Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac på den enskilda firman - försäkring?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 13:51

Hej!

Det här kanske inte är helt jätterelevant till forumet, men jag undrar hur ni som driver enskilda firmor har gjort med försäkring till era datorer ni köpt in?

Jag tänker att man kan lyckas klara sig på sin hemförsäkring, iom att jag inte har registrerat något namn för firman, så på kvittot från Apple Store så kommer det väl bara stå mitt egna namn? Har läst lite olika för det, vissa säger att deras försäkring har tagit hand om en trasig/stulen dator, medan vissa säger att man inte alls kan göra så.

Sedan undrar jag om det fortfarande är så att studentrabatten inte syns på kvittot, eller om det är okej att dra momsen på en studentrabatterad dator.

Om ditt namn står på kvittot kan du bokföra det i enskild firma
Skattemyndigheten bryr sig inte om vilka rabatter du får - det är något mellan dig och Apple

Din hemförsäkring ska troligen endast täcka dina privata tillhörigheter, läs dina villkor
Att det sedan kan vara svårt att bevisa att ett kvitto på en pryl som du köpt i ditt namn inte är privat utan "tillhör" dig som företagare är en annan sak. Skulle tro att en del diskussioner/avslag har berott på att personen uppgivit att saken är köpt i firman medan andra tigit om det

Jag är av samma uppfattning. Det bör inte bli några problem att få det att täckas av din hemförsäkring då ditt namn står på kvittot. Det kan dock vara en idé att kolla med ditt försäkringsbolag om en försäkring för din enskilda firma i framtiden.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 15:10

Bedriver du näringsverksamhet så krävs det så gott som alltid en företagsförsäkring för det lösöre som ingår i näringsverksamheten.

En enskild firma är alltid "du", så vad som står på kvittot spelar ingen roll. Driver du en enskild firma så kan försäkringsbolaget så gott som alltid hävda att en dator ingår i verksamheten, och därmed inte täcks av hemförsäkringen.

Står momsen angiven på kvittot, du är momsregistrerad och datorn ska användas i verksamheten så ska du bokföra den på firman och lyfta momsen. Driver du dock firman hemifrån och ska använda datorn privat med, så kan skatteverket säga att bara en del av datorn kan tas upp som kostnad. Ring till skatteverket och fråga - de lokala skattekontoren brukar vara hjälpsamma. Och se till att gå på några av deras informationsträffar!

Ursprungligen av kjnoren:

Bedriver du näringsverksamhet så krävs det så gott som alltid en företagsförsäkring för det lösöre som ingår i näringsverksamheten.

En enskild firma är alltid "du", så vad som står på kvittot spelar ingen roll. Driver du en enskild firma så kan försäkringsbolaget så gott som alltid hävda att en dator ingår i verksamheten, och därmed inte täcks av hemförsäkringen.

Står momsen angiven på kvittot, du är momsregistrerad och datorn ska användas i verksamheten så ska du bokföra den på firman och lyfta momsen. Driver du dock firman hemifrån och ska använda datorn privat med, så kan skatteverket säga att bara en del av datorn kan tas upp som kostnad. Ring till skatteverket och fråga - de lokala skattekontoren brukar vara hjälpsamma. Och se till att gå på några av deras informationsträffar!

Njaaaa, inte riktigt så kanske. Allt handlar om varifrån du bedriver verksamheten. Har du ett kontor är det lugnt om datorn blir stulen hemma. Det är samma sak som om du lånar hem en dator av en polare och får inbrott. Då ersätter hemförsäkringen. Problemet uppstår om du inte har någon lokal för verksamheten. Då kan försäkringsbolaget börja ifrågasätta.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 16:09

Jag har ju dessvärre ingen lokal, tänkte bedriva hemifrån eller från skolan.

Det är väl lite konstigt att de kan hävda att den tillhör företaget bara sådär? Vad har de för grunder till det liksom.

Jag har svårt att tänka mig att försäkringsbolagen gör en koll på om du är företagare om dom får in ett försäkringsärende. Att dom dessutom skulle börja hävda att du inte alls köpt datorn privat och sen gå vidare till Skattemyndigheten för att se om du dragit av momsen för att på så sätt bevisa att det egentligen handlar om att datorn står på den enskilda firman tycker jag verkar långsökt och föga troligt. Dom som alltid har synpunkter däremot är Skatteverket, och då handler det mer om, just som kjnoren skriver, din rätt att dra av hela eller delar av momsen. För sametets skull tycker jag dock att det är bra att ha en företagsförsäkring, som dessutom oftast innefattar en ansvarsförsäkring som är bara att ha när man är företagare.

