Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur påverkas batteritid av dålig täckning?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-31 19:43

Hur tydligt märks det att batteritiden blir kortare när ni har dålig täckning? Jag har precis gått i-land (Telia) till u-land (3).

3 har ju bara 3G och inte samma täckning som andra operatörer enligt den erfarenhet jag har (har inte 3 själv, men flera bekanta som har).
Att bara ha 3G tror jag drar mer ström. Men har inga egna vetenskapliga belägg för min tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-31 21:56
Ursprungligen av keptang:

3 har ju bara 3G och inte samma täckning som andra operatörer enligt den erfarenhet jag har (har inte 3 själv, men flera bekanta som har).
Att bara ha 3G tror jag drar mer ström. Men har inga egna vetenskapliga belägg för min tro.

Korrekt. 3G drar mer ström än GSM. Dock så använder telefonen sig i första hand av 3G och andra hand GSM.
Min erfarenhet av Telia (min pappa har det med iPhone 4) är att den oftare nyttjar EDGE (sämre 3G täckning?) än 3G och således håller batteriet längre!?
Alternativt så har 3 sämre täckning i detta fallet och telefonen får kräma på mer för att uppnå täckning vilket drar mer ström?
Eller kanske en kombination av dessa 2?

Min upplevelse är att Telia i första hand försöker skicka taltrafiken över GSM-nätet. När man surfar med telefonen går trafiken i första hand i 3G-nätet, i andra hand i GSM-nätet/EDGE.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-01 01:05
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Min upplevelse är att Telia i första hand försöker skicka taltrafiken över GSM-nätet. När man surfar med telefonen går trafiken i första hand i 3G-nätet, i andra hand i GSM-nätet/EDGE.

Precis, och det är dåligt! Det betyder att jag inte kan surfa samtidigt som jag ringer.
Telefonen visar 3G ända tills motparten svarar, då försvinner 3G-ikonen. Försöker jag då surfa får jag ett meddelande om att Internet inte funkar under detta samtalet

Ursprungligen av kenjon:

Precis, och det är dåligt! Det betyder att jag inte kan surfa samtidigt som jag ringer.
Telefonen visar 3G ända tills motparten svarar, då försvinner 3G-ikonen. Försöker jag då surfa får jag ett meddelande om att Internet inte funkar under detta samtalet

Jag brukar inte uppleva det där problemet. I sådana fall så tror jag att det snarare beror på att du har lite för dålig 3G täckning. Jag kan oftast surfa samtidigt som jag talar i telefon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-02 13:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag brukar inte uppleva det där problemet. I sådana fall så tror jag att det snarare beror på att du har lite för dålig 3G täckning. Jag kan oftast surfa samtidigt som jag talar i telefon.

Jag hade fyra staplar av fem möjliga. Svårt att säga om det är bra eller inte....
Det konstiga är att 3G-ikonen försvann i samma ögonblick som motparten svarade. Och jag har läst någonstans att Telia kör samtalen i GSM för att spara bandbredd på 3G, och då kan man ju inte surfa samtidigt.
Har du också Telia?

Ursprungligen av planB:

Hur tydligt märks det att batteritiden blir kortare när ni har dålig täckning? Jag har precis gått i-land (Telia) till u-land (3).

Jag har verkligen svårt att tro att batteritiden blir kortare när man har dålig mottagning på sin iPhone. Däremot är det ju så att batteriet tar slut snabbare om man har 3G aktiverat (och därför har jag det avslaget stora delar av dygnet).

Signalstyrka påverkar batteritiden, gäller alla telefoner.

Låg signalstyrka = Mer effekt krävs för att hålla signalen, sämre batteritid.

Ursprungligen av keptang:

Signalstyrka påverkar batteritiden, gäller alla telefoner.

Låg signalstyrka = Mer effekt krävs för att hålla signalen, sämre batteritid.

Det hade jag inte en aning om, men jag ger mig och lägger mig platt för ny kunskap.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det hade jag inte en aning om, men jag ger mig och lägger mig platt för ny kunskap.

Jepp, så är det.
Low signal bad battery Life - Google Search

Det brukar vara så att om du har dålig UMTS täckning och telefonen vandrar mellan UMTS och GSM så tar detta mer ström. Jag har för mig att det är detta som framförallt stjäl ström med UMTS.

Personligen så har jag alltid 3G påslaget. Jag laddar ändå varje kväll så det kvittar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det brukar vara så att om du har dålig UMTS täckning och telefonen vandrar mellan UMTS och GSM så tar detta mer ström. Jag har för mig att det är detta som framförallt stjäl ström med UMTS.

Personligen så har jag alltid 3G påslaget. Jag laddar ändå varje kväll så det kvittar.

Tre har inget GSM-nät att falla tillbaka på så troligen drar det ännu mer ström att försöka upprätthålla en dålig 3G-signal än att switcha mellan GSM/3G.

Självklart krävs med mer kräm ur batteriet för att prata med mobilnätet om masten är långt borta!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Självklart krävs med mer kräm ur batteriet för att prata med mobilnätet om masten är långt borta!

Inte bara avståndet som påverkar. Även radiomiljön (störare) påverkar vilken effekt som behövs för att kunna kommunicera.

Ursprungligen av planB:

Hur tydligt märks det att batteritiden blir kortare när ni har dålig täckning? Jag har precis gått i-land (Telia) till u-land (3).

Mycket tydligt. Jag har suveränt bra täckning hemma och batteriet räcker i evigheter, men så fort jag är någonstans där täckningen är dålig får jag bara ut en dags normal användning ur batteriet. Alla jag känner som klagar över dålig batteritid har hittills visat sig ha dålig täckning hemma.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-02 15:00

Till 3:s försvar så skall det sägas att jag (än) inte märkt några avbrutna samtal eller dålig samtalskvalitet, trots att jag bara haft en enda stapel. När jag hade en enda stapel med Telia (extremt ovanligt iofs) var det verkligen på gränsen till användbart.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-06 15:15

45 min samtal gick batteri från 30-10%.

Kommentar på det?

Tre suger!! även batteri.
Tre har ingen 2g nät som de andra operatörerna. Detta innebär att de områden 3g nätet inte har täckning så har du ingen täckning alls via 2g nätet. Tex när du åker bil till andra städer, om du är på lagerlokal på jobbet, garaget, källaren eller även i vissa lägenheter. I min förra lägenhet så hade jag ingen täckning alls i sovrummet och fick stå vid fönstret i vardagsummet för att kunna prata. Tre har i allmänhet sämre nät än andra operatörerna vilket även leder till att batteriet på din mobil tar slut snabbare då mobilen måste jobba mer för att få nät och mobilen blir varmare under samtal.

Jag har haft tre under en längre period och jag kan tyvärr inte rekommendera de. Kommer aldrig mer att teckna hos de igen.

1
Bevaka tråden