Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömmer alltid bort mina lurar

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 11:59

Nu har det hänt igen,

I somras köpte jag en Iphone 4. Direkt efter det glömde jag bort min 3G. Den ligger i en låda och skräpar, precis som mina gamla saker brukar.

Där ligger även första generationens ipod touch (Med glapp i dock-kontakten) tillsammans med en SonyEricsson P900i (tror jag) samt en P800, en annan SE telefon (K700 tror jag det är). Min gamla förstärkare (en bjässe som kostade 14.000 när jag köpte den) har jag också kvar hemma (även om jag försökt sälja den)

Jag orkar inte lägga ut saker på blocket och sälja dom, mest pga att jag inte har tid men även för att jag bara blir förbannad på hur priserna går ner och det var kapitalförstöring att köpa skiten från början - men nu är det ju ännu värre när det ligger och (ekonomiskt) möglar bort i min låda.

Hur gör ni?

Tar ett ryck var tredje år och säljer av skiten på Blocket eller Tradera. Ju längre man väntar desto större blir ju värdeminskningen.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 12:52

Men om man väntar 3 år så är ju skiten inte värt något alls. Då kan jag lika väl slänga det för återvinning.

Ursprungligen av studiox:

Men om man väntar 3 år så är ju skiten inte värt något alls. Då kan jag lika väl slänga det för återvinning.

Ge bort den till någon som vill ha den, du gör förhoppningsvis någon glad, så gör jag med mina gamla lurar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-06 15:38

Jag sålde min gamla väl använda iPhone 3G hos tervinning av mobiltelefoner ? Envirofone för 1800:-.
Lägga ut saker på blocket eller liknande orkar jag aldrig göra, bara jobbigt att ha med eventuella spekulanter att göra.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-06 15:46
Ursprungligen av joakimo:

Jag sålde min gamla väl använda iPhone 3G hos tervinning av mobiltelefoner ? Envirofone för 1800:-.
Lägga ut saker på blocket eller liknande orkar jag aldrig göra, bara jobbigt att ha med eventuella spekulanter att göra.

Hur krångligt var det att få den såld där? Tänkte på väntetid, hanteringstid och hur "säkert" det kändes att skicka sin telefon till dem osv.
Jag skall sälja min 3GS framöver när jag fått min 4:a och kollar på alternativ till blocket mm (kommer nog slänga in en annons här med när det blir dags ).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-06 19:35
Ursprungligen av Drakfot:

Hur krångligt var det att få den såld där? Tänkte på väntetid, hanteringstid och hur "säkert" det kändes att skicka sin telefon till dem osv.
Jag skall sälja min 3GS framöver när jag fått min 4:a och kollar på alternativ till blocket mm (kommer nog slänga in en annons här med när det blir dags ).

Väntetiden var inte jättelång. Från att jag beställde mitt säljpaket från dem tills att jag fått pengar tog det 14 dagar. ca 1 vecka tog det för min telefon att registreras hos dem efter att jag hade skickat in den.
Paketet man skickar den med skickas inte som rekommenderat brev, vill man göra det får man betala själv.
Jag är nöjd iaf då min 3G var en ganska repig telefon både på baksida och skärm.

Ja det var en 16Gb

  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 15:45

1800 måste varit 16G?

Jag har en 8G och den får man runt 2000 för på blocket. Men med tanke på att jag inte kommer orka sälja den så lär jag ju inte få ett skit

Dessvärre måste jag medge att det som oftast händer är att grejerna blir liggande så länge så att det inte är värt besväret att sälja dem, och har jag då tur hittar jag någon som jag kan ge dem till, men mycket har/kommer gå till tippen.

Vansinne egentligen, men tyvärr lyckas jag aldrig få tummen ur i tid.

Vad har ni för timlön när ni jobbar?

Om ni inte ens orkar lägga ut en annons för att få in säg 1000kr på någonting som ni funderar på att slänga. Låt säga totalt en timmes "arbetstid" och 1000kr (då ni uppenbart skrivit av varans kapitalvärde ändå) är väl ganska bra med tanke på att det är skattefritt.