Ursprungligen av werecat:

Jag har svårt att tänka mig att försäkringsbolagen gör en koll på om du är företagare om dom får in ett försäkringsärende. Att dom dessutom skulle börja hävda att du inte alls köpt datorn privat och sen gå vidare till Skattemyndigheten för att se om du dragit av momsen för att på så sätt bevisa att det egentligen handlar om att datorn står på den enskilda firman tycker jag verkar långsökt och föga troligt. Dom som alltid har synpunkter däremot är Skatteverket, och då handler det mer om, just som kjnoren skriver, din rätt att dra av hela eller delar av momsen. För sametets skull tycker jag dock att det är bra att ha en företagsförsäkring, som dessutom oftast innefattar en ansvarsförsäkring som är bara att ha när man är företagare.

Problemet med skatteverket är att många saker är en defintionsfråga. Jag menar jag använder min dator som jag har köpt på firman mer eller mindre varje helg när jag är ute och jobbar, men jag använder den ju mer privat också. Jag köper ju inte en till dator för att ha "hemma". Enligt den jag pratade med på skatteverket var det då helt okej att dra hela på firman då den faktiskt användes i firman på såpass regelbunden basis.

Generellt är det nog jävligt svårt för skatteverket att bevisa att du använder något mer privat, oavsett vad det är. Och skulle man som enskild företagare åka på revision (något som inte brukar hända förrens du får hög omsättning men väldigt liten vinst), så handlar det mest om vilken handläggare du får samt att du inte gjort några inköp som är uppenbart åt helvete.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 16:27

Absolut, det är planerat, men just i uppstartsfasen som student känns det lite jobbigt att spendera pengar på något som inte drar in så mycket pengar. Därför vore det skönt att slinka undan lite billigare.

Ursprungligen av qom:

Jag har ju dessvärre ingen lokal, tänkte bedriva hemifrån eller från skolan.

Det är väl lite konstigt att de kan hävda att den tillhör företaget bara sådär? Vad har de för grunder till det liksom.

Anledningen till att de kan komma att ställa frågan om du har ett registrerat företag är att föräkringsbolaget inte är dummare än att de vet att en (1) drivkraft för att starta företag "bredvid" är att kunna dra av momsen. Jag skulle i likhet med werecat inte tro att de i normalfallet gör några större efterforskningar men om man ljuger så gör man sig skyldig till försäkringsbedrägeri.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 16:35

Ponera att de skulle fråga om datorn var köpt på företaget, och man skulle svara att så inte var fallet (trots att den faktiskt var köpt på företaget).

Hur skulle de bevisa motsatsen?

Dom skulle nog inte bemöda sig att utreda det närmare då värdet på datorn efter självrisk är tämligen blygsamt redan efter några månader, men om dom skulle få för sig att det ligger en hund begraven i ett eventuellt försäkringsärende så har dom utredningsenheter för försäkringsbedrägerier. Jag vet dock inte hur en sådan utredning går till mer ingående och jag misstänker att det är svårt att bevisa då det enda stället du har nedtecknat vad som tillhör företagen bör vara i din bokföring.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 17:37

Tja, försäkringsbolaget ser direkt ifall du har F-skatt eller inte med en enkel kontroll mot skatteverket, och också vilken sorts verksamhet som du har registrerat. Och går datorn sönder utanför hemmet eller skolan så kan de mycket väl fråga vad den gjorde där. Dessutom kan de kräva att få se ditt bokslut (det finns ändå hos skatteverket).

Dessutom ger en företagsförsäkring bra skydd om något annat skulle hända med eller i verksamheten, som att du gör ett kostsamt misstag gentemot en kund.

Beroende på vilken sorts verksamhet som du bedriver så kan det finnas förmånliga företagsförsäkringar via branschföreningar och liknande. Min branschförening har till exempel en studentförsäkring (för studenter som samtidigt driver egen näringsverksamhet) för 350 kronor per år.

