Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på revisor - liten rörelse?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en enskild firma som ska omvandlas till ett AB. Kommer inte att ha så stor omsättning (troligen upp till 400 verifikationer per år).

Behöver en klok revisor som kan hjälpa mig med företagsombildning och sedan bokföring, helst i Stockholmstrakten.

Maila gärna tips!
johansson@mac.se

Om du väntar lite så behöver du inte en revisor (från 1:a November försvinner kravet) utan kan lägga pengarna på en duktig redovisningskonsult/bokföringstant till halva priset.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-11 00:12

Tänk på att du inte ombildar innan den 1a november för annars får du använda revisor första bokföringsåret ändå. 51 Dagar kvar

Skönt att revisorsplikten äntligen försvinner för mindre bolag! Har ju varit helt galet att aktiebolag haft kravet trots att de i vissa fall varit mindre än handelsbolag som sluppit det.

Har jag tolkat reglerna rätt att 2010 är sista året som mitt bokslut behöver revideras (har räkenskapsår på kalenderår)?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-13 19:54
Ursprungligen av Kristofer:

Skönt att revisorsplikten äntligen försvinner för mindre bolag! Har ju varit helt galet att aktiebolag haft kravet trots att de i vissa fall varit mindre än handelsbolag som sluppit det.

Har jag tolkat reglerna rätt att 2010 är sista året som mitt bokslut behöver revideras (har räkenskapsår på kalenderår)?

Så har jag förstått det. Men jag tror att ni även måste besluta (och registrera hos bolagsverket) efter 1 November och innan det nya räkneskapsåret påbörjats. Kolla med skatteverket är ju synd att behöva betala revisor ett år extra

Jag tänkte kapa tråden lite här, hoppas det är ok Har en fråga som sammanfaller lite med denna.

Jag har ett enmans-AB, och hyrde in hjälp med bokföring (iom att jag är superdålig på sånt) när jag startade. De jag anlitade var ett lite mindre företag med hyffsade priser och trevlig personal. De köptes sedan upp av ett lite större företag, och jag "följde med av bara farten" - min kontaktperson flyttade dit och jag följde med som kund. Nu har det förra året skett igen, de har gått ihop med ett annat företag och blivit rätt stora. Det märks på priserna också - när jag räknar ihop det tycker jag att det börar bli ganska kostsamt.

Min fråga är alltså - vad är rimligt att betala i ersättning för dessa tjänster, då jag har ungefär som Stefan kanske 400 verifikat per år? Det jag får hjälp med är löpande bokföring, rapporter, lite "telefonsupport" (frågor om skatteregler / inköp mm) samt då bokslut då en revisor går igenom allt. Det känns som att jag borde se över dessa kostnader lite, men jag undrar vad som är en rimlig nivå.. Någon som kan komma med lite höftade siffror på vad månadskostnaden för liknande tjänster brukar ligga på?

Hallå och stort tack för er input!
Det kommer att bli ett nystartat AB, och att invänta 1/11 - det är dagens tips!

1
Bevaka tråden