Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varma/tysta är nya macbook pro 13"/15"?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-07 20:08

Dom som har fått sin får gärna redogöra. Funderar på köp och värdesätter en tyst dator nästan mer än prestanda! Går 13" tystare än en 15"?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-07 20:23

Har en 13". Den är väldigt tyst, fläktarna går sällan upp i varv. Händer typ bara när flash får tuppjuck o krashar

Men den är ju ny också, vi får väl se om några år när den dammat igen.

Ursprungligen av urkan:

Har en 13". Den är väldigt tyst, fläktarna går sällan upp i varv. Händer typ bara när flash får tuppjuck o krashar

Men den är ju ny också, vi får väl se om några år när den dammat igen.

Det sitter en fläkt i nya 13"-aren och två i 15" aren. Jag har bytt ifrån PC till 13"-aren och plötsligt har min externa disk plötsligt börja surra!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-07 20:24

Min MacBook Pro från 2006 kunde man koka kaffe på och värma sig vintriga kyliga dagar. Min nya MacBook Pro är sval inte ens ljummen, undertill kan man känna lite värme men inte alls varm. Har bara hört fläktarna en enda gång men det gick över ganska snabbt. Jag har en SSD i den så den är totalt ljudlös, nästan läskigt ibland. (Har även haft en 13" Core 2 Duo och den blev inte heller speciellt varm).

  • Medlem
  • 2010-05-07 20:29

Har du en 15" nu Jetwash? Jag läste om I5 15" och temperaturer kring 80-90grader på ett annat macforum.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-07 20:58
Ursprungligen av Dsc:

Har du en 15" nu Jetwash? Jag läste om I5 15" och temperaturer kring 80-90grader på ett annat macforum.

Har en 15" Core i7 , har inte hunnit pressat den jättehårt, men känner inte att värme är ett problem. Min HP bärbara på jobbet börjar svettas och drar igång fläktarna utan att jag ens gör nåt

Har en 17" MBP från -10, inte den nyaste. Varm blir den när den legat i sängen i 3-4 timmar, låter gör det aldrig.

  • Medlem
  • 2010-05-07 21:01
Ursprungligen av wilhelmsson:

Har en 17" MBP från -10, inte den nyaste. Varm blir den när den legat i sängen i 3-4 timmar, låter gör det aldrig.

Fördel C2D. Väntar på nån med I5/I7.

"You may have already heard about the review done by the folks at PC Authority in Australia, where they had an i7 MacBook Pro that got up to 100 degrees Celsius during benchmarking. Here is the URL in case you have not read it."

Kokpunkten kan inte vara hälsosam?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-07 21:56
Ursprungligen av Dsc:

Fördel C2D. Väntar på nån med I5/I7.

"You may have already heard about the review done by the folks at PC Authority in Australia, where they had an i7 MacBook Pro that got up to 100 degrees Celsius during benchmarking. Here is the URL in case you have not read it."

Kokpunkten kan inte vara hälsosam?

Core i5/i7 "die temprature" ligger på 105 grader Celsius. Om man skulle komma upp i det så det värsta som händer är CPUn stängs av. Men då bor du nog i Egypten

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-07 21:05

Ja, om man belastar med t.ex. cinebench, så sticker processor och GPU-tempen upp. i5:an i min 15" maxar ut vid 99 grader. Men själva processorkylaren håller runt 59 grader Då jobbar fläktarna i 2800 rpm. Det jag funderar över, är hur tillförlitliga temperatursiffrorna är. Efter ett tag så har fläktarna kylt ner CPU'n till 92 grader. Den blir varm undertill, men inte så att man bränner sig. Så fort som man slutar belasta kärnorna fullt, så faller temperaturen till mer normala 50 grader.

Frågan är kanske mer, hur reellt är det att man belastar processorn till 100% väldigt länge?

  • Medlem
  • 2010-05-07 21:59

Kommer flytta till spanien, inte så långt ifrån egypten Kommer använda dator till musikskapande så den kommer vara ganska rejält belastad under användning.