Om du räknar med att bedriva näringsverksamhet på allt annat än hobbybasis så är det bara att inse att det medför kostnader, och att du tar ekonomiska risker som man inte gör som anställd.

Ursprungligen av kjnoren:

Tja, försäkringsbolaget ser direkt ifall du har F-skatt eller inte med en enkel kontroll mot skatteverket, och också vilken sorts verksamhet som du har registrerat. Och går datorn sönder utanför hemmet eller skolan så kan de mycket väl fråga vad den gjorde där. Dessutom kan de kräva att få se ditt bokslut (det finns ändå hos skatteverket).

Det här med att "firman och du" är samma person som du snackade om i ditt tidigare inlägg handlar endast om det EKONOMISKA ansvaret, och då pratar vi ansvaret för att betala och att det är du som hamnar hos fogden om inte firman kan betala. Din privata ekonomi upphör ju inte för att du har en enskild firma. Givetvis kan försäkringsbolaget kolla upp om du har F-skattsedel, men det är inget som helst bevis på att du köpt en dator på firman.

Bokslutet är för övrigt bara siffror och inget annat. Det går inte att påvisa om du köpt eller inte köpt en dator genom att kolla på det.

Det de däremot KAN kräva är att få se på din bokföring. Något du givetvis kan bestrida och något som förmodligen aldrig hade gått igenom om det skulle uppstå någon form av tvist i rätten.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 20:25

Problemet med billigare försäkringar är väl att självrisken är skyhög istället?

Trygg Hansa har ju för 125kr/månaden, det är inte så mycket, men totalt på ett år blir det ju ändå lite pengar.

kjnoren: Vad är det för typ av branschförening? Jag kommer syssla med webbutveckling, grafisk formgivning och möjligtvis saker inom kategorin "reklam". Så tips att komma undan så billigt som möjligt inom detta skrå, försäkringsmässigt, skulle uppskattas något enormt.

Såg att Dustin verkar ha en helt okej allriskförsäkring som kostar 1800kr (ex moms) för tre år. Det är inte så farligt tycker jag. Men då måste man ju köpa datorn från Dustin, och de har högre priser iom att jag inte får någon studentrabatt där.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 20:54
Ursprungligen av qom:

Problemet med billigare försäkringar är väl att självrisken är skyhög istället?

Trygg Hansa har ju för 125kr/månaden, det är inte så mycket, men totalt på ett år blir det ju ändå lite pengar.

kjnoren: Vad är det för typ av branschförening? Jag kommer syssla med webbutveckling, grafisk formgivning och möjligtvis saker inom kategorin "reklam". Så tips att komma undan så billigt som möjligt inom detta skrå, försäkringsmässigt, skulle uppskattas något enormt.

Såg att Dustin verkar ha en helt okej allriskförsäkring som kostar 1800kr (ex moms) för tre år. Det är inte så farligt tycker jag. Men då måste man ju köpa datorn från Dustin, och de har högre priser iom att jag inte får någon studentrabatt där.

I mitt fall är det Sveriges Facköversättarförening. Men det kräver att man är studentmedlem, och studentmedlemsskap kräver att man studerar till översättare.

Jämför gärna totalkostnaden för Trygg Hansa kontra Dustin. 125 kronor per månad blir 1500 per år. Visst, det blir mer än Dustins på 600 kronor per år, men den på Trygg Hansa innehåller troligen mycket mer, som rättsskydd och ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkringen är jätteviktig. Om du till exempel gör ett jobb åt en kund och gör ett fel som gör att de måste trycka om förpackningar eller till och med återkalla varor, så kan du bli skadeståndsskyldig.

Och slutligen: försökt inte att både äta kakan (datorn är på firman, lyft momsen och dra av hela kostnaden) och ha den kvar (om den går sönder så går den på den privata hemförsäkringen).

Ursprungligen av kjnoren:

...Ansvarsförsäkringen är jätteviktig. Om du till exempel gör ett jobb åt en kund och gör ett fel som gör att de måste trycka om förpackningar eller till och med återkalla varor, så kan du bli skadeståndsskyldig.

Och slutligen: försökt inte att både äta kakan (datorn är på firman, lyft momsen och dra av hela kostnaden) och ha den kvar (om den går sönder så går den på den privata hemförsäkringen).

