Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och temperaturer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 21:46

Min Macbook är för det mesta i princip ljudlös och håller sig på en godkänd temperatur nivå men så fort jag startar ett spel (det kan vara gammalt som gatan och inte kräva mycket alls från datorn) så går fläktarna igång rejält och temperaturen ökar väldigt mycket tycker jag.

Jag ville bara höra ifall detta är vanligt. Så här brukar det se ut när jag startar igång ett spel:

CPU A: 68-70c
Heatsink A: 62c
Heatsink B: 61c
Enclosure bottom: 32c
Northbridge 1: 58c
Northbridge 2: 61c

Fläkten: 6208 RPM

Det bör också nämnas att jag använder mig av Cool Feet (http://www.cableyoyo.com/coolfeethome.html)

Ursprungligen av Pixels:

Min Macbook är för det mesta i princip ljudlös och håller sig på en godkänd temperatur nivå men så fort jag startar ett spel (det kan vara gammalt som gatan och inte kräva mycket alls från datorn) så går fläktarna igång rejält och temperaturen ökar väldigt mycket tycker jag.

Det beror på vad du menar med ett spel "gammalt som gatan" för mig låter det som att det är ett spel från tiden innan Intel. I så måste måste datorn emulera gammal PPC kod med rosetta. I så fall ser jag dina siffror som helt acceptabla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 01:20

Jag menade mest att det kunde vara gammalt som bara den (alltså att det inte krävde särskilt mycket kräm alls) men även nya spel som är anpassade för mac ger samma resultat.

Ursprungligen av Pixels:

Min Macbook är för det mesta i princip ljudlös och håller sig på en godkänd temperatur nivå men så fort jag startar ett spel (det kan vara gammalt som gatan och inte kräva mycket alls från datorn) så går fläktarna igång rejält och temperaturen ökar väldigt mycket tycker jag.

Jag ville bara höra ifall detta är vanligt. Så här brukar det se ut när jag startar igång ett spel:

CPU A: 68-70c
Heatsink A: 62c
Heatsink B: 61c
Enclosure bottom: 32c
Northbridge 1: 58c
Northbridge 2: 61c

Fläkten: 6208 RPM

Det bör också nämnas att jag använder mig av Cool Feet (http://www.cableyoyo.com/coolfeethome.html)

Tre saker som jag undrar över?
Vad är det för MacBook du har CD eller C2D?

Vad använder du för temperatur övervaknings program för att få fram temperatur och fläkthastigheten. Vad är din belastning på Cpun när du ser den temperatur som du skriver. Är Det 25%, 50%,75% eller 100% cpu belastning.

Sedan att fläkten går upp i 6208 låter lite väl mycket beroende på belastningen som du skriver. Annars ser temperaturen väldigt okej ut för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 08:44
Ursprungligen av Hunter78:

Tre saker som jag undrar över?
Vad är det för MacBook du har CD eller C2D?

Vad använder du för temperatur övervaknings program för att få fram temperatur och fläkthastigheten. Vad är din belastning på Cpun när du ser den temperatur som du skriver. Är Det 25%, 50%,75% eller 100% cpu belastning.

Sedan att fläkten går upp i 6208 låter lite väl mycket beroende på belastningen som du skriver. Annars ser temperaturen väldigt okej ut för mig.

Intel Core 2 Duo. Jag använder mig av iStat Pro och CPU,n brukar ligga runt 35-50% (detta är den totala % från båda cpu,erna)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-22 16:24

Skulle gissa att min dator går igång såhär när jag kör baldurs gate 2 också, fläkten köttar iaf på som fan (skall titta senare idag). Det spelet går dock under rosetta vilket kan vara en anledning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 19:25

Det låter inte farligt högt. När jag hade en (eller ja, tre) MacBook blev CPU:n (C2D) 87 °C varm när den belastades.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-31 20:50

Fick lite smått panik idag, skulle göra om ett entourage avsnitt i handbrake och visst det drar säkert lite kraft. Men Min Cpu temp gick upp till 100 grader. Detta kan väl ändå inte vara så bra ? Vad kan man göra åt detta ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-13 03:14

Min Macbook från 2009 blir kokhet i på vänster undersida, börjar bli väldigt orolig. Jag måste fråga en sak om fläktarna till er som har en likadan. BLåser det ur den högra delen ur fläkten som sitter i skarven? Min blåser aldrig därifrån.

  • Medlem
  • 2010-07-13 07:49

Kolla med iStat Pro hur varm CPUn blir samt hur fort fläkten snurrar. Prova sedan att resetta SMB och PRAM.
Jag lämnade in min MB 09 i fredags pga detta problem.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-14 18:26

Lite synd att kalla dem för Laptops. Ibland kan man inte ha dem i knäet alls. Batteriet blir ju för fasiken glödhett ibland.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 20:08

Yepp, det man ofta upplever som varmt i knät är hårddisken och batteriet. En MacBook låter som en damsugare, så är det bara. Slutligen kan det vara bra att veta att CPU:erna stänger av sig själva (rent fysiskt) när dom blir över en viss temperatur, så ofta behöver man inte bekymra sig över hur varm den är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-27 13:03

Min macbook (nyaste modellen) låg på 71-72 grader med WoW, safari, mail o adium igång.

Är nog rätt normala temperaturer.

1
Bevaka tråden