Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP + OSX nätverk bakom router

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om detta är fel forum så får moderaterna flytta på den...

Kör XP på en stationär pc och osx på min ibook. Eftersom jag har fast ip på min studentuppkopplinh så har jag köpt en netgear router vilket även klarar trådlöst (inget airport kort än dock)

Internet funkar på båda datorerna men jag skulle vilja ha hjälp att ställa in så att jag tex får full access mellan datorerna bakom routern men att det inte går att nå de mappar jag delar ut utifrån nätet.

Förstår inte hur jag ska göra... teastat att dela ut mappar på pc-n men osx hittar inte dom.. kanske har nåt att göra med att routern gett båda datorerna nya ipnummer bakom routern...

Är väl mest intresserad att kunna nå den stationära från ibooken... eftersom all musik och filmer ligger där

hoppas ni kan hjälpa

  • Medlem
  • 2003-05-27 00:12

Jag har precis likadant nätverk hemma. Oftast brukar jag ansluta till PC:n via samba. I findern klickar du Ctrl + K tror jag det är sen skriver du in ditt ip-nummer till PC:n... tex: smb://192.168.0.3

Eller så kan du dra igång ftp på macen och ansluta den vägen... Vidare finns det program som DAVE eller PCMaclan som sköter nätverk mellan de två olika plattformarna.

jag når pezens utdelade mappar... vilka lagts till som genväg på macens desktop... efter ett tag funkar de inte igen och så går det inte att nå pcn... dock funkar en utdelad mapp

jätteskumt

genvägarna som läggs på desktopen från pcns utdelade mappar... måste man leta efter dom varenda gång man startar datorn eller finns det nåt sätt att de ligger kvar där så att man får direktaccess till dessa utan att behöva söka i nätverket igen

  • Medlem
  • 2003-05-28 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
genvägarna som läggs på desktopen från pcns utdelade mappar... måste man leta efter dom varenda gång man startar datorn eller finns det nåt sätt att de ligger kvar där så att man får direktaccess till dessa utan att behöva söka i nätverket igen

Jag har mina datorer på hela tiden så jag vet inte riktigt. Kan tyvärr inte testa heller för jag är bortrest. Men förmodligen borde man kunna ställa in att den ska koppla upp sig varje gång du slår på macen...

1
Bevaka tråden