Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köa för iPhone 4 i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:20

Vi på bästkusten ska väl inte vara sämre, så jag slänger upp en tråd för oss som tänkte trotsa regnet och snålblåsten. Nu ska ju Kungsportsplatsen ha nattöppet, så jag gissar att kön blir störst där. Skulle man inte få tag i en lur där, så är väl butiken i Nordstan bästa alternativet (när det gäller Telia)?

Funderar lite på hur stor efterfrågan är den här gången. Gissar att många early adopters har lagt en beställning via Borderlinx och den stora massan kilar runt med iPhone 3GS och är fortfarande bundna. Således misstänker jag att det blir mindre rusning än till 3G-lanseringen. Försök gärna argumentera varför jag har fel. Var inte i Sverige vid 3GS-lanseringen, så någon annan kanske kan berätta hur det såg ut då?

tar kölapp ! vi syns.

Ursprungligen av vanilj:

Funderar lite på hur stor efterfrågan är den här gången. Gissar att många early adopters har lagt en beställning via Borderlinx och den stora massan kilar runt med iPhone 3GS och är fortfarande bundna. Således misstänker jag att det blir mindre rusning än till 3G-lanseringen. Försök gärna argumentera varför jag har fel. Var inte i Sverige vid 3GS-lanseringen, så någon annan kanske kan berätta hur det såg ut då?

Det var, efter vad jag upplevde, svårare att få tag på 3GS vid lansering än 3G. Därför har jag en känsla av att det kommer bli ännu värre den här gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:24
Ursprungligen av Capeman:

Det var, efter vad jag upplevde, svårare att få tag på 3GS vid lansering än 3G. Därför har jag en känsla av att det kommer bli ännu värre den här gången.

Baserat på färre telefoner vid lanseringen eller på en större efterfrågan?

Ursprungligen av vanilj:

Baserat på färre telefoner vid lanseringen eller på en större efterfrågan?

Större efterfrågan skulle jag tro. Jag fick vänta till september innan jag hade min 3GS. Och iPhone 4 har ju slagit alla rekord i försäljning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:54

Verkar bli ösregn. SMHI varnar för uppåt 50 mm i södra Sverige. Hoppas man hamnar under markisen hos Telia på Avenyn.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-07-28 21:13

Kommer att ta med mig regnkläder och stå där och se dum ut, vi ses på avenyn.

  • Medlem
  • 2010-07-28 22:41

Hade säkert köat om vit kommit samtidigt. Nu fortsätter jag använda den fungerande vita 3G:n några månader till i väntan på vitare tider. (Tror dock det blir massivt tryck enligt Capemans teorimodell.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 22:55

Min teori är att intresset är väldigt stort bland oss early adopters (det är det alltid), men i den stora massan tror jag inte benägenheten att köa för en ny iPhone är så stort. Framgången i USA kan vara en effekt av att de har haft en generation mer av iPhone än vad vi har haft i Sverige och att många hållit kvar vid den första generationens iPhone fram tills nu. Det är i alla fall min uppfattning att det stora genomslaget för iPhone i Sverige kom med 3GS och därmed går folk runt med betydligt nyare mobiler och har kanske mindre sug efter en ny modell(?). Lägg därtill ökad konkurrens från alla Android-modeller på marknaden samt att de allra mest teknikhungriga har mättat sitt behov av iPhone 4 genom gråimport (som har varit betydligt enklare denna gången). Summa summarum: min teori säger alltså att marknaden är mer mättad och att suget är mindre denna gången. Sett helt till den Svenska marknaden. Vi får se hur det blir rätt snart.

Inser nu att det var osmart av mig att starta en tråd med två olika frågeställningar

Hursomhelst, vi ses i regnet! Hoppas och tror att det finns telefoner till oss alla.

Kul med flera! När börjar ni köa? Ska ni förlänga ab eller köpa cash? Vilken modell :)?

Om det inte regnar tänkte jag komma förbi och fota kön.

Ska jag spekulera helt fritt så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få tag på en mobil.

- Extremt stort intresse, nu känner alla till vad iphone är, det gjorde inte alla vid 3Gs, dock så känner ju självklart alla early adopters till den. Men lägger man till alla dem och plussa på ett gäng till som kanske funderar på att skaffa sin första så blir det en hel del.
- Tillgången tror jag blir liten, visserligen finns den hos många återförsäljare, men det gäller nog i så fall att hitta den rätta.
- För de som beställt från ex. UK så har leveranstiden varit flera veckor, minst 3-4 veckor.

+ En hel del har redan 3G/3Gs, de är förmodligen inte lika intresserade, så det är ett skäl för att trycket skulle kunna minska något.

Senast redigerat 2010-07-28 23:55

Jag kommer att köa och det lutar åt att jag drar till Telia-butiken vid Kungsportsplatsen imorgon ett par timmar innan midnatt. Detta är för övrigt min första Iphone, vilket gör att jag är extra sugen på att fånga en apparat direkt vid release.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-29 11:48
Ursprungligen av bstark:

Om det inte regnar tänkte jag komma förbi och fota kön.

Telia iPhone Blog Kötävling – För er som köar

Status kl. 11:14
Tre tappra själar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 13:26

Vid 12.45 hade kön växt till fem personer som till synes var på gott humör. De har många timmars väntan kvar. Själv orkar jag nog tidigast köa från klockan 18.

