Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det ok att skylla på fyllan när man gjort något dumt?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apropå den här nyheten idag:
Politiker köpte sex i LO-bostad

"Han förklarar också bakgrunden:
– Det var en fyllegrej."

Jag blir förbannad varje gång jag ser eller hör en sådan "ursäkt". Man antyder att man inte har ansvar för sina egna handlingar bara för att man var full.

Man hör det i alla möjliga sammanhang... "Varför gjorde du så?" "Jamen, jag var så full."

Precis som om detta skulle förminska - och på något sätt skyla över - problemet/brottet/dumheten/skadan.

Mitt svar på rubrikens fråga är: Nej, det är aldrig ok att skylla på fyllan.

Håller med, det är inte ok tycker jag.
I det här fallet verkar det som att personerna iallafall ta sitt "straff" då de erkänt och avsäger sig uppdrag.

Lite böter och ett par månader i cell också samt att de blir portade från politiken, då börjar det likna något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 11:50

Det är inte en ursäkt, det kan däremot vara en förklaring till varför man gör saker som normalt är något man inte befattar sig med.

Säger inte att det är ok och man förtjänar straffet stenhårt men hur man än vrider och vänder på det så är det en förklaring.

Ursprungligen av Trineo:

Det är inte en ursäkt, det kan däremot vara en förklaring till varför man gör saker som normalt är något man inte befattar sig med...

Jo, men ofta så är det ju inte bara en förklaring. Många gånger när man hör den typen av uttalanden så ligger det också en underton av att den där förklaringen också ska skyla över det man gjort och förmildra det. Och det är detta jag retar mig på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 12:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men ofta så är det ju inte bara en förklaring. Många gånger när man hör den typen av uttalanden så ligger det också en underton av att den där förklaringen också ska skyla över det man gjort och förmildra det. Och det är detta jag retar mig på.

Visst är det så att personerna försöker ha det som ursäkt, men de misstar sig för vad folk accepterar som ursäkt kontra förklaring... på det hela är det deras trovärdighet som lider mest.

Jag brukar planera jävelskap i förväg, sen supa till och ha det som alibi. Problemet är bara att om man hinkar i sig lite för mycket så kan man däcka innan man hunnit slå till, plus att man rentav glömmer bort att göra det som man hade planerat. Dricker man sen för lite så håller liksom inte alibit. Jag jobbar fortfarande på det här med den efterhängsna baksmällan.

Det hela bottnar i ett försök att förringa magnituden av felet man har begått.
a) Det är socialt accepterat att dricka alkohol.
b) I vissa sammanhang är det till och med accepterat att dricka stora mängder alkohol.
c) Det är ett vida accepterat faktum att intag av alkohol leder till att hämningar släpper och att där alkoholen går in, där åker omdömet ut.

Där har vi anledningen.

Sedan till att använda det som ursäkt - en vuxen människa har vanligtvis supit sig själv under bordet tillräckligt många gånger för att veta ungefär var gränserna går och vilka idéer man brukar finna lysande och högst genomförbara i detta tillstånd. Sålunda är det en ansvarstagande vuxen persons eget ansvar att inte korsa denna gräns beträffande alkoholintag. Gör man det ändå, och dessutom är en offentlig person, då får man skylla sig själv när man kan uppfriska sitt eget minne om vad som hände kvällen innan genom att läsa KvällsPesten.

Så nej, det är inte någon ursäkt. Det är till och med en häpnadsväckande ynkedom att ens försöka skylla på det. I alla fall när det handlar om att bedriva bordell i LO-bostäder. Det är kanske något mindre graverande om det handlar om att man klampade in med leriga skor på en blöt fest efter att ha smygrökt i regnet. (Förlåt, Anna och Kricke, om ni läser detta. Det var 5 år sen nu. Har fortfarande dåligt samvete för er matta, men jag var faktiskt dyngrak.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-19 12:32

Det är aldrig ok. Kan man inte dricka sprit utan att hitta på dumheter har man ett personligt ansvar att låta bli helt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-12 09:01
Ursprungligen av kainen:

Det är aldrig ok. Kan man inte dricka sprit utan att hitta på dumheter har man ett personligt ansvar att låta bli helt.

instämmer,svårare än så är det inte .

Att skylla på som förmildrande omständighet: nej
Som förklaring: ja

Vilket gör att jag tycker inte att en förklaring fritar dig från personligt ansvar. Det är ingen som har tvingat dig att dricka.

Dvs: ungefär som förklaringen "jag blev provocerad" - det kan förklara varför du upplevde en viss sak men det fråntar dig fortfarande inte från ansvaret för dina handlingar - reaktionen på upplevelsen.

Sedan så ska vi inte glömma att AB/Expressen ofta spetsar till uttalanden och tappar bort eventuella nyanser i svaren (om det nu fanns några)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-19 15:29

Känns bra att först köpa sex, sedan avsäga sig sina politiska uppdrag och lösa ut fallskärmen på sisådär en 115 000 kr i månaden... Känns lite som att våra skattepengar är något felprioriterade.. grrr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-19 15:50

Det är inte ok. Gjort är gjort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-19 18:29

Skylla på: Nej
Förklaring: Nej, förklaringen i det aktuella fallet är väl att man har en ojämlik syn på kvinnor.

Haha, skrev just ett A4a långt svar, men väljer att inte publicera.
=P

Den här diskussionen vinner man inte ens IRL och i nyktert tillstånd.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-19 23:17

Tragiskt, materiella saker går ju alltid att ersätta, men inte liv:
?Det var en fyllegrej? | Nyheter | Aftonbladet

Som Blacksmp redan sagt på lite annorlunda sätt

"Det är inte en ursäkt, men det kan ju va en förklaring"

Det har jag själv fått säga efter att man gjort något dumt...

joooo.....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-11 23:32

nix, det hade räckt med att hon bara hade gått därifrån eller knäckt en eller annan näsa

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-12 09:06

En del politiker är troligtvis resultatet av olika fyllegrejer.
Det är kanske inte någon ursäkt, men kan ju förklara deras existens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-12 12:24

Ni vet om att verkligheten är en hallucination orsakad av alkoholbrist.

YouTube - Kvarteret Skatan - Alla har gjort nåt olagligt
Ja men ni vet hur det blir va, man är ett gäng killar som åker till Köpenhamn och ja dricker för mycket.

1
Bevaka tråden