Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken miljöbil skall jag välja?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall byta ut min tjänstebil och nu är det endast miljöbilar vi får beställa.

Mycket bra naturligtvis, men jag har ett behov av en 4-hjulsdriven bil och kan bara hitta Lexus RX450. Den är för dyr.. Någon som vet om det finns andra 4-hjulsdrivna bilar som är miljöklassade?

Kollar man blocket och bockar för både miljöbil samt fyrhjulsdrift får man inte en enda träff i hela Sverige

Utbudet är minst sagt klent!

Den är inte fyrhjulsdriven, men jag kommer att köpa en Lexus CT200h som min nästa miljöbil.

//Stefan

Peugeot 3008 hybrid4? Ska dyka upp i landet nu under våren.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-06 19:01

Mitshibishi Outlander hade jag valt, utan tvekan. Den har dessutom "riktig" diff-spärr vilket gör den extremt framkomlig vid extrema väglag.

Tack.. Jag kollar vidare

Måste din arbetsgivare betala bilen? Finns kanske en poäng att hitta "rätt" bil på egen hand (läs: importera) och köra mot milersättning?

Det jag vill åt är ett bekymmersfritt bilägande

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-12 20:24
Ursprungligen av ru4real?:

Det jag vill åt är ett bekymmersfritt bilägande

Ja, japanerna ligger bra till där.

Hade Tjänstebils fenomenet i tankarna

Finns inte Hummer som Miljöbil ?

Tänk att allt fler företag fastnar för "miljöbilar".

Jag ska gå över till en sådan teknik den dag som elbilarna är kraftfulla nog att framföras långa sträckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:24
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tänk att allt fler företag fastnar för "miljöbilar".

Jag ska gå över till en sådan teknik den dag som elbilarna är kraftfulla nog att framföras långa sträckor.

Ja, det är rätt löjligt. Visar vilket miljöhypat samhälle vi har fått idag, där vi egentligen inte är så miljövänliga.

En Hummer t.ex. är miljövänligare än en Prius.

Hela miljötänket har gjort fälleben på sig själv.

Ursprungligen av zappee:

Ja, det är rätt löjligt. Visar vilket miljöhypat samhälle vi har fått idag, där vi egentligen inte är så miljövänliga.

En Hummer t.ex. är miljövänligare än en Prius.

Hela miljötänket har gjort fälleben på sig själv.

Det var en ovanlig ståndpunkt. Vilket underlag har du för att göra ett sånt påstående, att Hummer skulle vara miljövänligare än en Prius? Det är ju minst sagt kontraintuitivt, så det vore intressant att veta varför du har den uppfattningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var en ovanlig ståndpunkt. Vilket underlag har du för att göra ett sånt påstående, att Hummer skulle vara miljövänligare än en Prius? Det är ju minst sagt kontraintuitivt, så det vore intressant att veta varför du har den uppfattningen.

Ta en titt på tillverklingsprocessen hos en Prius, orkar du inte så kan du googla lite.

Hummer renare än Toyota Prius - NyTeknik

Bara själva batteriet i en Prius fraktas flera gånger över hela världen vid tillverkning, och gruvan där själva huvudingrediensen utvinns är allt annat än miljövänlig.

Ursprungligen av zappee:

Ta en titt på tillverklingsprocessen hos en Prius, orkar du inte så kan du googla lite.

Hummer renare än Toyota Prius - NyTeknik

Bara själva batteriet i en Prius fraktas flera gånger över hela världen vid tillverkning, och gruvan där själva huvudingrediensen utvinns är allt annat än miljövänlig.

Det kändes inte helt övertygande kan jag tycka, men jag tänker inte inleda någon debatt om det, säger bara hur jag uppfattar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 19:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kändes inte helt övertygande kan jag tycka, men jag tänker inte inleda någon debatt om det, säger bara hur jag uppfattar det.

Du får tycka vad du vill, en miljöbil handlar även om tillverkning. Inte bara när den körs, som biltillverkarna vill få det till.