En barnskötare på daghem får knappt ut hälften av det för en hel dags arbete efter skatt.

Sverige är i allra högsta grad ett klassamhälle!

Jag säljer mina grejer så länge summan överstiger tiden det tar mej att genomföra affären, för att inbilla sej att grejer återvinns på ett "grönt" sätt är ett skämt. Skiten exporteras till ett u-land som återvinner på det mest kostnadseffektiva sättet de kan...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Vad har ni för timlön när ni jobbar?

Om ni inte ens orkar lägga ut en annons för att få in säg 1000kr på någonting som ni funderar på att slänga. Låt säga totalt en timmes "arbetstid" och 1000kr (då ni uppenbart skrivit av varans kapitalvärde ändå) är väl ganska bra med tanke på att det är skattefritt.

En barnskötare på daghem får knappt ut hälften av det för en hel dags arbete efter skatt.

Sverige är i allra högsta grad ett klassamhälle!

Jag säljer mina grejer så länge summan överstiger tiden det tar mej att genomföra affären, för att inbilla sej att grejer återvinns på ett "grönt" sätt är ett skämt. Skiten exporteras till ett u-land som återvinner på det mest kostnadseffektiva sättet de kan...

LCR

Ja visst är det galet och moraliskt svårförsvarligt, men när jag ser tillbaka på hur jag faktiskt gör (jämfört med hur jag tycker man borde göra) så ser jag ju att jag inte lever upp till mina ideal.

Ursprungligen av LCR:

Vad har ni för timlön när ni jobbar?

Om ni inte ens orkar lägga ut en annons för att få in säg 1000kr på någonting som ni funderar på att slänga. Låt säga totalt en timmes "arbetstid" och 1000kr (då ni uppenbart skrivit av varans kapitalvärde ändå) är väl ganska bra med tanke på att det är skattefritt.

En barnskötare på daghem får knappt ut hälften av det för en hel dags arbete efter skatt.

Bra sagt!

Miljön, snälla

Ursprungligen av ill_chrill:

Miljön, snälla

Fast det är en droppe i Oceanen jämfört med vad Kina, Indien och andra länder gör, så det argumentet håller inte långt.

Tänker inte gå djupare på det för då vet jag inte var det slutar men dessa svenska argument om att våra småprylar skulle göra någon som helst skillnad till världens miljö är skrattretande. Ut och res lite och få proportion...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Fast det är en droppe i Oceanen jämfört med vad Kina, Indien och andra länder gör, så det argumentet håller inte långt.

Tänker inte gå djupare på det för då vet jag inte var det slutar men dessa svenska argument om att våra småprylar skulle göra någon som helst skillnad till världens miljö är skrattretande. Ut och res lite och få proportion...

LCR

Fast argumentationen att alla andra gör X så därför får jag göra X är väl inte vidare bra heller?

Men nog offtopic.

Jag burkar själv antingen sälja (få fall) eller oftast skänka/sälja billigt till släktingar som är i behov av modernare prylar än dom redan har.

Ursprungligen av LCR:

Fast det är en droppe i Oceanen jämfört med vad Kina, Indien och andra länder gör, så det argumentet håller inte långt.

Tänker inte gå djupare på det för då vet jag inte var det slutar men dessa svenska argument om att våra småprylar skulle göra någon som helst skillnad till världens miljö är skrattretande. Ut och res lite och få proportion...

LCR

Nämen! Va smart! Då gör vi som de gör då.
Fattar du inte att det ligger i inställningen, inte varje liten handling i sig.

Jag har rest

  • Oregistrerad
  • 2010-10-09 21:22
Ursprungligen av LCR:

Fast det är en droppe i Oceanen jämfört med vad Kina, Indien och andra länder gör, så det argumentet håller inte långt.

