Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttar snart utomlands.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-04 00:53

Som titeln antyder kommer jag inom kort att flytta utomlands. Det fins ju en del här som bor utomlands eller som reser en massa. Vad bör jag tänka på innan jag lämnar Sverige. Det fins ju så mycket administrativt med skattemyndigheter osv att tänka på. Skickar en container inom kort så jag vill ha med så mycket som möjligt av prylar som kan vara svårt att få tag på i mitt nya hemland vilket är Filippinerna btw.

Skall du vara borta längre än 6 månader räknas du som utflyttad av folkbokföringen. Fixa det + adressändring innan du åker så kommer alla nödvändiga papper till din nya adress. Om du inte gör detta har du iofs fördelar i form av bibehållet barnbidrag (om det är aktuellt) - tills myndigheterna förr eller senare upptäcker att du inte finns i Sverige; plus fördelar med grundavdrag men också nackdelar med ofördelaktig skattesats. Blir du utskickad av arbetsgivaren är det nog bäst att spela efter reglerna och meddela myndigheterna att du skall jobba utomlands...

Kolla också så att du inte förlorar på eventuella förmåner från arbetsgivaren. Avdragsgillt pensionssparande är ju exempelvis kasst om du inte har någon svensk inkomst att dra av det mot. Kanske då bättre med engångsinbetalningar eller motsvarande, nya förmåner som kompensation. Kanske du också kan förhandla dig fram till kompensation för förlorat barnbidrag etc? Och kostnader för skolgång i det nya landet. "Svensk skola" eller annan internationell skola är oerhört dyrt om du måste stå för fiolerna själv.

Lägg absolut inte något av större värde i containerna. En släkting som flyttade från USA slängde in lite fotoutrustning mm i sista minuten då den skulle bli lite bökig att ta på flyget. Big mistake. Fanns inte kvar vid ankomst till Sverige. Räkna med att containern öppnas på vägen...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-05 09:35

Tack för inputen i ämnet. Får nog ta ett snack med min försäkringsgubbe för att göra allt rätt. Det där med ersättning för skolgången har nog med skolpengen att göra bäst kolla det med. Jag har skickat en o annan container till Asien och har aldrig varit med om att gods försvunnit men bättre safe than sorry. Brukar ifs inte skicka stöldbegärligt gods.

  • Medlem
  • 2011-04-05 09:57

Kom också ihåg att det plötsligt kostar pengar att gå till sjukhuset i Sverige om du har utvandrat.
Jag skulle även se till att allt är klart i Filipinerna innan jag utvandrade, så att du inte står där utan land, även om det bara är tillfälligt.
Jag utvandrade till Österrike för en massa år sedan.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-05 10:12

Det beror lite på "hur" man utvandrat. Jag behåller mitt svenska pass och betalar fortsättnigsvis skatt på inkomster jag har i Sverige. Jag är inte säker, men om man kan intyga för skattemyndigheterna här att man kommer att bo utomlands i minst 5 år så kan man få en lägre skatt, i alla fall på pension som utbetalas från Sverige. I det läget kostar sjukvården ur egen ficka som jag har fattat det.

Vad hände med dig Baron? Blev du statslös?

  • Medlem
  • 2011-04-05 12:50

Nä, allt fungerade skapligt för mig, men jag såg ju att det skulle kunna fallera om det hade dragit ut på tiden i Österrike. Österrike är ju otroligt byråkratiskt (samma fina centraleuropeiska traditioner som Kafka beskrev), så saker tog ju lite tid när man väl var där.

1
Bevaka tråden