Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta knapp på dialogrutor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, en sak jag stört mig en del på nu sedan jag köpt min första mac, är att när man tex ska radera en fil och dialogrutan kommer upp för bekräftelse, så är alltid "avbryt" förmarkerat.
Finns det ingen snabbtangent (som tab i windows) för att flytta fokus till "radera"-knappen?

Tex en sån här dialogruta:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-04 18:33

Gå in i Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon och kryssa i "Alla reglage" i nederkant på fönstret.

Sen kan du hoppa mellan allt som är klickbart på skärmen med tabb och shift+tabb. Vill du markera något (klicka) gör du det med mellanslag.

Jovisst, gå in i Systeminställningar under Tangentbord och välj under Kortkommandon att tabb ska hoppa mellan alla kontroller och inte bara textfält och listor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 18:40

Vad händer om du bara trycker på Enter?

Blev lite osäker nu, men är det inte standard att enter är utför åtgärd/acceptera, medan escape är avbryt i alla bekräftelserutor i OS X?

Tack, nu fungerar det.

@ibish: Men då "avbryt" är förvalt i dialogrutan så gör enter "avbryt", och escape ingenting av någon anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 19:21

För mej brukar det funka med cmd + a eller cmd + r

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-04 19:24

Apples grundtanke i deras GUI-guidelines är att default i en dialogruta ska vara det som förorsakar minst skada.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-06 13:39

LazyMouse är ett suveränt tillägg, muspekaren hoppar direkt till defaultknappen. Och sedan tillbaka om man vill...
LazyMouse 2.2.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

1
Bevaka tråden