Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork eller Office?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av werecat:

Tack för ditt svar Är iWorks ett bra alternativ till Office? Är det lättanvänt osv?

iWork är ett bra alternativ, ja. Däremot finns det alltid vissa mindre kompatibilitetsproblem som kan uppstå då och då. Jag rekommenderar Word 2011 om du har råd att köpa licens för programmet.

Inlägg #28-30 har flyttats hit från en annan tråd.

Du hade lagt din fråga i en gammal tråd där man jämförde AppleWorks med Office. Frågan passar bättre här, där man faktiskt jämför iWork med Office.

/Mod

PS. Vill passa på att påminna om att programmet heter iWork, inte iWorks.

Tack för det Tur att du var vaken! Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette AppleWorks, och du har helt rätt, det var ju iWork som jag var intresserad av att veta mer om

  • Medlem
  • 2011-01-31 11:15

Jag har själv precis införskaffat iWork, då det går att köpa mycket billigare via AppStore och måste säga att jag är mer än nöjd. Nu använder jag huvudsakligen "Word" eller Pages som det heter i iWork. Har använt alla Officeversioner som funnits till mac, och tycker att Pages är både snabbare och lättare att använda än Word. Trots det är jag utbildad i Officepaketet, så jag har ändå en hel del kunskap. Har lärt mig iWork själv, och tycker ändå att det är enklare. Det enda jag kunde reta mig på lite vid övergången, var att man får upp typsnitt och färger i separata fönster, istället för i verktygsfältet, men är man van vid Mail, så reagerar man nog inte på det. Har själv kört Office och Entourage fram till för ett, två år sedan, då jag bytte över helt till Mail, och nu även iWork. Lycka till i ditt val!

Jag har både iWork 09 och Office 2011. Office har jag enbart för 2 ändamål och det är Outlook samt Excel. En hel del av de filer jag arbetar med i Excel går helt enkelt inte att köra i Numbers. Men jag tycker att iWork-programmen är mycket mer lättarbetade än Office.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 14:46

Är din budget eller ditt worddokument bara lite avancerad så får du ofta upp en hel del kompabilitetsproblem när du öppnar Office-dokument i iWork.
Jag rekommenderar inte iWork till någon som delar med sig av sina dokument till Office-användare. För hembruk och när alla sitter med iWork är det trevliga program som är lättarbetade och snygga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-01 11:04
Ursprungligen av acke:

Jag rekommenderar inte iWork till någon som delar med sig av sina dokument till Office-användare. För hembruk och när alla sitter med iWork är det trevliga program som är lättarbetade och snygga.

Och jag rekommenderar inte Office till någon som delar med sig av dokument till iWork-användare. När alla sitter med Office är det ganska ok program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 21:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Och jag rekommenderar inte Office till någon som delar med sig av dokument till iWork-användare. När alla sitter med Office är det ganska ok program.

Jag har aldrig gillat MS Office speciellt. Tar iWork före MS Office alla dagar i veckan, i alla fall privat. Men eftersom MS Office har 99% av marknaden så går det inte att rekommendera något annat när avancerade budgetar och liknande måste fungera felfritt och framför allt när budgeten ska kunna skickas till vem som helst.

  • Medlem
  • 2011-02-04 12:06
Ursprungligen av acke:

Jag har aldrig gillat MS Office speciellt. Tar iWork före MS Office alla dagar i veckan, i alla fall privat. Men eftersom MS Office har 99% av marknaden så går det inte att rekommendera något annat när avancerade budgetar och liknande måste fungera felfritt och framför allt när budgeten ska kunna skickas till vem som helst.

Efter att nu ha provat lite mer "avancerade" grejor, måste jag dessvärre nog säga att jag går tillbaka till Office 2011 och ger min kopia av iWork till familjen. Satt nämligen och städade bland gamla dokument häromdagen, och upptäckte till min fasa då att jag inte kunde öppna ett gammalt .doc-dokument som var lösenordsskyddat. Med Word gick det alla tiders. Vi får väl se vad som kommer i nästa version av iWork, om de fixat till något så blir det kanske läge att gå tillbaka igen...

  • Medlem
  • 2011-01-31 15:26

Jag har både iWorks, Office 2008 för Mac och Office 2003 för Windows genom Parallels:
• När jag behöver läsa, skriva ut eller hämta information från ett Office-dokument använder jag iWorks.
• När jag ska skriva ihop något som andra Office-användare behöver kunna använda gör jag det i iWorks och exporterar till motsvarande Office-format.
• Om jag behöver jobba i dokument som andra Office-användare också jobbar i gör jag det i Office för Mac.
• För dokument åt kunder som sitter i Windows-miljö och som de i sin tur ska publicera på något sätt, gör jag slutfix och slutkontroll i Office för Windows (även om jag gjort de dokumenten i Office...)

Jag tycker att iWorks-programmen är klart trevligast att använda och de duger för det mesta till för mina behov. Den enda begränsning som jag stött på är en del brister i konverteringen mellan iWorks och Office, och jag vill inte riskera att det ställer till något i dokument som bollas fram-och-tillbaka mellan iWorks och Office. Och den risken uppstår redan när man bollar Office-dokument mellan Mac och PC...

  • Medlem
  • 2011-01-31 17:46

Något som kan bero på min okunskap, men som jag tycker är lite irriterande med Pages, är att om jag öppnar ett gammalt .doc-dokument från Word och bara läser i det, så frågar Pages mig om jag vill spara det som .pages varenda gång. Hade jag förändrat något så fine, men när man bara öppnar och läser, så känns det överflödigt. Hittar ingenstans att stänga av det och "inställningar" i Pages är ganska sparsmakat om man jämför vad man är van vid från Word. Kanske vet någon annan här mer än jag kring detta?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-31 17:54

Keynote må vara bättre än PP men säg att du skall tala på en konferens/temadag/seminarium med andra talare. Då är det en uppriggad PC/laptop där och du förväntas ha din PP-presentation på USB-minne.

