Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julkort i bra kvalitet

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-13 11:14

Har just fått leverans på 100 st julkort jag beställt på Vistaprint. Jag valde ett förtryckt kort där jag lade in min eget foto. Fotot var i riktigt bra kvalité, taget med en fin Canonkamera. (Inte med iPhone som annars är den kamera som annars används mest nu för tiden!)

I alla fall - julkorten är skitfula! Färgerna är mörka och grumliga och det är bara att slänga hela bunten. Det enda som är bra är väl att jag varit ute i så god tid med beställningen i år att jag hinner beställa nya julkort.

Nu vill jag att det ska bli bra! Vet ni något ställe som levererar julkort i bra kvalité?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-13 11:24

Kan tillägga att jag beställt julkort från Vistaprint flera gånger tidigare och då har jag varit nöjd. Det verkar som om de ändrat (försämrat) på papper eller tryck nu i år.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-13 12:23

Vistaprint har otroligt varierande kvalité. Jag har beställt säkert 3000 visitkort från dom under 10 års tid. 30% har varit otroligt dåliga. En leverans hade inte en enda färg rätt.

Vistaprint kollar aldrig kvalitén på det dom trycker (Det har dom inte tid med) utan allt går ut direkt.

Det gör att det aldrig varit problem att reklamera, jag har alltid fått tillgodo eller pengarna tillbaka. No questions asked. En kompis fick det två ggr, andra ggr orkade hon dock inte beställa nya utan körde på "tryck 2".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-13 22:15
Ursprungligen av studiox:

Vistaprint har otroligt varierande kvalité. Jag har beställt säkert 3000 visitkort från dom under 10 års tid. 30% har varit otroligt dåliga. En leverans hade inte en enda färg rätt.

Vistaprint kollar aldrig kvalitén på det dom trycker (Det har dom inte tid med) utan allt går ut direkt.

Det gör att det aldrig varit problem att reklamera, jag har alltid fått tillgodo eller pengarna tillbaka. No questions asked. En kompis fick det två ggr, andra ggr orkade hon dock inte beställa nya utan körde på "tryck 2".

Jag skrev till Vistaprint och berättade om den dåliga kvalitén och jag får pengarna tillbaka! Hade jag inte läst ditt inlägg hade jag inte kommit på att iden att ens fråga! Så tack tack

I morgon ska jag kolla på andra ställen.

Crimson

Jag har i.o.f.s. inte beställt julkort från dem, men det jag beställt av dom har alltid motsvarat mina förväntningar.

Crimson är kända för och lever på kvalitet.
Sällan lägsta priset, men alltid i topp på kvaliteten i tidningars tester.

Många proffsfotografer använder dem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-14 07:48

Det får nog bli Crimson då
Här hittade jag en film från "Moderskeppet" på hur man kan göra egna julkort
Skapa egna julkort enkelt - Photoshop - Webb-TV från Moderskeppet
eller
http://www.moderskeppet.se/media/mpg4/ms_nm_julkort.m4v
om du kollar men iPhoneiPad

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-14 08:06

Oj oj, vad mycket bra det finns att läsa på Moderskeppet!
Här finns också "Jultema - penslar och bilder till ditt julpussel"
Moderskeppet.se » Jultema: Penslar och bilder till ditt julpyssel

Här en nyare film om hur man gör egna julkort
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009/jultema-skapa-julkort-ny-video/

Senast redigerat 2010-11-14 08:23
Ursprungligen av Eva:

Oj oj, vad mycket bra det finns att läsa på Moderskeppet!
Här finns också "Jultema - penslar och bilder till ditt julpussel"
Moderskeppet.se » Jultema: Penslar och bilder till ditt julpyssel

Här en nyare film om hur man gör egna julkort
Moderskeppet.se » Jultema: Skapa julkort – ny video

Tipsade gumman direkt....

  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 11:15

Rooolig dialekt han hade

Posten har ju en trevlig tjänst sen (har iaf haft i alla år) så du kan skicka julkort

Crimsons kort är snygga och håller färgerna som man vill ha dem. Dock är det trist att man inte kan styra upplösningen på trycket inne i korten. Lite väl pixelerat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-21 19:48

Nu har jag lekt

Jag laddade hem penslar med julstjärnor och så har jag gjort mig ett nytt julkort. Snö på bokstäverna och massvis med snöstjärnor. Kantänkas lite väl många men det var ju så kul

Och så har jag beställt från Crimson, det ska bli spännande att se hur stor skillnad det blir jämfört med den beställning jag gjorde från Vistaprint. Grundfotot är ju detsamma även om det nu har snöstjärnor på sig.

Ursprungligen av Eva:

Nu har jag lekt

Jag laddade hem penslar med julstjärnor och så har jag gjort mig ett nytt julkort. Snö på bokstäverna och massvis med snöstjärnor. Kantänkas lite väl många men det var ju så kul

Och så har jag beställt från Crimson, det ska bli spännande att se hur stor skillnad det blir jämfört med den beställning jag gjorde från Vistaprint. Grundfotot är ju detsamma även om det nu har snöstjärnor på sig.

Lägg gärna upp en bild när resultatet kommer.
Crimson brukar vara väldigt snabba på att leverera när det gäller förstoringar etc.
Skall bli kul att se om det gäller andra saker i deras sortiment.

Jag tror säkert du blir nöjd. De håller alltid stilen.