Kloka ord!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 20:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här med att "firman och du" är samma person som du snackade om i ditt tidigare inlägg handlar endast om det EKONOMISKA ansvaret, och då pratar vi ansvaret för att betala och att det är du som hamnar hos fogden om inte firman kan betala. Din privata ekonomi upphör ju inte för att du har en enskild firma. Givetvis kan försäkringsbolaget kolla upp om du har F-skattsedel, men det är inget som helst bevis på att du köpt en dator på firman.

Det som Qom pratade om var att hans namn stod på kvittot. Men har man enskild firma så står ens namn eller personnummer på alla viktiga handlingar som rör företaget, och namnet kan inte användas till att skilja verksamhetens och din privata ekonomi åt. Det ligger istället i bokföringen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 18:59

En företagsförsäkring är inga jättestora pengar, och man är vana vid att hantera situationer med hemmakontor osv. Man kan vara öppen mot dem och skräddarsy den försäkring som passar den egna verksamheten.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 21:32

Det enda problemet som jag ser nu är väl att jag inte riktigt vet om en förlust/skada utav dator, kanske inte täcks om jag är t ex i skolan? Tror Trygg Hansas bara gäller inom norden också, känns lite snålt.

Jag har enskild firma, och studerar vid sidan av. Har köpt Macen på firman (utan studentrabatter) och har en försäkring via Länsförsäkringar som gäller mitt lösöre i firman samt ansvarsförsäkring i Europa.
Att Trygg Hansa "bara" gäller i Norden är ett val de gjort, det finns andra försäkringsbolag som täcker andra geografiska områden. Har du tänkt att expandera till USA så kan du räkna med att det blir rejält dyrare (enl. min försäkringsrådgivare).
Hur stor tänkte du att du skulle bli på en gång? Det kanske räcker med en Nordenförsäkring första året så kan du byta sen.

På Dustin har du studentrabatt om du registrerar dig som student (antar att du har Mecenat eller CSN-kortet - gå via deras resp. hemsida). Då får du bl.a. lite rabatt och fria frakter.

Mitt råd är att att du tar reda på alla kostnader som du kommer få, gör upp en budget!
Var helt säker på att du kommer att få lägga in privata pengar i början, du kan liksom inte tro att du kommer göra pengar från första början och absolut inte inom det området du valt, eftersom konkurrensen är stenhård där.

Om du är osäker på huruvida försäkringen gäller och alla villkoren så råder jag dig att ta kontakt med en försäkringsrådgivare. De finns bara ett telefonsamtal bort. Nämn att du tänkte starta en enskild firma inom ditt område och förklara att du kommer använda datorn både till företaget och till dina privata aktiviteter.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 22:45

Hej!

Hur mycket betalar du för din försäkring hos Länsförsäkringar? Det är väl inte ett större problem gällande affärer och försäkring inom norden. Men det kan ju bli ett problem om man är på semester eller vad det nu kan tänkas vara, utomlands, och något händer, då är det ju problematiskt.

Dustin har förvisso studentrabatt, men inte på (åtminstone inte på så många) Appleprylar, tyvärr.

Klart jag vet att konkurrensen är hård. I mitt fall handlar det snarare om en hobbyverksamhet, ibland får man möjlighet att göra lite saker åt vänners vänner, och då behöver jag kunna fakturera. Det är därför jag är lite motvillig till att köra på full fräs med dyra försäkringar och så vidare (var lite motvillig till företagskonto hos banken också pga kostnader, men man behöver ju bankgiro..). Jag vet att jag kommer dra in lite pengar med firman. Att köpa t ex en dator är ett bra sätt för mig att maximera mina knappa inkomster. Om det vill sig väl så utvecklas väl företaget, men hoppas snarare på anställning när jag väl är klar med min utbildning.

Jag betalar strax över 350 kr i månaden, men premien beror på ditt verksamhetsområde och försäkringens omfattning. Återigen, tala med din försäkringsrådgivare. Jag har 10M ansvar, sjuk- och olycksfall, lösöre och nått mer. Jag tror t.ex. inte att du behöver en ansvarsförsäkring på 10 miljoner och då påverkar det ju premien positivt.

Jag har ingen koll på Dustins Appleutbud nej, det var mer generell rabatt jag menade. Apple har ju själva en studentrabatt, du kan ju kolla där? De måste skriva med sitt VAT-nummer för att du ska kunna dra momsen.

