Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockera åtkomsten till internet (eventuellt med vissa undantag)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 23:23

Hej! Jag heter Pluffo och jag är internetmissbrukare.

Nä, så farligt kanske det inte är. Men jag har definitivt märkt att jag inte har tillräckligt med självdiciplin/viljestyrka för att inte tramsa omkring en massa på nätet när jag egentligen borde ägna mig åt vettigare saker. Således letar jag efter ett program som kan spärra åtkomsten till nätet temporärt. Jag känner till Freedom men det kostar tio dollar, vilket känns onödigt, då jag tycker att det borde finnas ett gratisalternativ någonstans där ute på nätet. Jag har dock inte lyckats lokalisera någonting sådant ännu och undrar om det är några som har något tips.

Programmet ska alltså kunna stänga av allt vad internet heter under en viss tidsperiod, eventuellt med undantaget att tillåta någon sida eller applikationer (till exempel om man vill ha tillgång till ett referensbibliotek eller kunna skicka mail eller liknande).

Har för mig du kan styra detta via Föräldrakontroll eller vad det heter på svenska. Titta lite där och se om du inte kan hitta några inställningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-30 00:09

Japp. Allt sånt för du med det inbyggda Föräldrakontroll. Körs framgångsrikt för mina barn, men det hindrar inte att lite äldre barn också hanteras med samma funktion...

Jag skulle säga att Freedom är lika onödigt som DN:s skärmsläckare med inbyggd RSS-läsare...

Barn? Jag som trodde den funktionen var till för att kontrollera just föräldrarna...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-30 00:14
Ursprungligen av irrelogical:

Barn? Jag som trodde den funktionen var till för att kontrollera just föräldrarna...

Ha, ha, ha... Du är allt bra lustig (så här mitt i natten). Fast du är precis lika logisk som Hassan-gänget när dom ringde ned till ICA-butik på Östermalm och klagade på schampot för fett hår... För fett hår... Man jag vill ju ha ett mot fett hår... Varför har ni inte mot fet hår... Stackars expedit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:00

Ok. Jag antar att jag då helt sonika får skapa en ny användare och sedan logga på som denna när jag vill ha lite frihet ifrån mina ohämmade impulser. Ska prövas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-30 09:30
Ursprungligen av Pluffo:

Ok. Jag antar att jag då helt sonika får skapa en ny användare och sedan logga på som denna när jag vill ha lite frihet ifrån mina ohämmade impulser. Ska prövas.

Det ska nog inte behövas. För du kan ge dig mera tid etc själv genom att ange admin-lösenordet för den inloggade användaren. Läs mer i hjälpen för detaljer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 00:47

Parental control eller ställa in routern så att den spärrar internet mellan vissa tider på dygnet. De flesta router stödjer den funktionen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:06

Men vafa...Om jag gör så så antar jag att jag kommer att skapa en massa nya hemfoldrar och skit. Åhhhh. Vad trött jag blir. På mig själv.

Jag kanske bara skulle lägga mig till med lite självdiciplin helt enkelt :/

Rycka kabeln är också ett alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 02:22

Ja, jag tror egentligen att det mer handlar om att ta ett tydligt beslut snarare än att hindra sig själv på fysisk väg.

Jag lade upp en plan idag om att inte använda internet förrän efter klockan 19, och det gick hur bra som helst (mitt första internetbesök inföll precis nu). Jag kanske inte är så djupt nere som jag trodde

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-31 09:29

Då lånar jag tråden om det är ok men utvecklar frågeställningen. Att blockera internet verkar går ju, men går det att mellan vissa tider endast blockera utvalda sidor? T.ex mellan 8-15 inte ha tillgång till alla "nöjessidor" men fortfarande kunna nå plugg/jobbrelaterade sidor.

Jag läser en kurs i iPhone-programmering och stundtals går det väldigt segt och då är det ju lätt att man börjar surfa runt lite snabbt. Så blockera ex. 99.se hade varit jättebra men samtidigt måste jag kunna söka på google och Apples dokumentation...annars kommer det gå ännu sämre!

Har ni kollat Steve Lambert - SelfControl ett alternativ om inte kostar pengar

(Tips: Nej, det är inte "Googla för tusan!" utan något som kanske inte alla känner till Alternatives to Windows, Mac, Linux and online software - AlternativeTo.net där man kan söka på ett program man känner för att få upp snarlika)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-31 10:51

Tack! SelfControl verkar vara precis det jag är ute efter! Håller på o testar det nu: 5 min utan facebook o det verkar funka klockrent Nu är det bara att fixa en fin blacklist och sen dra igång Xcode

1
Bevaka tråden