Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sekundär disk spinner upp - varför?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-12-17 14:51

Hej,

Jag tänkte ta er kloka input i anspråk.

Jag har en imac 27" i7 med två diskar - en SSD som agerar systemdisk, och en sekundär hitatchi på 2TB som jag använder för backup och lite annan lagring (den är i två partitioner, varav den ena agerar bootcamp åt windows).

Även om 2TB:aren är relativt tyst är det den som skapar lätt bakgrundsljud på macen. Eftersom disken används så pass sällan använde jag Cocktail för att säga åt disken att somna efter 1 minut. Det gör den också, och det blir fridfullt knäpptyst från datorn. Men: den spinner upp var 5e / 10e minut och somnar sedan om, vilket är både irriterande och slitsamt för disken. Detta alltså utan jag access:ar disken (medvetet) på något vis.

Är det någon som vet om OS X pratar med den disken utan min vetskap? Swap-filer? Spotlight? Något annat man kan tänka på? Och framför allt - går det att få OS X att sluta med det?

Tips mottages tacksamt!

Starta terminalen och kör iosnoop som root, låt den sedan stå för sig själv till dess den gör så och se om det dyker upp något uppseendeväckande i loggen. Därefter kan man börja lista ut vad som händer.

  • Medlem
  • 2010-12-18 18:07

Tack för tipset!

Ska testa och se om det gör mig klokare.

1
Bevaka tråden