Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 9.2 - nej, tack

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av joakimo:

Jag har däremot märkt att efter jag har lagt till ett skivomslag manuellt kan jag behöva starta om iTunes för att ändringen ska synas.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Här me'. Ändras ett artistnamn får jag starta om iTunes för att ändringen/ändringarna ska synas. Wierd. Aldrig varit så tidigare.

Oj, det var skumt. Det har jag aldrig varit med om.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag kan alltså inte kopiera en bild från en fil och sen klistra in i Photoshop

Vad exakt menar du med "kopiera en bild från en fil"?

Det fungerar t.ex att:
- Högerklicka på albumbilden som visas längst ner till vänster i iTunes-fönstret, välja "Copy", och sedan klistra in denna i Photoshop
- Välja "Visa info" på låten i iTunes, markera bilden, trycka Cmd-C, och sedan klistra in i Photoshop

Jag använder mig av Cmd-I för att kopiera, men det går av någon mystisk anledning inte att öppna en ny fil och klistra in i Photoshop. Gör jag samma sak och öppnar i Förhandsvisning så finns bilden där. Och nej, det blir ingen skillnad på att kopiera från vänstra hörnet. Photoshop låtsas fortfarande som om inget har hänt :).

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag använder mig av Cmd-I för att kopiera, men det går av någon mystisk anledning inte att öppna en ny fil och klistra in i Photoshop. Gör jag samma sak och öppnar i Förhandsvisning så finns bilden där. Och nej, det blir ingen skillnad på att kopiera från vänstra hörnet. Photoshop låtsas fortfarande som om inget har hänt :).

Då har du något annat problem med din dator, för det fungerar ju som sagt här, både i Cmd-I, och i vänsterhörnet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du något annat problem med din dator, för det fungerar ju som sagt här, både i Cmd-I, och i vänsterhörnet.

Äh, allt fungerade i föregående version så jag tvivlar starkt på att det har med min dator att göra. Det har ju alltid fungerat, även om det smög sig in försämringar redan i verzione 9.0. Det verkar som programkodarna har raderat en och annan rad för mycket.

Att filer med iTunes-ikoner, vare sig det är mp3 eller aac eller AIFF och som iofs. kan användas av diverse andra program gör det inte mindre av att vara iTunes-specifikt. Problemet uppstod ju först i och med iTunes 9.2.

Kopiera-och-klistra-problemet är inte ett generellt iTunes 9.2-problem. De saker som du påstår slutade fungera i 9.2 fungerar ju i min 9.2.

Har du provat om kopieringen beter sig likadant om du skapar en ny, fräsch användare i din dator?

Och Finder-visningen är väl snarare ett Finder- eller OSX-problem. Det kanske var en tillfällighet att det uppstod ungefär när 9.2 kom - men det var kanske en OSX-uppdatering som var den verkliga orsaken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 07:44
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Äh, allt fungerade i föregående version så jag tvivlar starkt på att det har med min dator att göra. Det har ju alltid fungerat, även om det smög sig in försämringar redan i verzione 9.0. Det verkar som programkodarna har raderat en och annan rad för mycket.

Att filer med iTunes-ikoner, vare sig det är mp3 eller aac eller AIFF och som iofs. kan användas av diverse andra program gör det inte mindre av att vara iTunes-specifikt. Problemet uppstod ju först i och med iTunes 9.2.

Den där är klassisk bland datorsupport., "det har alltid fungerat innan".

Säger du samma sak när du fått punktering?
"Det har alltid varit luft i däcket"

Ett problem kan uppstå precis när som helst.

Ursprungligen av zappee:

Den där är klassisk bland datorsupport., "det har alltid fungerat innan".

Säger du samma sak när du fått punktering?

Ett problem kan uppstå precis när som helst.

eeh

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 01:33

Ok nu kanske förstod jag inte problemet riktigt men att välja en fil i iTunes 9.2 trycka cmd+i och klistra in en bild fungerar för mig.

Ett annat problem som Jesper tog upp är att om man har en låt med en Album bild och drar den från iTunes till findern så förlorar den bilden. Det stämmer endast på låtar som man har låtit iTunes automatiskt att hitta album bilden till. Lägger man in en egen bild på en låt så bakas den in i filen. Du kan dra den från iTunes och bilden följer med. Så har det alltid fungerat i iTunes så det är inte ett problem med den senaste versionen.

Vad gäller skärpan så är det tyvärr en bug men det är inget som jag har märkt av precis. Har bilderna inte i fullskärm så det syns inte så tydligt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer endast på låtar som man har låtit iTunes automatiskt att hitta album bilden till.

Har du testat nyligen?

Som jag skrev tidigare så har jag nu provat, och kan se detta felet både på köpta låtar och på låtar där jag själv rippat skivan och lagt in bildmaterialet.

Jag provade både med nya filer och äldre filer, för att se om det kanske var någon skillnad i ID3-version eller något sådant. Men det blir samma sak - när filen kommer utanför iTunes-mappen, så visas inte längre albumbilden som Finder-ikon på filen.

Ursprungligen av Robo-X:

Ok nu kanske förstod jag inte problemet riktigt men att välja en fil i iTunes 9.2 trycka cmd+i och klistra in en bild fungerar för mig.

Bra, då har vi kanske ytterligare ett bevis på att detta inte är ett generellt iTunes-fel, utan snarare ett lokalt fel hos Einar.

Fast hans problem gällde nog snarare åt andra hållet - att kopiera bilden från Cmd-i-rutan och sedan klistra in den i Photoshop t.ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 10:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bra, då har vi kanske ytterligare ett bevis på att detta inte är ett generellt iTunes-fel, utan snarare ett lokalt fel hos Einar.

Fast hans problem gällde nog snarare åt andra hållet - att kopiera bilden från Cmd-i-rutan och sedan klistra in den i Photoshop t.ex.

Det fungerar såklart åt båda hållen hos mig. I Artwork tabben fungerar det i alla fall och det spelar ingen roll om det är köpt från iTunes store eller importerad låt.

//Rob

Det må vara lokala skurar av problem när det gäller just cut & paste, men jag tror att det regnar hos en del andra också och dessutom så är problemet direkt relaterat till iTunes eftersom det är det enda program som numera inte samspelar med photoshop. Jag kan klippa och klistra från vilket annat ställe som helst utan att det trasslar. Det går ju, som sagt, att kringgå problemet. Lite jobbigt bara.

För att förtydliga ytterligare. Det finns alltså en kopierad bildfil i urklipp. Som brukligt är när man trycker på Cmd-N i Photoshop öppnas en blank fil med samma storleksförhållande som urklippet och det går snabbt och smidigt att klistra in. Detta fungerar om filen är hämtad från t. ex. en webbläsare, men inte längre från iTunes..och samma sak andra vägen. Då ser det ut så här:

Det kanske beror på CS2/10.5.8/iTunes 9.2.1, men problemet ligger trots allt i förändringen av iTunes. Det är iTunes som har fått punka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 14:31

Spara bilden som jpg eller png först eller kopiera den till ett annat program först. Verkar som Adobe gör något fuffens när man kopierar bilden från Photoshop som iTunes inte gillar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Spara bilden som jpg eller png först eller kopiera den till ett annat program först. Verkar som Adobe gör något fuffens när man kopierar bilden från Photoshop som iTunes inte gillar.

//Rob

Som sagt så har detta fuffens fungerat i alla tidigare versioner och det är bara iTunes som tycker det är fuffens iom. 9.2. Jag sparar förstås filerna nu (alt. går en omväg via förhandsvisning) eftersom det är nödvändigt för att få fäste i den slippriga tillvaron.

Bevaka tråden