Om du ska driva den på rent hobbybasis (omsättning under 50k är skattebefriat) kanske du vill läsa denna broschyren: Hobbyverksamhet | Skatteverket [NS4 version]

Bankgiro har jag aldrig behövt, mina kunder sätter helt enkelt in betalningen på mitt företagskonto. Visst, det är lite krångligare att hålla reda på vem som betalat vad, men jag har såpass få kunder så det funkar. Sen är det billigare med.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-01 23:12

Jo, hade planerat att köpa via Apple såklart, men då kan man inte nyttja Dustins allriskförsäkring, det var det jag tyckte var lite synd.

Får kolla upp det där med hobbyverksamhet, är novis som du/ni kanske märker

Mycket matnyttigt i denna tråd. Är det ok att inom trådens ramar fråga om tips på företagsförsäkringar? Trygg Hansa är rätt aggressiva i sin marknadsföring just nu, men jag antar att alla bolag har någon form av företagsförsäkring. De kanske är rätt likartade alla?

Ursprungligen av Adrian B:

Mycket matnyttigt i denna tråd. Är det ok att inom trådens ramar fråga om tips på företagsförsäkringar? Trygg Hansa är rätt aggressiva i sin marknadsföring just nu, men jag antar att alla bolag har någon form av företagsförsäkring. De kanske är rätt likartade alla?

Har kollat lite på företagsförsäkringar den senaste tiden och de allra flesta kostar lika mycket och ger ungefär samma skydd, en del ger utökat skydd om du har din hemförsäkring där. IOM att det blivit så lätt att skaffa F-skattsedel har försäkringsbolagen upptäckt att de kan kränga en helvetes massa försäkringar sydda för just enskilda firmor. En del är inte ens medvetna om att man behöver (förutsatt att man vill ha) extra försäkringar till sin enskilda firma. Det är förmodligen därför du ser en aggressig marknadsföring på just dessa försäkringstyper.

  • Medlem
  • 2011-02-04 08:46

En viktig aspekt att väga in när man beslutar sig för om man ska ha försäkring på enskilda firman eller inte är ansvarsbiten. Om du i din näringsverksamhet skulle hamna i någon form av juridisk tvist, bli stämd et c så gäller definitivt inte rättshjälpen i din hemförsäkring för det. Så bara detta kan vara skäl nog för att teckna en företagsförsäkring tycker jag.

När jag kollade för ett par år sedan gick det att få bra pris från if för försäkring som även innefattade lokal
För försäkringar gäller det att "spela ut" bolagen mot varandra. Det viktiga är att man vet vad man behöver - kolla ett par försäkringar för att se de olika komponenterna - så att man inte betalar för onödiga saker

Ang Dustin. Har inte de kvar sina studentrabatter?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-02-09 22:32

Jimpa har en bra poäng om tvister, men där tycker jag nog att om man har den typen av risk mot sina kunder så bör man definitivt överväga att starta ett AB istället. En långdragen tvist mot en kund i en enskild firma kan resultera i skulder livet ut om man har osis. Då är det bättre med ett AB som man kursar istället.

När det gäller försäkring för t ex dator är jag av uppfattningen att man bör väga in all tid man måste lägga på att korrespondera med försäkringsbolaget, eventuellt polis och andra. Är det verkligen värt tiden?

Låt säga att man köper en Macbook Pro för i runda slängar 20.000 kr och man i verksamheten fakturerar motsvarande 1.000 kr/tim. Det är alltså en halv arbetsvecka som datorn är värd. Låt säga att datorn blir stulen och man är tvungen att lägga ett par dagar på att polisanmäla, bråka med försäkringsbolag, sitta i telefonkö osv. Tid man istället kunde ha använt till jobb.

Så fundera på om det verkligen är idé att bry sig om försäkringar och liknande. Bättre att jobba ihop så att det finns stålar till en dator i kassan ifall oturen skulle vara framme. Försvinner datorn av en eller annan anledning måste den ju ändå ersättas direkt för att inte verksamheten ska stanna.

Bättre att förekomma än förekommas.

Edit:
Blev själv av med bland annat en 23" Cinema display vid ett inbrott på kontoret för ett tag sedan, och vet hur galet mycket produktiv tid som försvinner i kontakten med myndigheter och försäkringsbolag. Inte värt besväret.

1
Bevaka tråden