Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word i Office 2008 kraschar

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Grattis - du har hittat en ny bugg... Problemet som Lingsoft-filen löste var omedelbar krasch och avslut. Ingen badboll någonstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 18:28

Finns lösning på problemet?

Denna diskussionen om kraschande Word har legat nere ett tag. Betyder det att det kommit någon uppenbar lösning eller att man gett upp?

Skrev uppsats i våras, sjukt motigt att behöva gå tillbaka till sin gamla, jättelångsamma PC när man har en ny, fin macbook som man gillar i övrigt, för att kunna arbeta normalt ihop med sin uppsatspartner. Inte okej.
Föga sugen på D-uppsatsen och grupparbeten som stundar nu. Word är ju A&O när man jobbar med andra.

Trodde att problemet berodde på att jag fixade Office2008 från en "fulskiva" och att man då kunde räkna med allt det krångel jag fått utstå. Köpte således Office 2008 hem-och studentutgåva, men den är fortfarande oöppnad och returnerbar efter allt jag nu läst på internet om detta vanliga problem.

Så, vad tycker ni...
Mina problem kommer alltså inte att försvinna med en riktig köputgåva?
Har provat att kasta Lingsoft-filen. Fungerar ej.
Har försökt uppdatera till 12.2.0 men då hajade den att jag inte var riktigt certifierad. Så nu kan jag inte ens öppna programmen i fråga men det är ingen större förlust från tidigare utgångsläge.
Hjälper dessa uppdateringar om jag nu öppnar och använder min nya Office2008-box?

Finns det något alternativt program där man kan samverka med Word-användare utan probs?
Använder nu Pages men det är inte aktuellt med 70-sidorsuppsatser där rubrikerna hoppar runt, runt.

Jättetacksam för råd och tips,

/Ann

Ursprungligen av bumlis:

Denna diskussionen om kraschande Word har legat nere ett tag. Betyder det att det kommit någon uppenbar lösning eller att man gett upp?

Skrev uppsats i våras, sjukt motigt att behöva gå tillbaka till sin gamla, jättelångsamma PC när man har en ny, fin macbook som man gillar i övrigt, för att kunna arbeta normalt ihop med sin uppsatspartner. Inte okej.
Föga sugen på D-uppsatsen och grupparbeten som stundar nu. Word är ju A&O när man jobbar med andra.

Trodde att problemet berodde på att jag fixade Office2008 från en "fulskiva" och att man då kunde räkna med allt det krångel jag fått utstå. Köpte således Office 2008 hem-och studentutgåva, men den är fortfarande oöppnad och returnerbar efter allt jag nu läst på internet om detta vanliga problem.

Så, vad tycker ni...
Mina problem kommer alltså inte att försvinna med en riktig köputgåva?
Har provat att kasta Lingsoft-filen. Fungerar ej.
Har försökt uppdatera till 12.2.0 men då hajade den att jag inte var riktigt certifierad. Så nu kan jag inte ens öppna programmen i fråga men det är ingen större förlust från tidigare utgångsläge.
Hjälper dessa uppdateringar om jag nu öppnar och använder min nya Office2008-box?

Finns det något alternativt program där man kan samverka med Word-användare utan probs?
Använder nu Pages men det är inte aktuellt med 70-sidorsuppsatser där rubrikerna hoppar runt, runt.

Jättetacksam för råd och tips,

/Ann

Hej.

Köpte själv Office 2008 Student utgåvan förra veckan och har inte haft problem med varken nya eller gamla dokument. Kan väl kanske bero på att alla de uppdateringar de pratar om redan finns med i paketet och installeras direkt.

Visste ni förresten att man har rätt till fri support i 12mån när man köper licensierad programvara från Microsoft som av någon anledning inte fungerar? Det var supporten som upplyste mig om detta när jag talade med dem om ett problem med att överföra mail från PC.

Vet inte om det är svar nog på din fråga men jag har inga problem alls med min utgåva. Den klarar gamla som nya dokument utan problem

Jag vet inte om problemet är lösta, men själv har jag faktiskt inte haft några problem med Word 2008 på länge (jag har fortfarande 204 installerat utifall...). Men det är ganska sällan jag jobbar med stora filer som skapats i Windows. Men även då jag gjort det är det inte stabiliteten som stör utan de vanliga urgamla MS-problemen med att få sidlayout och grafik att se exakt lika ut på de två plattformarna.

  • Medlem
  • 2009-10-04 17:15

Har själv jätteproblem med Word i Office 2008. Sitter och försöker skriva om CVn och litet annat och hinner bara öppna ett dokument och eventuellt markera nåt jag vill ändra, så dyker badbollen upp, och man måste tvångsavsluta. Provade att slänga Lingsoft-filen, men det hjälpte inte. Sitter med en MacBook 2.0 med 2 Gb RAM och nya SnowLeopard. Någon som har nån trevlig lösning som inte presenterats ännu?