Även om I5/I7 är ok - kan vi alla enas om att 13" C2D modellerna går kallare och tystare?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-07 22:06
Ursprungligen av Dsc:

Även om I5/I7 är ok - kan vi alla enas om att 13" C2D modellerna går kallare och tystare?

Nej, jag skulle säga tvärtom, i5 och i7 är nog mer strömsnål än Core 2 Duo så i5/i7 är nog svalare.

15 tum i7 så är fläktarna på 2000rpm får cirka 38-40 grader. Min gamla Macbook Pro från 2007 hade jag på 3000rpm på 50-55 grader. Datorn är mycket svalare jämfört med tidigare.

Kör Smc fan control och brukar lägga det på 3000rpm på normal användning, hamnar på 36-38 grader sjukt bra.

Men kör man större projekt då hamnar jag på 80 grader.

  • Medlem
  • 2010-05-07 23:05

13" MBP, processorn ligger så gott som konstant på 52 grader och ett fläkttal på 1998. Hittills har den inte lyckats väsna något.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-08 02:37

Enda gången jag lyckats få min 13" att låta över huvud taget var när jag kompilerade Emacs.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-08 04:08

Ni som har i5:an med 320GB HDD:n, hör ni inte HDD:n tydligt fastän den inte arbetar? Gissar på att det är något fel på Seagatedisken här annars

Angående temperaturerna så brukar den hålla sig kring 50-60 vid användande som inte kräver större påfrestning och då är CPU-fläktarna i sitt grundläge på ~2000 rpm och stör inte det minsta. När man påfrestar datorn låter den och blir faktiskt ganska varm men inte så man bränner sig, förutsatt man inte har datorn i knät.

Ursprungligen av Moffat:

Ni som har i5:an med 320GB HDD:n, hör ni inte HDD:n tydligt fastän den inte arbetar? Gissar på att det är något fel på Seagatedisken här annars

Angående temperaturerna så brukar den hålla sig kring 50-60 vid användande som inte kräver större påfrestning och då är CPU-fläktarna i sitt grundläge på ~2000 rpm och stör inte det minsta. När man påfrestar datorn låter den och blir faktiskt ganska varm men inte så man bränner sig, förutsatt man inte har datorn i knät.

Jag bytte direkt ut min disk mot en 640GB och tycker att den låter "mycket" den med. I lugna tillfällen hörs den mest i hela datorn...
Så tror inte det är fel på din disk.

Och samma för mig här med mtemperaturen, ca 60 grader CPU och 2000rpm på fläktarna i normala fall. Inget problem att ha den i knät när man sitter och gör vanliga saker med den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-08 16:58
Ursprungligen av Archangel:

Jag bytte direkt ut min disk mot en 640GB och tycker att den låter "mycket" den med. I lugna tillfällen hörs den mest i hela datorn...
Så tror inte det är fel på din disk.

Tack för svaret. Inga fel hittas i de program jag undersökt disken med heller. Grejen är att inga andra bärbara datorer jag suttit vid har haft hårddisk som hörts så pass tydligt som den i MBP gör, kan inte påstå att den låter mycket, men hörs gör den definitivt, även på flera meters håll. Kanske är det trånga alu-chassit som gör att man hör disken så tydligt.
Det är för att jag läst så många som beskrivit sina MBP:s som dödstysta jag trott det varit något fel på disken jag konstant kan höra.

Ursprungligen av Moffat:

Tack för svaret. Inga fel hittas i de program jag undersökt disken med heller. Grejen är att inga andra bärbara datorer jag suttit vid har haft hårddisk som hörts så pass tydligt som den i MBP gör, kan inte påstå att den låter mycket, men hörs gör den definitivt, även på flera meters håll. Kanske är det trånga alu-chassit som gör att man hör disken så tydligt.
Det är för att jag läst så många som beskrivit sina MBP:s som dödstysta jag trott det varit något fel på disken jag konstant kan höra.