Ursprungligen av zappee:

Du får tycka vad du vill, en miljöbil handlar även om tillverkning. Inte bara när den körs, som biltillverkarna vill få det till.

Tack, det var snällt, då gör jag det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-19 18:27
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tänk att allt fler företag fastnar för "miljöbilar".

Jag ska gå över till en sådan teknik den dag som elbilarna är kraftfulla nog att framföras långa sträckor.

Hur långt kör du?

Enligt forskning är hälften av alla bilresor under 5km, vilket innebär att en plug-in elhybrid skulle sänka behovet av fossila bränslen radikalt.

Ursprungligen av planB:

Hur långt kör du?
Enligt forskning är hälften av alla bilresor under 5km, vilket innebär att en plug-in elhybrid skulle sänka behovet av fossila bränslen radikalt.

Jag kör inte bil - än. På väg att ta körkortet.

Oavsett så är det enbart två alternativ för min del; el-bil eller bensinbil.

Citat:

Just nu är utbudet begränsat men du kan till exempel köpa en Saab 9-3 X.
Miljöbilsklassad med etanolmotor kostar den från 319 900 kr.

Vill du ha en suv finns Mitsubishi Outlander med etanolmotor från 249 900 kr.

Under nästa år kommer Peugeot 3008 som dieseldriven, fyrhjulsdriven hybrid med tillräckligt låg förbrukning för att klassas som miljöbil.
Priset kommer förmodligen att hamna på ungefär samma nivå som för Saaben.

Sedan finns (eller kommer) några större och dyrare hybridsuvar med kombinerad bensin- och eldrift från bland andra Lexus, VW, Porsche, Audi, BMW och Mercedes.

Tyvärr är deras bränsleförbrukning för hög för att klara den svenska miljöbilsnormen.

Tommy Wahlström, Vi Bilägare

Bilfrågan: Vad finns det för fyrhjulsdrivna miljöbilar? | Vi Bilägare

Hittat en bil tror jag. Inser att Saab 95 XWD är klassad som miljöbil. Var och tittade på en idag som ser väldigt trevlig ut. Kolla här. Men.. Vad är egentligen skillnaden på en Saab 95 Vector och en Saab 95 Aero?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-19 18:13
Ursprungligen av ru4real?:

Hittat en bil tror jag. Inser att Saab 95 XWD är klassad som miljöbil. Var och tittade på en idag som ser väldigt trevlig ut. Kolla här. Men.. Vad är egentligen skillnaden på en Saab 95 Vector och en Saab 95 Aero?

Se bifogad bild nedan, bla fälgar, fram och bakspoiler mm.

Hela bilden måste tas hänsyn till. Att arbetsgivarna nu trycker på Miljöbil som enda alternativ är bra tycker jag. Problemet är att en bil som man kan köra som vilken bensinbil som helst (som Saab 95 Aero XWD Biopower) klassas som miljöbil. Skenheligt

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 00:53
Ursprungligen av ru4real?:

Hela bilden måste tas hänsyn till. Att arbetsgivarna nu trycker på Miljöbil som enda alternativ är bra tycker jag. Problemet är att en bil som man kan köra som vilken bensinbil som helst (som Saab 95 Aero XWD Biopower) klassas som miljöbil. Skenheligt

Ja, det jag menade. Bara för det klassas som miljöbil betyder det inte att den är speciellt miljövänlig. Miljövänlighet är en ren mediahype...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 02:44

Subaru har pratat några år nu om en fyrhjulsdriven kombi som går på biogas, kanske värt att kolla upp?

Företaget som jag jobbar för har miljöbil som policy, och har haft det i flera år. Det jag hoppas är att det leder till att utvecklingen av miljöbilar snabbas på då marknaden ökar. Sen är det idag väldigt svårt som slutanvändare att veta vad som i slutändan är miljövänligt och inte. Som t.ex. i fallet Hummer vs. Prius.

Jag valde en Lexus CT200h som släpper ut 94g CO2/km vid blandad körning. Sen hoppas jag att Toyota/Lexus kan tillverka dem på ett miljövänligt sätt i framtiden.

//Stefan

1
Bevaka tråden