Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klassiskt dilemma: Ska jag jobba gratis?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker den här var kul:
Should I Work for Free?

Det är ett klassisk flödesschema där du snabbt kan se om projektet är värt att jobba gratis i!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-01-18 09:16

Grym! Sammanfattar det hela på ett mycket bra och humoristiskt sätt. Googlade hennes namn och work for free och laddade hem en större .jpg av denna som jag kände kan komma att användas framöver i ett blogginlägg.

Lysande! Själv tillhör, trots att somliga kanske uppfattar mig annorlunda, den lite blödiga typen som låtit sig bevekas till gratisjobb en hel del genom åren, men de senaste åren har jag stramat upp det ordentligt och håller mitt bjussande på en begränsad nivå, t.ex. genom råd och dåd här på 99.se.

Och så använder hon Mac (förstås). Kan ses i denna illustration hur en art director utvecklas: http://www.creativemeat.com/files/2010/10/jessica-hische.jpg

Kompisen spelar i ett band, slipad musiker.

Om han skall ta en spelning så måste det vara "två av tre"

1) Väldigt lönsamt
2) Väldigt lärorikt (spela ihop med ngn höjdare?)
3) Väldigt roligt

Är det alla tre, perfekt, 2 av 3....kör, ok då.... 1 av tre, KAN gå an.....i vissa fall.... inget - = NEJ

Så, jobba gratis passar in under ungefär samma premisser

Är det väldigt utvecklande och lärorikt och man lär sig ngt man har nytta av? Eller ngt väldigt roligt? Ok Då....

Det påminner om en devis som används av utvecklare: "On time, on budget, no bugs. Pick any two"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det påminner om en devis som används av utvecklare: "On time, on budget, no bugs. Pick any two"

Haha - så sant

Jag berättar fortfarande för branschkollegor ibland om den helt UNDERBARE konsult som löste ett fullständigt obegripligt acrobat-typsnittsproblem åt mig för sådär sex år sedan eller så. Är fortfarande skyldig dig braklunch Richard Kollegorna får något tårögt i blicken och säger "åååh vilken fantastisk människa!".

Uppenbarligen är jag bättre på typsnitt än på att komma ihåg saker, för det hade jag helt glömt bort.

Braklunch låter trevligt, och anlitar ni mig för betalda uppdrag någon gång också blir jag dubbelt så glad

Braklunch så snart du befinner dig i Uppsala! Tyvärr inget uppdrag till dig just nu, men jag har dig förstås i åtanke. All teknisk support och klokskap är egentligen bortanför mitt skrivbord numera, men jag hänger lite sporadiskt här för att hålla mig uppdaterad efter bästa förmåga.

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

Braklunch så snart du befinner dig i Uppsala!...

Är det inte lite pinsamt att återkomma till tråden, mer än 2 år senare, och erkänna inför alla här att man fortfarande inte har bjudit på den där lunchen (eller gett någon annan typ av ersättning)?

Ack oh ve ... *rodnar innerligt* när är du i Uppsala nästa gång?

1
Bevaka tråden