Fast vad kina gör nu är en droppe i havet vad vi gjort i sverige dom senaste 100 åren. Tror du att stålverk, kemikalieproduktion och alla möjliga och omöjliga processer som har funnits i det här landet inte lämnat några som helst avfall eller utsläpp?

att slå sig på bröstet och säga att va dumma ni är tror jag inte är en speciellt igenomtänkt strategi

Ursprungligen av studiox:

Fast vad kina gör nu är en droppe i havet vad vi gjort i sverige dom senaste 100 åren. Tror du att stålverk, kemikalieproduktion och alla möjliga och omöjliga processer som har funnits i det här landet inte lämnat några som helst avfall eller utsläpp?

Det Kina gör NU är vad vi gjorde DÅ, fast på en mycket mycket större skala!

Den köper jag inte! Jag är insatt i både metallproduktion och metallbearbetning.

9 miljoner i ett högutvecklat teknikland jämfört med 1.3 miljarder i ett land som ligger decenier efter oss ger ganska enkel matematik, så några mobiltelefoner som säljs för att återfå en slant eller att de läggs i en kontainer på en återvinningscentral och sedan skickas till något afrikanskt land där de slängs på en hög...

Nä, vi lägger in lite miljöskatt här och där så är problemet löst...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det Kina gör NU är vad vi gjorde DÅ, fast på en mycket mycket större skala!

Den köper jag inte! Jag är insatt i både metallproduktion och metallbearbetning.

9 miljoner i ett högutvecklat teknikland jämfört med 1.3 miljarder i ett land som ligger decenier efter oss ger ganska enkel matematik, så några mobiltelefoner som säljs för att återfå en slant eller att de läggs i en kontainer på en återvinningscentral och sedan skickas till något afrikanskt land där de slängs på en hög...

Nä, vi lägger in lite miljöskatt här och där så är problemet löst...

LCR

Det handlar ju om folks hjärnor och att ALLA skall hjälpas åt.
Skall vi undantas från allt miljöarbete bara för att vi är så få? det bor fler i London än vad det gör i Sverige....

Nej, ALLA skall göra sin bit, annars får vi aldrig ordning på det här.

Sant är att "några mobiltelefoner" inte gör så mkt skillnad, men om ALLA gjorde på det viset så skulle det bli ohållbart.

Du skall göra rätt för dig. det gäller även amerikaner som gör av med betydligt mer än alla andra, det gäller även kineser, där man öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan...

Det enda du kan påverka i ngn större utsträckning är den platsen där du finns, lokalt.
Gör skillnad för fan, istället för att vara en gnällig gubbe som tycker att du är ursäktad bära dig åt som en skithög och skita ner hur mycket som helst - för att de andra grabbarna på andra sidan gatan minsann kastar Sååååååå mycket skräp hursomhelst.

Ursprungligen av Goflorp:

Det handlar ju om folks hjärnor och att ALLA skall hjälpas åt.

Exakt!

  • Oregistrerad
  • 2010-10-10 16:03
Ursprungligen av LCR:

Det Kina gör NU är vad vi gjorde DÅ, fast på en mycket mycket större skala!

På vilket sätt är det mycket större det Kina gör? Så 1.3 Miljarder människor står och spyr tungmetaller?

Självklart kan det bli värre om alla 1.3 miljarder skaffar bil. Då kommer det dessutom märkas i västvärldens plånböcker då vi inte längre kommer ha råd att köpa bensin (utbud efterfrågan)

Om du har koll på kemi så kanske du kommer ihåg BT Kemi? 30 år efter olyckan går området inte att använda.

Sen kan vi ta kärnkraft. Vi vet fortfarande inte var vi ska göra av avfallet, miljoner generationer kommer bli beroende av vilka beslut vi fattar nu.

Ska vi då säga "ja men kina var ju dumma"

Sverige var inte ett "högutvecklat" land 100 år sedan. Idag har indien fler högskoleutbildade än vad sverige någonsin haft, oavsett hur man räknar. Det hade dom inte för 30 år sen.

Är det så ni resonerar där du är "insatt i både metallproduktion och metallbearbetning." - Ni dumpar skiten på baksidan och säger "men kina då".. Ja då är du bara en stor idiot.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 20:56

Du lägger ju garanterat mer en timme innan du får något sålt. Du ska skriva annonsen, svara på mail, telefonsamtal, eventuellt skicka prylarna, ordna med postförskott etc..

