ut igen på momangen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ett annat sätt som funkar på alla slot-in-läsare, inklusive de i bilen, är att försiktigt försöka stoppa in ytterligare en CD, som trycker lätt på den som fastnat (på kanten). Då kommer även den som fastnat ut igen på momangen.

Samma princip som att pötta till cd'n med kanten på ett kreditkort ....

ofta vill den inte ut för att den inte fastnat i rätt läg - ända in. Ett tryck med ngt då lägger skivan i läge så att utkastningsmekanismen kan jobba.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-09 21:19

Det verkar som Apples optiska läsare blivit kinkigare med skivor. Min ett år gamla iMac bråkar väldigt ofta med helt felfria, ibland helt nya skivor. När den inte klarar av att mounta händer ibland ingenting så man får göra en kall omstart; då matas den ut efter uppstart. Min 3 år gamla MBP sväljer allt. Jag funderar på att skaffa en extern läsare till min iMac eftersom jag rippar rätt mycket med den.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-09 23:47

Wow! Ni använder skivor! Det trodde jag var förlegat! Problem med de optiska läsarna får man nog häröra till respektive tillverkare, för inte tillverkar väl Apple egna läsare?

Ursprungligen av MatsOlov:

Wow! Ni använder skivor! Det trodde jag var förlegat! Problem med de optiska läsarna får man nog häröra till respektive tillverkare, för inte tillverkar väl Apple egna läsare?

Det är väl Matsushita om jag inte minns fel.

Jag använder min i princip endast för installera OS:et

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-10 08:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Wow! Ni använder skivor! Det trodde jag var förlegat! Problem med de optiska läsarna får man nog häröra till respektive tillverkare, för inte tillverkar väl Apple egna läsare?

Hur menar du att jag på lagligt sätt skall kunna se på vilka filmer jag vill utan skivor?

Bevaka tråden