Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leasa eller köpa bil?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vara jätteglad och tacksam för lite hjälp. Jag vet det har skrivits en del i detta ämne här, men jag får inte riktigt grepp om det hela.

Jag driver ett aktiebolag och skulle vilja köpa mig en bättre bil i företaget. Kör just nu en gammal privatbil där jag debiterar företaget 18,5/mil. Jag är inne på att köpa en ny Renault Clio som kostar runt 120-140.000:-. Jag kommer egentligen inte att köra särskilt mycket med denna bil, skulle tro runt 1000-1500 mil/år där 1/4 är privat körning.

Vad är då bästa för mig? Att köpa bilen i företaget (firman går bra och har råd), eller att leasa den? Vad är mest förmånligt? Får jag inte dra av halva momsen om jag köper den? Och visst blir jag förmånsbeskattad i bägge fallen? Är det kanske till och med bättre att köpa den privat (men då ta ett billån)?

Sedan undrar jag hur det funkar med bensin. Kan jag välja att betala bensinen privat och istället debitera firman en reseräkning på 9:-/milen enligt en resebok efter månadens slut? Känns som att det skulle vara betydligt enklare än att hålla reda på varenda privat mil.

Jag är jättetacksam för alla tips jag kan få.
/Isabelle

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 17:03

Ett lite luddigt svar men jag räknade på ungefär likadana siffror för ett tag sen med min revisor. En bil för cirka 100k och körning i tjänst cirka 1500 mil/år. Revisorn kom då fram till att det var betydligt förmånligare för mig att behålla min privatbil istället och debitera företaget när man väl körde.

1
Bevaka tråden