Sånt sysslade jag med när jag var 16, sålde och köper datorprylar i gula tidningen.

Nu när man är 34 bast och jobbar som IT konsult och fakturerar 1000 spänn i timmen så är det inte så konstigt att man inte prioriterar det.

Sist jag sålde något på blocket så var det min 42" plasma, den gick för 1500 så blev jag av med den. Var en barnfamilj som köpte den och dom var överlyckliga. (Jag också då den drog lika mycket el som ett mindre kärnkraftverk)

Ursprungligen av studiox:

Du lägger ju garanterat mer en timme innan du får något sålt. Du ska skriva annonsen, svara på mail, telefonsamtal, eventuellt skicka prylarna, ordna med postförskott etc..

Sånt sysslade jag med när jag var 16, sålde och köper datorprylar i gula tidningen.

Nu när man är 34 bast och jobbar som IT konsult och fakturerar 1000 spänn i timmen så är det inte så konstigt att man inte prioriterar det.

Sist jag sålde något på blocket så var det min 42" plasma, den gick för 1500 så blev jag av med den. Var en barnfamilj som köpte den och dom var överlyckliga. (Jag också då den drog lika mycket el som ett mindre kärnkraftverk)

Om du fakturerar 1000kr i timmen så tjänar du kanske 500kr i timmen...

Ett kärnkraftverk drar inte ström...

LCR

Jag ger bort mina grejer när jag köper nytt som jag skrev tidigare i tråden.

Just för att jag inte orkar hålla på och skapa annonser/svara på mail/telefonsamtal/skicka grejerna etc.. etc.. Det är inte värt det tycker jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-06 23:14

Värdeminskningen är så brutal på mobiltelefoner att det blir elektronikåtervinningen på kommunens sortergård, men jag ser alltid till att ha en backup telefon hemma.

Måste vara trevligt att ha så mycket pengar att man inte lyfter ett finger för mindre än 1000 spänn...

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-10-07 00:21
Ursprungligen av LCR:

Måste vara trevligt att ha så mycket pengar att man inte lyfter ett finger för mindre än 1000 spänn...

Ja det känns så härligt - och jag är värd varenda krona, fy faan va jag är bra !!! ......

Ursprungligen av studiox:

Ja det känns så härligt - och jag är värd varenda krona, fy faan va jag är bra !!! ......

Coolt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-06 23:26

Det enda jag inte gett bort eller slängt är min stora plasma-tv, den sålde jag för att själv slippa bära bort åbäket.

Tillägg om tvn: Folk vill sällan ta emot stora saker gratis, dom tror att det är trasigt.

Senast redigerat 2010-10-06 23:41
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-06 23:38

Vissa saker bär det mig emot att bara slänga, som t.ex. samlarsaker.

Folk betalar t.ex. för sådant som gamla kataloger och reklamblad för kameror. Jag sålde ett par Hasselblad broschyrer för en utgången produkt. Tyckte det var synd att slänga. Fick En tjuga styck eller vad det var. Jag kunde inte se det som skräp, och ser med sinnesro på det faktum att det fick en mer entusiastisk ägare.

Samma sak med ett par fälgsidor till min Volvo. Jag hade köpt alu-fälgar till vinterdäcken och fälgsidorna (volvo original) blev över. Tyckte det var synd att slänga (de var bara en säsong gamla), och lade ut dem på Blocket för en krona med ovillkorlig avhämtning vid dörren. Jag tror de gick för en krona också. Köparen tyckte synd om mig och trugade på mig en tiokrona.

Som sagt, jag har svårt att tänka strikt ekonomiskt i de här lägena. Ingen logik bakom. Jag slänger massor med grejer också. Plåtfälgvarna som blev över gick i återvinningen t.ex. (Jag sade åt mek'en att han kunde slänga dom när han krängt av däcken) De var helt enkelt för stora att ta tillbaka och försöka kränga.

Bevaka tråden