Jag drar nog dit till Telia-Kungsportsplatsen vid 21-22-tiden efter några öl med en kompis. Med öldrickning som förberedelseaktivitet dyker osökt toalettbesöksproblematiken upp för mig som "ensamköande". För jag antar att butiken inte delar ut kö-lappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 15:05

Det blir en person färre i kön ikväll. Pratade med The Phone House nyss och de har ställt undan en 32GB med mitt namn på. Lyckades norpa det sista exemplaret de fick in. Bra för er som tänkte köa och bra för mig. Win-win!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 15:33

Såhär ser det ut i Gbg för närvarande (ej min egen bild):

Från: @hanszetterberg glömde bilden #teliagbg on Flickr - Photo Sharing!

Lång kö nu! Sjuk otur med regnet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 20:33

Kan tänka mig att det är ruggigt där ute. Här smattrar det mot rutorna. Hade gått och kollat in kön om det inte hade varit för vädret.

Jag ställde mig i Telia-Kungsportsplatsen-kön kl 1930 och släpptes in i Telia-butiken kl 0120. Det regnade konstant.

Stundtals (mest efter midnatt med dyngblöta kläder) kändes det helt sjukt att man frivilligt utsätter sig för en sån här sak, men samtidigt var det roligt att bekanta sig med nytt folk, så jag ser ändå kvällen som en "kul" grej. TROTS att jag nyss läste på GP.se att Telia räknar med att det kommer att finnas tillräckligt med telefoner för ytterligare ett par dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 10:15

Hyfsat lugnt i Nordstan. Telia har längst kö följt av The Phone House där folk står och väntar på sina förhandsbokade telefoner. Datorsystemen verkar ha säckat ihop så det ser ut att bli en lång väntan. Hos Tre var det rätt lugnt utanför båda butikerna. Den ena hade dock haft öppet sedan 06.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 10:18

iPhone 4 över disk på macforum.

macforum östra hamngatan har ett fåtal lurar kvar över disk.
Lär vara slut innan 11, så skynda er ni som vill ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 16:14
Ursprungligen av ptMAe:

macforum östra hamngatan har ett fåtal lurar kvar över disk.
Lär vara slut innan 11, så skynda er ni som vill ha.

Vafan, jag la en intresseanmälan/förhandsbokning hos Macforum Östra Hamngatan i början av juni. Hoppades på samtal från dem igår men antog att jag inte kom med i första skeppningen.
Kan ju i och för sig vara så att alla 32gb var förbokade medan det fanns 16gb kvar att sälja över disk...
Någon som har koll?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-07-31 16:26
Ursprungligen av stensio:

Vafan, jag la en intresseanmälan/förhandsbokning hos Macforum Östra Hamngatan i början av juni. Hoppades på samtal från dem igår men antog att jag inte kom med i första skeppningen.
Kan ju i och för sig vara så att alla 32gb var förbokade medan det fanns 16gb kvar att sälja över disk...
Någon som har koll?

Hej,

Jag har också förhandsbokat och mailade för att kolla vad de höll på med.

Tydligen så hade de fått in 12 st iPhone 4, men dessa var villkorade att enbart säljas till köande kunder över disk.

När en ordentlig leverans med telefoner ska komma har de ingen aning om. Min magkänsla är att förra årets kaos där telefoner började levereras i tillräckliga volymer först i September/Oktober kommer upprepa sig även i år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 10:20

Skrivaren är visst trasig hos The Phone House...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 10:54

MacForum har 16-gigare kvar. Ingen kö alls där och datorerna hänger med bra.

Var inne på Backaplan och fixade mitt Micro-Sim. 32GB slut, 16GB kvar - ett fåtal.
En trevlig säljare fixade det på en minut utan att jag behövde stå i kön (68 före mig).
Butiken full, men säljaren tyckte att om de gjort fel i natt så fixar jag det på en minut.
Schysst serviceattityd. Lade hans utseende på minnet - den gubben pratar jag med framöver.

Däremot var en del inne och vart SURA för att det var ju så dååååligt av Telia inte ha 32GB kvar... jag öppnade käften då och sa att vi var en gäng som satt ute på en trottoar i hällande ösregn i 7-8 timmar för en lur. Då satt du väl hemma och mös framför brasan va?

Ngt som överraskade mig var antalet pensionärer i affären!? Det var riktigt roligt se en tant på säkert 80 som köpte en. Hon poängterade att den minsann var till henne själv också.
Mera sånt.

Ursprungligen av Goflorp:

Däremot var en del inne och vart SURA för att det var ju så dååååligt av Telia inte ha 32GB kvar... jag öppnade käften då och sa att vi var en gäng som satt ute på en trottoar i hällande ösregn i 7-8 timmar för en lur. Då satt du väl hemma och mös framför brasan va?
Mera sånt.

LYX
Själv campade vi i ösregn under 16 timmar för 2 st iPhone 32GB
Dem 2 killarna före mig stod 36 timmar hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 13:25

Är så hemma till slut. Kön på The Phone House gick framåt i sakta mak och de betjänade uppskattningsvis 6-10 kunder per timme. Vad jag förstod var endast en dator var uppkopplad mot Telia så expediterna fick turas om att använda den. Något sniket så tar de en extra avgift på Telia-abonnemangen så jag fick pynta upp 450 kr i butiken för min kombination av abonnemang och telefon. Det kunde man ju ha annonserat om...

Bevaka tråden