Mari printade säkert 50 bilder i A4-storlek till sin portfolio, att kunna inspirera andra med.
De nagelfors med lupp nästan innan de limmades in .

Inte en enda bild var behäftad med ngt fel, inget färgstick, inget korn, sudd eller annat.
Perfekt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-24 17:17
Ursprungligen av Goflorp:

Lägg gärna upp en bild när resultatet kommer.

Nu har jag fått julkorten från Crimson. Jag är mycket nöjd, färgerna är fina och klara och allt är så bra. Till och med mina julstjärnor blev bra, jag gillar att stjärnorna liksom "suddar ut" kanten mellan fotot och textytan. Jag har iofs inte så stora krav, ni får tänka på att jag är en glad amatör och att det är första gången som jag hämtat photoshop-penslar för att leka så här.

Lägger in en bild även om ni naturligtvis inte kan se den fina kvalitén på julkortet på den Photo Both-bilden. Ni får helt enkelt lita på mig, kvalitén är riktigt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-21 20:04

Crimson och Moderskeppet, verkar som du fått länkarna som verkligen är bäst

Crimsons vanliga "kort" som jag beställt några gånger, vikta A6 med tillhörande kuvert i hyfsat bra kvalitet tog i princip 3 dagar. Dvs någon/några dagar längre än själva fotokopior.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-24 17:23
Ursprungligen av CyberPet:

Crimsons vanliga "kort" som jag beställt några gånger, vikta A6 med tillhörande kuvert i hyfsat bra kvalitet tog i princip 3 dagar. Dvs någon/några dagar längre än själva fotokopior.

Tre dagar? Precis som för mig då, jag beställde i i söndags kväll och fick korten idag, onsdag. Och då beställde jag ändå bara "normalpost". Himla snabbt och bra.

  • Medlem
  • 2010-11-21 23:34

Har nu för en liten stund sedan beställt visitkort från Optimalprint.se och enligt vad jag kunde googla fram verkar folk nöjda. Får väl se om nån vecka om de håller vad de lovar. Skall försöka återkomma då om jag inte glömmer bort det. Jag designade mina själv och laddade upp ett PDF-original. För detta fick jag betala 185 bagare för 250 stycken, frakt och moms inräknat.

Vilket vintrigt och härligt julkort Eva!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-24 18:19
Ursprungligen av CyberPet:

Vilket vintrigt och härligt julkort Eva!

Å, tack snälla. Nu blev jag glad

De vart ju kanonsnygga.

Så kul när det liksom "reder ut sig".

Jag har använt Postens tjänst ett par gånger men det är verkligen inte kvalitet på den. Smidigt är det dock, adressboken finns kvar från förra året så man laddar bara upp bilden och skickar iväg..

Ett år blev det utsmetat och bilden blev kass, fick pengar tillbaka. Förra året beskars bilden annorlunda än det visades på deras webb-verktyg så en text jag hade lagt in höggs av.

Så vill man göra det snabbt och enkelt utan stora krav så är det bra men jag ska nog prova något annat i år.

  • Medlem
  • 2010-11-29 14:01

Nu precis kom posten med mina färdigtryckta visitkort. Det blev helt ok och tog bara 8 dagar från beställning till leverans. Snabbare än utlovat med andra ord. Resultatet blev bra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-29 16:37

Tack Goflorp

Kul att dina visitkort blev bra Korsriddaren!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-27 17:47

Då var årets julkort beställda efter att ha prövande diverse tjänster. (JapanPhotos "tackkort", Postens "glädjespridaren", Crimsons "frontweb", Proprint.se mfl.) På grund av tidspress
Har varken tid eller kunskap att trolla i PhotoShop, men begränsningarna i webtjänsterna ovan gjorde mig tokig! Mina krav var att få in ett par bilder, bestämma bakgrunder, lite clipart och möjlighet att styra typsnitt på all text.

Upptäckte sedan Crimsons (nya?) tjänst "Cards". Visserligen fanns det begränsningar, men i brist på annat fick jag stå ut. Efter ett par timmars klickande fick jag till en julhälsning i rött, och beställde. Ungefär samtidigt som jag lärt mig allt i programmet...

Förutom att beställa via iPhoto/Aperture, vilka andra Julkortstjänster finns det på marknaden? Någon som har färska erfarenheter/tips?

För intresserade besällde jag sön och fick lev på onsdag.

Kan upplysa om att vikten på dubbelvikta kort 15x15cm matt/matt + medföljande kuvert + frimärke uppgår till 20,2g, dvs precis över gränsen för ett frimärke.

Senast redigerat 2011-12-10 13:34

Man kan ju köpa färdiga mallar på diverse sajter, med eller utan bilder. Själv är jag grymt förtjust i att göra egna kort, då jag gillar scrapbooking och det finns massor med gratisprylar att ladda ner.

Så här kommer årets julkort att se ut:

Har tidigare inte gjort några egna julkort med egna foton men nu börjar det bli lite stressigt. Lägger ut en snabb förfrågan; Hur gör ni med era julkort för i år? Är det Crims fortfarande som leverera bra kvalitét eller någon som testat Smartphoto?

Eftersom ingen har svarat så uppdatera jag tråden till alla som är ute i sista minuten, typ som mig. Datumen för att skicka årets julkort finns på Aftonbladet, det är redan nästan vecka så ni vet. Efter att ha letat överallt hittade jag guiden Framkallabilderonline.se där det finns en lista med online företag man kan framkalla julkort med egna foton hos.

1
Bevaka tråden