Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Transport Tycoon Deluxe

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kajan:

Någon har någon länk till TTD datafiler som behövs före OpenTTD? länken i nån av dem första inläggen fungerar inte längre...

Hmm.. Knepigt läge. Datafilerna får man liksom inte dela med sig av, då detta räknas som piratkopiering. Å andra sidan verkar det inte vara någon som bryr sig. Det verkar faktiskt som om ingen riktigt är säker på vem som äger rättigheterna till datafilerna. Jag har hört att Google vet var datafilerna till Transport Tycoon Deluxe finns *wink wink*

Annars håller OpenTTD-gänget på att skapa open source-ersättningar till datafilerna (grafik och ljud) genom projekten OpenGFX och OpenSFX. Dessa kräver för tillfället en nightly build av OpenTTD. Allt är inte klart, men spelet verkar vara spelbart med dessa filer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-22 23:04
Ursprungligen av Kajan:

Någon har någon länk till TTD datafiler som behövs före OpenTTD? länken i nån av dem första inläggen fungerar inte längre...

Jag hittade de här: OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe) with Transport Tycoon Deluxe Data Files - Digiex

Hur kör ni OpenTTD, förresten? Svår nivå? Stor eller liten karta? Hur stora stationer gör ni? Jag menar, sådär på ett ungefär hur tänker ni när ni spelar? Spelar ni för maximal vinst eller med andra mål (som att få bra transporttäckning per stad och industri, elegant transportsystem eller nåt)?

Byter ni loken direkt när de blir röda eller kör ni dem på övertid?

Jag brukar spela för maximal vinst och försöka frakta mesta möjliga gods så effektivt som möjligt. Enkelriktade spårsystem där flera tåg delar spår och stationer med massor av perronger där tågen slussas runt och kan lasta av samtidigt.

Ofta brukar jag också (säg att jag fraktar kol) bygga en "hub" mitt i kartan vid ett kraftverk osså fraktar jag all kol på kartan dit. Då kan man ha "huvudlinjer" och sen stickspår från alla smågruvor växlas in på huvudspåret (som kan va 2 olika spår i varje riktning).

Enkelriktade, menar du då dubbelspår, så det går separata spår åt olika håll? Det är ju svårt att vara utan. Dubbla dubbelspår har jag också kört ibland, det är bra. Jag har haft lite kommunikation mellan spåren, men det tar en del plats om det inte skall kunna orsaka flaskhalsar.

Jag brukar köra med stationer där tågen inte vänder, utan fortsätter ut på andra sidan, runt stationen och till det vändande spåret. Då undviker man att det kör ihop sig i infarten när inkommande och utgående möts.

Ringlinjer är jag rätt förtjust i, linjer som aldrig vänder utan bara kör vidare. De är lätta att bygga för passagerare, men ibland kan man göra det för gods också, när det finns fabriker nära bra bondgårdar och liknande. Passagerar-ringlinjer bör förstås inte direkt vara mellan grannstäderna, utan hellre lite längre skutt.

Bara för att nämna några knep.

Ett par saker har jag inte riktigt fått kläm på:

- Det tar lång tid att lasta om perrongen är för kort, men är det lika bra att fylla perrongen helt (2 vagnar per ruta) som att ha ett aningen kortare tåg?
- Jag har sett stationsexempel där tågen passerar enstaka stationsrutor. Det går väl inte? Blir inte det bara ett vanligt stopp, fast långsamt?
- Vad gör en "kontrollstation"?
- Vad är storleksgränsen för en station?
- Jag brukar köra med "döda" perronger bara för att öka täckningen av staden. Bortsett från att det kan minska stationen storlek, är det fritt fram att "fuska" på det viset?

Förrsten, vilken form brukar ni köra med på stationerna? Man kan ju leka med vinklade stationer, förskjuta perrongerna i förhållande till varann etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-23 13:39

Har fått igång det nu. Tack för hjälpen... Nu ska man bara lista ut hur man gör. Har lyckats bygga lite dock har jag jäkligt svårt att förstå hur man får ut bilar och tåg...

Här finns en liten guide: Tutorial - OpenTTD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-23 15:33

aah tack som fan..

Jag och Johan S hade en gång i tiden ett svenskt OpenTTD-forum, men det är numer borta. Håller på och ser om jag kan fixa fram några gamla nybörjarguider från den tiden.

Återkommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-23 18:05

Låter bra. Jag har lite problem just nu med hur man får fram timmer?

Jag har skrapat fram två gamla nybörjarguider nu och skapat två nya trådar. Tänke att det nog kan bli rätt rörigt att ha dessa guider i denna tråd

OpenTTD: Gränssnittsöversikt
OpenTTD: Introduktionskurs för tågbyggare

För er som vill lära er mer finns ju alltid wikin på OpenTTD:s sida. Den verkar riktigt späckad med matnyttig info.

Verkar tyvärr som om Mac OS X inte kommer att stödjas officiellt längre då ingen verkar vilja ta på sig ansvaret för OS X-porten. Trist... Hoppas de hittar någon i framtiden.

Transport Tycoon Forums • View topic - Future of the Mac OS X port

Ursprungligen av staed:

Verkar tyvärr som om Mac OS X inte kommer att stödjas officiellt längre då ingen verkar vilja ta på sig ansvaret för OS X-porten. Trist... Hoppas de hittar någon i framtiden.

Transport Tycoon Forums • View topic - Future of the Mac OS X port

Problemen är Intel och 10.5 och upp. Stämmer med mina erfarenheter, det är många nya buggar att jobba runt. Och någon måste ju göra det.

Ursprungligen av staed:

Verkar tyvärr som om Mac OS X inte kommer att stödjas officiellt längre då ingen verkar vilja ta på sig ansvaret för OS X-porten. Trist... Hoppas de hittar någon i framtiden.

Transport Tycoon Forums • View topic - Future of the Mac OS X port

Hur ser detta ut idag? Jag provade oTTD här för ett tag sedan med Snow Leopard, men det buggade rätt kraftigt, många funktioner som var rent omöjliga att genomföra och därmed blev spelet ospelbart. Finns det några andra roliga Tycoon-spel till OSX? Det är rätt kul att slå på när man åker på långtur med flyg/buss/tåg Ska försöka Simutrans nu.

Ursprungligen av Christian-:

Hur ser detta ut idag? Jag provade oTTD här för ett tag sedan med Snow Leopard, men det buggade rätt kraftigt, många funktioner som var rent omöjliga att genomföra och därmed blev spelet ospelbart. Finns det några andra roliga Tycoon-spel till OSX? Det är rätt kul att slå på när man åker på långtur med flyg/buss/tåg Ska försöka Simutrans nu.

Jag kör releasen på nedanstående länk och har inte haft några problem med SL:

http://blog.a25apps.com/2010/04/08/openttd-1-0-0-for-mac-os-x/

Bevaka tråden