Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är vi på väg?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dlir lite undrande när jag läser denna artikel i Aftonbladets nät version.
10 st ynglingar som rusar in i en Guldsmedsbutik och härjar. Föräldrar har onekligen ett stort ansvar vad gäller att skapa förutsättningar för att deras barn skall få vettiga värderingar. När jag var 12 åkte vi skidor, seglade optimist och cyklade i skogen!

Varför skall dessa ungdommars identitet vara skyddad? Det är ju inte direkt en fråga om hurvida de gjort sig skyldiga till brott eller ej.

Btw är det inte väldigt likt en Apple keps på ena killen?

Rån

T-son

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-01 16:42
Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Föräldrar har onekligen ett stort ansvar vad gäller att skapa förutsättningar för att deras barn skall få vettiga värderingar. När jag var 12 åkte vi skidor, seglade optimist och cyklade i skogen!

När du var 12 år bodde du inte i Fittja, Bergsjön eller Rosengård? (och nej jag säger inte att dessa ungdomar nödvändigtvis kommer från något av dessa eller liknande områden)

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Varför skall dessa ungdommars identitet vara skyddad? Det är ju inte direkt en fråga om hurvida de gjort sig skyldiga till brott eller ej.

Ska vi börja hänga ut ungdomar i Aftonbladet och Expressen? Vad uppnår man med det?

Det är inte ungdomar som kör samhället i botten. Det är vita, rika män med statsrådspension. Klart ungdomar och andra tar till stöld när de måste stå på McDonalds för en skitlön och utan anställningstrygghet.

Senast redigerat 2005-12-01 16:57
Ursprungligen av EJ:

Det är inte ungdomar som kör samhället i botten. Det är vita, rika män med statsrådspension. Klart ungdomar och andra tar till stöld när de måste stå på McDonalds för en skitlön och utan anställningstrygghet.

Det går inte att skylla på andra hela tiden, det är föräldrarna som uppfostrar sina barn. (såvida de inte skaffat dem som accesoarer och låter dagis, förskola, skola, fritids och andra ta ansvar för uppfostran).

Det är trams att klaga på MacDonaldslönen, den duger utmärkt åt en någorlunda seriöst uppfostrad unge.

Ursprungligen av akerstrom:

Det går inte att skylla på andra hela tiden, det är föräldrarna som uppfostrar sina barn. (såvida de inte skaffat dem som accesoarer och låter dagis, förskola, skola, fritids och andra ta ansvar för uppfostran).

Det är trams att klaga på MacDonaldslönen, den duger utmärkt åt en någorlunda seriöst uppfostrad unge.

Visserligen är det en förälders ansvar att uppfostra sitt barn, men med tanke på dagens klyftor i samhället är det inte direkt lätt. De allra flesta unga brottslingar idag blir brottslingar just på grund av problem och dysfunktionalitet hemma. Det finns ensamstående föräldrar idag som har två jobb, ett på dagen och ett på kvällen, för att ha råd att ha tak över huvudet åt sig själv och sitt barn. Det är nog jävligt enkelt att hålla 100 koll på sitt barn och uppfostra det ordentligt med de förutsättningarna.

Om du på allvar tror att McDonalds-lönen är något en 20-åring kan betala en lägenhet och ett upphälle lever du förmodligen inte i samma samhälle som jag gör.

Ursprungligen av PeeMaN:

Visserligen är det en förälders ansvar att uppfostra sitt barn, men med tanke på dagens klyftor i samhället är det inte direkt lätt. De allra flesta unga brottslingar idag blir brottslingar just på grund av problem och dysfunktionalitet hemma. Det finns ensamstående föräldrar idag som har två jobb, ett på dagen och ett på kvällen, för att ha råd att ha tak över huvudet åt sig själv och sitt barn. Det är nog jävligt enkelt att hålla 100 koll på sitt barn och uppfostra det ordentligt med de förutsättningarna.

Om du på allvar tror att McDonalds-lönen är något en 20-åring kan betala en lägenhet och ett upphälle lever du förmodligen inte i samma samhälle som jag gör.

Man ska komma ihåg att många som arbetar på flera olika arbetsplatser gör det för att nå upp till en sysselsättning på heltid. Idag räcker en heltidslön till att ha en bostad och kunna försörja ett eller två barn (om man räknar in barnbidrag och eventuellt bostadsbidrag). Detta förutsatt att man har ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller att lönen är liknande eller högre än i annars gällande kollektivavtal.

När det gäller McDonalds så har du fel när du påstår att akerstrom har fel. Om du har heltidsanställning på en av deras restauranger, är 20 år och har ett barn så har du alla möjligheter att försörja dig på den lön du erhåller varje månad. Däremot är det ju inte så vanligt förekommande att McDonalds anställer människor på heltid i de fall som det inte gäller högre befattningar.

För övrigt så är detta väldigt "off-topic" och det finns två alternativ:

  • Låta diskussionen stanna här när vi ändå har rett ut fakta.

  • Bryta ut tråden till en egen tråd (kräver en administratör) och fortsätta diskussionen där.

Ur min synvinkel så är det hur som helst en diskussion som inte hör hemma i denna tråd.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-04 19:13
Ursprungligen av EJ:

Det är inte ungdomar som kör samhället i botten. Det är vita, rika män med statsrådspension. Klart ungdomar och andra tar till stöld när de måste stå på McDonalds för en skitlön och utan anställningstrygghet.

Åh herre gud...:confused:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-04 22:40

"Polisen vädjar till föräldrar som känner igen sina barn på "rånfilmen" att prata med dem så att de lämnar tillbaka rånbytet och inte gör om samma sak igen."

Ja det hjälper säkert...

Jag låter mitt svar stå kvar, men inser i efterhand att jag har besvarat en tråd som är från 2005. Att så gamla trådar flyttas rakt upp i "Nya inlägg" tenderar att få en del att tro att det är relativt nytt.

Ursprungligen av EJ:

Det är inte ungdomar som kör samhället i botten. Det är vita, rika män med statsrådspension. Klart ungdomar och andra tar till stöld när de måste stå på McDonalds för en skitlön och utan anställningstrygghet.

Politiska diskussioner har tidigare stängts ute från 99mac av mycket enkla och begripliga orsaker. Låt oss gärna diskutera varför barn i 12-års-åldern utför ett rån mot en butik, men det vore bra om vi kunde lämna de breda politiska diskussionerna utanför. Ämnet har ingenting med arbetsrätt och lönesättning att göra.

Vad tusan hände, försvann något inlägg eller är jag så virrig så att jag kommenterade en så gammal tråd?

*dags att sova*

Ursprungligen av akerstrom:

Vad tusan hände, försvann något inlägg eller är jag så virrig så att jag kommenterade en så gammal tråd?
*dags att sova*

Du kommenterade en tråd från 2005. Sådant som händer.

Ursprungligen av akerstrom:

Vad tusan hände, försvann något inlägg eller är jag så virrig så att jag kommenterade en så gammal tråd?

*dags att sova*

Virrig vet jag inte, men ja, du har svarat på ett inlägg som är drygt 5 år gammalt.

Helskumt, den kom upp när jag surfade med iPaden. Ingen sökning eller nåt utan typ "nya inlägg"/"dagens inlägg".
Det måste givetvis handla om en bugg!

1
Bevaka tråden