Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte iPhone 4 låst till 3 - saknar aktiveringskod

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 10:32

Tjena !

Hade köpt en iphone 4 på blocket. ny i obruten förpackning låst till 3, har aktiverat den på itunes och kan smsa och surfa på 3g nätet som vanligt med ett micro sim kontant kort från 3. Men problemet är att enda pappren jag har på mobilen är fraktsedlen samt kvitto på abbonemanget på mobilen, står helt enkelt bara vem som bindit sig på abbonmanget samt att man fått en iphone 4 32gb med i priset.
Hittar ingen aktiveringskod på pappret, står inte heller imei nr på pappren endast datum namn och info om abbonemanget.
Lyckas inte få tag på säljaren då det var några veckor sen jag köpte mobilen har bara suttit och väntat på upplåsning (vilket tar sån tid). Har testat stoppa in kompisens tre kort och då funkar det inte heller att ringa, men går att smsa och surfa över 3g nätet. Men hans kort fungerar att ringa med i hans mobil.:mad::mad:

Vad kan jag göra nu? Ska jag ringa tre's kundtjänst? Kommer de kunna hjälpa mig?:tveksam:

Mvh

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-29 11:06

Vad är det för aktiveringskod du vill ha? Finns ingen vad jag vet.

Aktiverar gör man genom iTunes. Operatörsupplåsning görs även det genom iTunes.

Ring Tre's kundtjänst.

Som Mija säger finns inga aktiveringskoder utan telefonen aktiveras genom iTunes om Tre gjort sitt jobb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 11:14
Ursprungligen av aneell:

.. står helt enkelt bara vem som bindit sig på abbonmanget samt att man fått en iphone 4 32gb med i priset.

Spontant låter det tyvärr som du har köpt en ohederlig telefon.
Unga tvingas köpa mobiler under hot - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Ursprungligen av Vassius:

Spontant låter det tyvärr som du har köpt en ohederlig telefon.
Unga tvingas köpa mobiler under hot - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Så är det, läste inte första inlägget så noga, trodde att den var köpt från Tre.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 12:02

Hel vete jag köpte den faktiskt i Malmö. Vad kan jag göra nu? Det var till och med så att vi stannade utanför ett hotell så kom hans flickvän ut med mobilen som jobbade där. Men vad kan jag göra nu?

Kolla upp med 3 om det är något fuffens med telefonen. Se om de kan hjälpa dig. Om inte har du köpt en dyr brevpress.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 12:15

Om de nu blir en dyr brevpress kommer den kunna låsas upp när upplåsningen kommer ut?

Ursprungligen av aneell:

Om de nu blir en dyr brevpress kommer den kunna låsas upp när upplåsningen kommer ut?

Troligen inte, då den kan vara IMEI-låst. Men det lär du märka..

Ursprungligen av aneell:

...står inte heller imei nr på pappren...

IMEI-nummer står på kartongen.

Kolla med Tre om den är spärrad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

IMEI-nummer står på kartongen.

Kolla med Tre om den är spärrad.

Yep, står även på SIM-kortshållaren samt i Settings/General/About.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 12:45

När jag köpte mobilen så ringde jag tre och läste upp imei nr och ägaren på abbonmanget och de sa uppgifterna stämde. Så då kände ja mig säker att köpa mobilen.

Ursprungligen av aneell:

När jag köpte mobilen så ringde jag tre och läste upp imei nr och ägaren på abbonmanget och de sa uppgifterna stämde. Så då kände ja mig säker att köpa mobilen.

Jo, men problemet med den här typen av bedrägerier är att det tar någon månad innan det händer något. Om du går in och köper en telefon som är bunden idag för 1:- och sen skiter i att betala räkningarna så tar det minst 1-2 månader innan operatören vet med säkerhet att de blivit blåsta. Då IMEI-spärrar de telefonen och den som under tiden har köpt den står där med en tegelsten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 13:40
Ursprungligen av aneell:

När jag köpte mobilen så ringde jag tre och läste upp imei nr och ägaren på abbonmanget och de sa uppgifterna stämde. Så då kände ja mig säker att köpa mobilen.

Det betyder ju inte att det är ägaren som säljer telefonen.. Och som pmarriott skrev tar det ett tag innan operatören agerar på den här typen av bedrägerier.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 14:08

Hoppas verkligen det inte är så nu ): jag hittade iallafall aktiverinskoden står i pappret hade missat den. Sen står det också att mobilens aktiveringsavgift också är betald. Ska ringa tre senare idag och fråga.

Ursprungligen av aneell:

Hoppas verkligen det inte är så nu ): jag hittade iallafall aktiverinskoden står i pappret hade missat den. Sen står det också att mobilens aktiveringsavgift också är betald. Ska ringa tre senare idag och fråga.

Förstår fortfarande inte vad du menar med aktiveringskod. Har aldrig hört talas om någon sådan.

Tre tar ut en aktiveringsavgift på 250:- för att aktivera abonnemanget man köper.

Har inget med upplåsning av telefoner att göra.

Klicka på någon av "Mer om...."-länkarna: Översikt abonnemang. - Privat - tre.se

(Första träffen på Google )

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 15:38

Aa precis den är betald men eftersom mobilen aldrig var öppnad så antar jag man måste aktivera mobilen först med den koden.