Jag hade problem med HDD när jag fick den första dagen. Ringde Apple och fick en ny dator. Men min lät väldigt mycket när man lyfte datan den trasslade högt

Ursprungligen av Moffat:

Tack för svaret. Inga fel hittas i de program jag undersökt disken med heller. Grejen är att inga andra bärbara datorer jag suttit vid har haft hårddisk som hörts så pass tydligt som den i MBP gör, kan inte påstå att den låter mycket, men hörs gör den definitivt, även på flera meters håll. Kanske är det trånga alu-chassit som gör att man hör disken så tydligt.
Det är för att jag läst så många som beskrivit sina MBP:s som dödstysta jag trott det varit något fel på disken jag konstant kan höra.

Svårt att säga vad du menar med högt... Har jag musik eller TV på i rummet hörs det absolut inte, utan bara om det är helt tyst i rummet man kan höra den surra och ibland klicka till lite. Vet inte om det är något jag skulle höra på flera meters håll, men som sagt: i tyst rum när man sitter vid datorn låter disken mer än fläktarna.

Var sitter fläkten i nya MBP 13"?

Ursprungligen av Dreamking:

Var sitter fläkten i nya MBP 13"?

I mitten baktill. Se bilder här: MacBook Unibody Model A1342 Mid 2010 Teardown - iFixit

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-23 12:14

Har inte kört några program för att kolla temperatur osv. Men känner dock att mina nya 15" i7 är betydligt varmare än tjejens 13" redan vid "idle" om man säger så är där något som snurrar. Om det är hårddisken eller fläkten vet jag inte riktigt. Tror på fläkten. Och den är så pass varm att det e precis man kan ha den i knäet (kommentarer om var man ska en dator undanbedes). Dock så förstod jag på försäljaren i butiken som egentligen förespråkade en i5a till mig att detta var en av anledningarna. Så han ansåg iallafall att i5an ska vara "bättre" i det anseendet.

  • Medlem
  • 2010-06-30 18:26

Sitter nu i spanien med min 13" 2.4 macbook pro. Det är 32 grader varmt här för tillfället.
Har datorn ståendes på en bordsyta inomhus och processorn ligger enligt istat pro widgeten på 65grader, fläkten 2656 rpm. Är dessa siffror normala? Vad får ni andra med 13 tums versionen?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-06-30 20:45

ja de är normala . .

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-02 19:04

Min Macbook Pro 13 är förvisso tyst men blir jäkligt varm under och på ovansidan uppe vid esc-knappen. Inget att göra nåt åt antar jag eller finns det nåt bra program att justera med?

Ursprungligen av CEk:

Min Macbook Pro 13 är förvisso tyst men blir jäkligt varm under och på ovansidan uppe vid esc-knappen. Inget att göra nåt åt antar jag eller finns det nåt bra program att justera med?

Så blir den när man börjar leka med flash då reagerar även fläkten och börjar tjuta iväg, har haft min MBP lite över ett halvår nu och den är för det mesta tyst och kall.

  • Medlem
  • 2010-07-11 19:25
Ursprungligen av Christian-:

Så blir den när man börjar leka med flash då reagerar även fläkten och börjar tjuta iväg, har haft min MBP lite över ett halvår nu och den är för det mesta tyst och kall.

Jag skulle råda att kolla med iStat Pro hur pass varm den blir. Jag lämnade in min MB alu 5.1 i fredags just pga att den gick upp i över 80°c innan fläkten varvade över 2000rpm.

Sitter och kollar på min macbook pro tycker den e ganska varm tilläggas att den endast e ca 6 mån. Dock e det ju naturligt då jag har den igång ca 8-12 timmar per dag. Men har inte kollat ngt om värmen finns ju Speedfan till pc har dock ingen till mac. Sen angående ljudet så visst låter den men inte mkt. Mycket bättre än tidigare datorer ( då ej mac ).

1
Bevaka tråden