Ursprungligen av planB:

Keynote må vara bättre än PP men säg att du skall tala på en konferens/temadag/seminarium med andra talare. Då är det en uppriggad PC/laptop där och du förväntas ha din PP-presentation på USB-minne.

Det är då man rycker ur VGA-kabeln ur PC'n och pluggar in sin iPad istället och tutar och kör.

  • Medlem
  • 2011-01-31 22:43
Ursprungligen av planB:

Keynote må vara bättre än PP men säg att du skall tala på en konferens/temadag/seminarium med andra talare. Då är det en uppriggad PC/laptop där och du förväntas ha din PP-presentation på USB-minne.

Därför som man kan spara den i PP-format direkt från Keynote.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-31 23:08
Ursprungligen av Korsriddaren:

Därför som man kan spara den i PP-format direkt från Keynote.

Med 100% funktionalitet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-01 08:41
Ursprungligen av planB:

Med 100% funktionalitet?

Jag tror kompatibilitetsordningen går:
* Keynote
* Pages
* Numbers

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:23
Ursprungligen av planB:

Med 100% funktionalitet?

Hur många procent kan jag inte svara på, men har själv sparat i PP och kört det på en PC utan problem. Det som inte brukar bli exakt lika är färgerna, men det blir det inte med PP för mac heller tyvärr.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 10:40
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur många procent kan jag inte svara på, men har själv sparat i PP och kört det på en PC utan problem. Det som inte brukar bli exakt lika är färgerna, men det blir det inte med PP för mac heller tyvärr.

Hur är det med animeringarna då?

  • Medlem
  • 2011-02-01 13:41
Ursprungligen av planB:

Hur är det med animeringarna då?

Om du avser rörliga bilder, så vet jag inte det, då jag inte brukar använda annat än statiska bilder i PP-presentationer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 15:06
Ursprungligen av Korsriddaren:

Om du avser rörliga bilder, så vet jag inte det, då jag inte brukar använda annat än statiska bilder i PP-presentationer.

Jag menar text som kommer och går, rör på sig osv.

  • Medlem
  • 2011-02-01 16:04
Ursprungligen av planB:

Jag menar text som kommer och går, rör på sig osv.

Samma sak där. Det enda som rör på sig när jag kör powerpoint, är jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 18:31
Ursprungligen av Korsriddaren:

Samma sak där. Det enda som rör på sig när jag kör powerpoint, är jag.

Det låter lovande. Jag gillar verkligen att arbeta med Keynote.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-01 18:41

Nu har jag bara iWorks-09 men i det kan man inte föra över PP till Keynote utan att animeringarna blir konstiga. De funkar många gånger men går för långsamt eller strular på andra sätt.

Min bror får excel-filer med ett 20tal kolumner använda. Då funkar inte numbers-11 överhuvudtaget (inga sumeringsfunktioner eller något annat avancerat) då filen blir helt oläsbar. Det slutar med att han mailar filerna till mig så att jag gör om dem till PDF:er istället.

Enligt min erfarenhet är det bäst att jobba i samma programsvit som övriga om man ska dela dokument.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 18:57
Ursprungligen av andas:

Nu har jag bara iWorks-09 men i det kan man inte föra över PP till Keynote utan att animeringarna blir konstiga. De funkar många gånger men går för långsamt eller strular på andra sätt.

Fast det är nog viktigare att det funkar åt andra hållet.

Ursprungligen av andas:

Enligt min erfarenhet är det bäst att jobba i samma programsvit som övriga om man ska dela dokument.

Speciellt om dokumenten är komplicerade.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2011-02-02 18:10

>Min bror får excel-filer med ett 20tal kolumner använda. Då funkar inte numbers-11 överhuvudtaget (inga sumeringsfunktioner eller något annat avancerat) då filen blir helt oläsbar.

Låter märkligt. Jobbar rätt ofta i Numbers (senaste versionen) där jag öppnar Excel dokument med flera ark, +50 kolumner och enklare formler, och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 20:57

Efter att tidigare har prioriterat iWork, så tänkte jag i och med nya Office 2011 (som nog är den trevligaste versionen på länge, om än inte jämförbar med legendariska Word 5.1 för Mac) gå över till Office. I verkligheten, i synnerhet när jag är lite stressad på jobbet, så blir det dock fortfarande Pages istället för Word. I min miljö delar vi filer som pdf:er, så jag behöver inte ens tänka på eventuella kompatibilitetsproblem.

Att ersätta Keynote med PowerPoint har jag aldrig ens övervägt! Däremot gillar jag nog Excel bättre än Numbers, men det kan bero på att jag aldrig på allvar kommit igång och jobbat i Numbers.

Om jag skulle vara tvungen att välja, så skulle jag välja iWork framför Office.

Mycket nyttig information i den här tråden! Det lutar åt att jag fegar och kör Office till en början då samtliga jag samarbetar i dokument med kör Office och vad jag har kunnat förstå av alla svar, är att det är enda sättet för att vara säker på att samtliga dokument fungerar felfritt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-07 20:39

Har provat att spara mitt Keynote -09 i ppt-format och ett lite mer komplext bildspel med "actions" blir helt pannkaka tyvärr i PP 2008 för Mac. Känns som Keynote är mer avancerat än PP vid snabb jämförelse.

Bevaka tråden