Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad avslöjar en Mac-veteran?

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-04 11:50

Finns det något i språket som avslöjar en datoranvändare som "Mac-veteran" - vi talar om personer som använt Mac som huvuddator sedan åtminstone tidigt 90-tal?

En sak jag tänkt på är när man - som den självklaraste saken i världen - talar om "skiva" istället för hårddisk. Jag vet att det - alltjämt? - används i svensk version (jag kör engelsk) men ändå är det nog rätt få som använder detta annat än när det syftas på menyerna i Mac OS. Men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • 2011-03-04 12:07

Heter det inte "skiva" i windows?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-04 12:11
Ursprungligen av Baron:

Heter det inte "skiva" i windows?

AVSLÖJAD!

Säger du "min skiva är helt full, jag måste köpa en ny"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 13:06
Ursprungligen av Baron:

Heter det inte "skiva" i windows?

Vi talar om flera språk här, dels mac/win men också sve/eng.

Skivverktyget är vi svenska macare vana vid, win-användare drar igång diskdefragmenteraren. Du letade efter en startdisk(ett) för att lösa ett krånglande windows medan systemskivan fixade biffen på macen. Så kanske bara lite mindre svengelska inom svenska mac-världen?

Men jag säger ändå hårddisk, så länge jag använt mac (sys 7) har det funnits en symbol längst uppe till höger som heter Macintosh HD som i hårddisk.

Enbart språkligt alltså, hmmm ... system och systemmappen kanske är ord som undslipper oss än idag ...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-04 12:18

Skiva har jag aldrig sagt eller hört så länge jag använt dator (Började med en Win dator 1994 och gick över till OSX i början på 2000 talet.).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-22 16:32
Ursprungligen av kainen:

Skiva har jag aldrig sagt eller hört så länge jag använt dator (Började med en Win dator 1994 och gick över till OSX i början på 2000 talet.).

http://www.99.se/adobe/285672-varfor-kapar-ps-min-externa-skiva.html

Tycker detta är ett intressant ämne!

Jag började på en LCIII med System 7.1, men gick under åren bakåt i tiden ända till 1977, men all min System 1 till Mac OS 9 har varit enbart på engelska, så för mej är System Folder ren natur.

Hm, måste fundera lite...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 13:11

Nu heter det ju mapp även i windows, men om någon säger katalog avslöjar man väl sig som en riktig DOS eller Win 3.1 nisse. Någon katalog har jag aldrig haft i min mac. Kataloger är tunga saker, gärna färgglada som man bläddrar i.

Säger någon "kringla" eller "runa" eller liknande så vet man att de är Mac-användare sedan begynnelsen. Då och då stöter jag på den kategorin som utbildare, och då vet jag exakt vad det är för användartyp, bara av de använder det enda ordet

Samma sak om de sparar filer som "EPS", då vet man när de gjorde sin entré.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-04 13:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Samma sak om de sparar filer som "EPS", då vet man när de gjorde sin entré.

DTPns barndom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 14:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Säger någon "kringla" eller "runa" eller liknande så vet man att de är Mac-användare sedan begynnelsen. Då och då stöter jag på den kategorin som utbildare, och då vet jag exakt vad det är för användartyp, bara av de använder det enda ordet

Samma sak om de sparar filer som "EPS", då vet man när de gjorde sin entré.

vaddå, vad är det för fel på eps

Ursprungligen av Tangen:

vaddå, vad är det för fel på eps

*ryser* De är här, mitt ibland oss!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Säger någon "kringla" eller "runa" eller liknande så vet man att de är Mac-användare sedan begynnelsen.

Jag säger kringla men köpte min första Mac 2006. Där föll den teorin!

Ursprungligen av staed:

Jag säger kringla men köpte min första Mac 2006. Där föll den teorin!

Då måste du ha någon i din omgivning som utövar dåligt inflytande på dig

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Då måste du ha någon i din omgivning som utövar dåligt inflytande på dig

Mjo, jag snappade nog upp det från Johan S och han i sin tur snappade upp det från nån gammal räv.

Jag försöker skriva "kommando" när jag försöker vara mer korrekt. "Äpple" blir ju svårt när de nyare tangentborden inte har någon äppelsymbol på sig.

