Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till .bat i OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-08-18 07:33

Jag vill köra ett ssh session i terminalen till min server hemma.
Om jag skulle gjort d i windows så hade jag gjort så här:

ssh freenas.local

sen hade jag sparat som typ ssh.bat
Men hur gör jag motsvarigheten i OSX?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-18 07:37

AppleScript?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-08-18 09:09

eller .bash eller .sh, det är ju unix vi pratar om. Lär dig skriva shellscript & Applescript så kan du styra hela datorn på distans, särskilt när man kombinerar dom.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 09:59
Ursprungligen av Creops:

eller .bash eller .sh, det är ju unix vi pratar om. Lär dig skriva shellscript & Applescript så kan du styra hela datorn på distans, särskilt när man kombinerar dom.

Eftersom mac är unix så är det såklart inga problem att köra .bash .perl, .tc etc. etc under osx.

Om du ska köra igång det via finder så måste dock din fil sluta på .command

Exempelvis server.command

Filen måste också vara executable, så du måste chmod'a filen (o-x) sen är det bara o klicka på den

Ursprungligen av studiox:

Filen måste också vara executable, så du måste chmod'a filen (o-x) sen är det bara o klicka på den

a+x menar du väl? o-x skulle göra att inte andra användare kan köra den (vilket kankse är bra).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 13:46

u+x ska det väl vara om man vill ha endast att ägaren ska få köra den. a gör ju att alla får x rättigheterna.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 14:55
Ursprungligen av Robo-X:

u+x ska det väl vara om man vill ha endast att ägaren ska få köra den. a gör ju att alla får x rättigheterna.

Jajamen, jag var lite för snabb där, brukar bli other (o) ibland när man fuskar lite, det ska såklart vara user (u)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 16:31

Ett smidigt alternativ till skript för 'one-liners' är ju alias.
Skapa en fil som heter .bash_profile i din hemkatalog om den inte redan finns, i den filen lägger du dina alias, typ:

alias hem="ssh freenas.local"

I alla nya sessioner i terminalen kommer du då kunna köra 'hem'.

1
Bevaka tråden