Provade föresten även nu att skapa ett nytt användarkonto, tyvärr med precis samma resultat. Tycker Word suger just nu

För att förtydliga så uppstår problemet bara när jag kör tidigare skapade dokument. Minns inte om de är gjorda i PC eller Word 2004, men samma resultat. Skapar jag ett helt nytt dokument så händer inget konstigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-04 18:00
Ursprungligen av Korsriddaren:

Har själv jätteproblem med Word i Office 2008. Sitter och försöker skriva om CVn och litet annat och hinner bara öppna ett dokument och eventuellt markera nåt jag vill ändra, så dyker badbollen upp, och man måste tvångsavsluta. Provade att slänga Lingsoft-filen, men det hjälpte inte. Sitter med en MacBook 2.0 med 2 Gb RAM och nya SnowLeopard. Någon som har nån trevlig lösning som inte presenterats ännu?

Provade föresten även nu att skapa ett nytt användarkonto, tyvärr med precis samma resultat. Tycker Word suger just nu

För att förtydliga så uppstår problemet bara när jag kör tidigare skapade dokument. Minns inte om de är gjorda i PC eller Word 2004, men samma resultat. Skapar jag ett helt nytt dokument så händer inget konstigt.

Klassiskt fenomen och anledningen till att Word2008 är oanvändbart för många människor. Troligtvis är filerna skadade på något sätt.

Har samma problem med att word kraschar,är nu tvungen att öppna dokumentet i pages, göra jobbet där och sedan spara som officedokument,strange!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 21:13
Ursprungligen av granklin:

Har samma problem med att word kraschar,är nu tvungen att öppna dokumentet i pages, göra jobbet där och sedan spara som officedokument,strange!

Glöm inte att Pages inte har nåt autospar. Kan bli jobbigt. Men det finns flera gratis tredjepartsprogram som fixar det. Googla på "Autosave Pages Mac". Tex ForeversaveLT klarar flera program.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 14:08

Och har man inte Pages kan man prova med Neooffice (Mac-varianten av Open Office) för att skapa fungerande versioner av .doc dokument. Har man väldigt komplicerad formatering kan det hända att allt inte går att fixa, dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 21:07

Problemet med krasch i MSWord 2008 kvarstår fortfarande i 12.2.3, doc bara vid utskrift på våra MacPro 2008 och 2009. Word 2008 kraschar om man använder kringla-P eller menyn Arkiv-Skriv ut.
Utskriftsikonen i dokumentöverkanten funkar (!) men då kan man ju inte ställa in någonting eller skriva ut till PDF.

Efter dump av Lingsoft funkar det ett tag. Men det är för dåligt.

Samma filer fungerar helt utan problem i Word 2004. Vi har gått tillbaka till Word 2004 utom när vi måste öppna .docx. (Microsofts docx-konverterare funkar ju inte heller).

Det är mer än ett år sen dom släppte programmet. Bara skit.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-28 13:13

En gammal tråd men jag kan bekräfta att problemet och lösningen kvarstår.

1. Avsluta alla MS-program.
2. Radera filen "lingsoft" som ligger i ~/Bibliotek/Preferences/
3. Starta om dator (kanske inte nödvändigt).

Nu fungerar Word som vanligt.

Lösningen för mig var att slå av den automatiska stavningskontrollen. Det går fortfarande att köra den, men man får göra det manuellt.

Word fortsätter krascha..

Bra tråd! Men mitt word 2008 fortsätter att krascha efter att Lingsoftfil raderats, datorn startats om etc. enligt alla förslag ovan, inkl fr MS. Jag skriver en avhandling och är i slutskedet. Och Word kraschar i princip var 5 minut. Någon som har ytterligare förslag vad man kan göra. Verkar som det har att göra med att en del kapitel är påbörjade för ganska många år sedan och innehåller gamla formatmallar. Har också skickat filer till kollegor m Windows som läst och kommenterat och skickat tillbaka. Alla har senaste uppdatering av allt. Kör med MacBookPro och 10.6.4...
Kanske kan det vara relaterat till Endnote (X) eller att jag använt granskningsfunktionen.
Håller på att bli helt galen....
Tacksam för alla vidare tips och förslag - gärna prövade....

Ta en kopia på dokumentet, ställ dig allra längst bak i dokumentet och radera alla avslutande blankrader, så långt som det går, spara sedan en kopia och se om den funkar bättre

funkar

Hej, tack det verkar faktiskt som det funkar att kopiera över allt utom de sista styckemarkeringarna till ett nytt dokument. Eller om det är att jag avaktiverat Endnote och Stavning/grammatik. Word hittar inte den egna ordboken.http://www.99.se/images/smilies/glad.png

Pages får ersätta Word 2008 nu

Jag har blivit hjärtligt trött på instabiliteten på både Word 2008 och Excel 2008 under skrivande av långa rapporter.

Jag provade att arbeta i Pages i stället och blev positivt överraskad. Har just färdigställt en rapport på 70 sidor och 55 figurer. Inte en enda krasch någon gång! Allt bara fungerar och det på ett elegant och trevligt sätt! Det är skillnad mot massor av spillda timmar pga bristande kvalitet på Office 2008.

Du kan öppna Word dokument direkt i Pages och även spara i .doc formatet. Det finns några begränsningar beträffande några avancerade funktioner men det mesta fungerar direkt!

Tyvärr kan jag inte ersätta Excel med Apples Numbers då den inte har tillräckligt många finesser i diagrammen.

Nu önskar jag bara att Apple uppgraderade Pages (och Numbers) med de sista finesserna, t ex automatisk numrering av figurer.

Bevaka tråden