Ursprungligen av staed:

Jag säger kringla men köpte min första Mac 2006. Där föll den teorin!

Håller med, Command-key är mer old school.

Ursprungligen av LCR:

Håller med, Command-key är mer old school.

Eller "Kommando" som det heter på Svenska

  • Medlem
  • 2011-03-22 03:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Säger någon "kringla" eller "runa" eller liknande så vet man att de är Mac-användare sedan begynnelsen. Då och då stöter jag på den kategorin som utbildare, och då vet jag exakt vad det är för användartyp, bara av de använder det enda ordet

Samma sak om de sparar filer som "EPS", då vet man när de gjorde sin entré.

Tack! Då är man en sån då...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-04 13:41

Äpple heter det. Cmd (kringla/rune/bulle) knappen alltså

Ursprungligen av MatsOlov:

Äpple heter det. Cmd (kringla/rune/bulle) knappen alltså

Äpplet fanns inte från början utan kom med ganska sent. Kringlan har funnits sedan första macen! Är dock lite osäker på om kringlan även fanns med på Lisa.

Jag brukar säga kringla och sparade tidigare en del av mina filer i EPS (numera sparar jag dem i .ai och .psd istället).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-04 17:10
Ursprungligen av The Real Viking:

Äpplet fanns inte från början utan kom med ganska sent. Kringlan har funnits sedan första macen! Är dock lite osäker på om kringlan även fanns med på Lisa.

Sent? Äpplet fanns iaf med på Extended Keyboard som kom 1987.

Ursprungligen av MatsOlov:

Sent? Äpplet fanns iaf med på Extended Keyboard som kom 1987.

Den typen av kunskap avslöjar med all önskvärd tydlighet en sann Mac-älskare

Ursprungligen av MatsOlov:

Sent? Äpplet fanns iaf med på Extended Keyboard som kom 1987.

På ADB-bus tangentbord, ah… det hade jag glömt bort. Jag har använt datorn sedan 1985 och inga datorer hade då Äpplet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Sent? Äpplet fanns iaf med på Extended Keyboard som kom 1987.

Du menar tangentbordet som var så stort att det fick kodnamnet/öknamnet "Nimitz" efter slagskeppet...

  • Medlem
  • 2011-03-20 07:33
Ursprungligen av MatsOlov:

Sent? Äpplet fanns iaf med på Extended Keyboard som kom 1987.

Efter att ha läst inlägget så tittade jag på mitt tangentbord. Först nu märker jag att äpplet inte finns kvar längre.

Gör det mig till Mac-veteran eller till hysteriskt ouppmärksam?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 22:01
Ursprungligen av MP:

Efter att ha läst inlägget så tittade jag på mitt tangentbord. Först nu märker jag att äpplet inte finns kvar längre.

Gör det mig till Mac-veteran eller till hysteriskt ouppmärksam?

Är det sant, finns inte äpplet kvar? (paus för att gå in i arbetsrummet för att titta)
Ni har rätt! På mitt tangentbord saknades äpplet men på min mans tangentbord fanns ett litet äpple kvar

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 23:46
Ursprungligen av Eva:

Är det sant, finns inte äpplet kvar? (paus för att gå in i arbetsrummet för att titta)
Ni har rätt! På mitt tangentbord saknades äpplet men på min mans tangentbord fanns ett litet äpple kvar

Det är bara dom nya aluminium tangentborden som saknar det, om någon skulle vara intresserad. Lite synd faktiskt. Undrar om dom amerikanska har det kvar, man vet ju aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 01:01
Ursprungligen av studiox:

Det är bara dom nya aluminium tangentborden som saknar det, om någon skulle vara intresserad. Lite synd faktiskt. Undrar om dom amerikanska har det kvar, man vet ju aldrig.

Jag hade tidigare ett gäng av de vita USB-tangentborden, med Äpplet på, till salu…

Nu är dom slut,

- Torkel

Ursprungligen av The Real Viking:

Äpplet fanns inte från början utan kom med ganska sent.

Huh?! Näru...

http://www.takefiveaday.com/2007/08/09/why-the-applecommand-key-finally-lost-its-apple/

Bevaka tråden