Men om det går att smsa och surfa över 3g nätet men inte ringa kan det vara så att mobilen är imei låst? Borde inte alla signaler vara stängda om mobilen e imei låst?

Ursprungligen av aneell:

Aa precis den är betald men eftersom mobilen aldrig var öppnad så antar jag man måste aktivera mobilen först med den koden.

Men om det går att smsa och surfa över 3g nätet men inte ringa kan det vara så att mobilen är imei låst? Borde inte alla signaler vara stängda om mobilen e imei låst?

Om det är abonnemanget som ska aktiveras så påverkas inte telefonen i sig. Du kan självklart inte börja ringa med ett 3-SIM som kräver aktivering innan detta är aktiverat. Telefonen i sig behöver inte aktiveras. Om den är upplåst ska du kunna stoppa in vilket SIM som helst och börja ringa. Är den fortfarande 3-låst så bör det gå att stoppa in vilket 3-SIM som helst och börja ringa, givet att abonnemanget ifråga är aktiverat.
Vet inte hur det fungerar med en IMEI-låsning.

Ursprungligen av aneell:

...Borde inte alla signaler vara stängda om mobilen e imei låst?

Jo, om den är IMEI-låst så borde allt vara stängt, även SMS och surf.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 16:04

Okej då kan jag pusta ut lite? Låter som jag bara måste aktivera den

Det finns 2 typer av IMEI-spärrar.
Grå: Du kan ansluta mot mobiloperatören (så att de kan identifiera och söka var telefonen kan vara).
Svart: Telefonen kan inte koppla upp sig alls.

Jag tror din är Grå-spärrad, då har du en dyr brevpress (om än något lätt) eller en iPod Touch..

Du kan kolla upp om den är spärrad här: CheckMEND - The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking (kostar €2.50)
Lite sent nu kanske, men en bra sida för andra som funderar på att köpa begagnade telefoner.

Alla spärrade telefoner registreras i en internationell databas.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 18:39
Ursprungligen av keptang:

Det finns 2 typer av IMEI-spärrar.
Grå: Du kan ansluta mot mobiloperatören (så att de kan identifiera och söka var telefonen kan vara).
Svart: Telefonen kan inte koppla upp sig alls.

Jag tror din är Grå-spärrad, då har du en dyr brevpress (om än något lätt) eller en iPod Touch..

Du kan kolla upp om den är spärrad här: CheckMEND - The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking (kostar €2.50)
Lite sent nu kanske, men en bra sida för andra som funderar på att köpa begagnade telefoner.

Alla spärrade telefoner registreras i en internationell databas.

Ville inte använda den sidan då det kostade 2,50 pund men hittade denna här:
International Numbering Plans, © 2001-2011

när jag knappade in mitt imei nr stod följande:
Information on IMEI XXXXXXXXXXXXXX

Type Allocation Holder Apple
Mobile Equipment Type Apple iPhone 4
GSM Implementation Phase 2/2+
IMEI Validity Assessment : >|< Very likely (fanns en bar här där det var kryssat i på grönt av en skala rött till grönt)

Antar den är stulen då? Eftersom det står IMEI Validity Assessment = Very likely....
Vad KAN jag göra nu?....

Du kan inte göra någonting åt det.

Sidan du använde ovan har ingen koppling till EIR.

Tvärtom. Jag tolkar det som att telefonen inte är spärrad. Skulle den vara det finns det INGET du kan göra. Då har du blivit blåst.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-29 19:27

ringde kundservice, de sa den är spärrad. gött snack.... ska ta polisanmäla ärendet till blocket. men de brukar aldrig hjälpa vad jag vet. finns det något mer man kan göra som ni kommer på?

Ursprungligen av aneell:

ringde kundservice, de sa den är spärrad. gött snack.... ska ta polisanmäla ärendet till blocket. men de brukar aldrig hjälpa vad jag vet. finns det något mer man kan göra som ni kommer på?

Trist. Polisanmäl, stoppa undan telefonen och ta lärdom.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-03-29 21:33

Trist, kan du inte åka tillbaka till Hotellet som flickvännen jobbade på? Kanske kan ge något om du inte får ta på säljaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 22:03
Ursprungligen av Mattias L:

Trist, kan du inte åka tillbaka till Hotellet som flickvännen jobbade på? Kanske kan ge något om du inte får ta på säljaren.

Fast om det var ett bedrägeri är det föga troligt att hon faktiskt jobbar där på riktigt.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-30 09:12
Ursprungligen av Mattias L:

Trist, kan du inte åka tillbaka till Hotellet som flickvännen jobbade på? Kanske kan ge något om du inte får ta på säljaren.

jo jag har hittat hotelet, men har kvar nr till säljaren, går dock inte att se namn på nr när man söker eniro osv. men tänkte ringa idag till numret för att testa om det används. Svarar personen så har jag skrivit ner en snabb undersökningsfråga och tänkte ta reda på hans namn och adress. Typ säga att man kan vinna trisslotter om han är med i undersökningen.
Om nr inte funkar tänkte jag ringa hotelet och fråga om de kan hjälpa mig. Har kvar klockslaget när hon kom ut från hotelet, genom personal ingången då på baksidan. Satt med min kusin och båda två såg hennes ansikte och kan känna igen henne. Så ska försöka få tag på henne sen be henne lämna uppgifter om hennes pojkvän.

Hoppas något av detta kommer gå...

Bevaka tråden