Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer efter USB-minnet?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När man skrotar usb minnet, hur ska man då få in OS X smidigt i datorn ? optiska medium sjunger ju på sista versen, går det att ha en cloud baserad installations tjänst ?

Finns det någon speciell anledning till att du har lagt den här tråden i 99Lounge?

Vill du att enbart Lounge-medlemmar ska ha möjlighet att delta i diskussionen?

Om det inte finns något speciellt skäl, så skulle jag nog vilja flytta den till en mer Mac-relaterad forumdel, så att alla kan vara med i diskussionen.

/Mod

Tre ord: Mac App Store.

Ursprungligen av Capeman:

Tre ord: Mac App Store.

Tre andra ord: No F:ing Way

Ursprungligen av LCR:

Tre andra ord: No F:ing Way

Det kvittar vad du och jag tycker. Detta är hur det kommer att gå till i framtiden, det är jag rätt säker på. För övrigt tycker jag App Store funkar kalas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 13:14

Capeman: Ett ord emot detta. Bandbredd Alla har inte snabb uppkoppling

Ursprungligen av 20hz:

Capeman: Ett ord emot detta. Bandbredd Alla har inte snabb uppkoppling

Sant, men jag tror ändå det är nästa steg (som det frågades om). Vi är inte där än, men tänk på att t ex betan av Lion distribueras via App Store. Det är nästa naturliga steg.

Ursprungligen av Capeman:

Sant, men jag tror ändå det är nästa steg (som det frågades om). Vi är inte där än, men tänk på att t ex betan av Lion distribueras via App Store. Det är nästa naturliga steg.

När vi är där och nästa gång något stort händer (sitter och tittar på en Brittisk dokumentär om Japans katastrof och ser hur verkligt det är) så kommer vi att vara så körda när allting bygger på uppkoppling via nät. Till slut kommer ingenting att fungera om man inte är uppkopplad och när då antingen systemen faller skiter sej allt ihop.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 13:23
Ursprungligen av 20hz:

Capeman: Ett ord emot detta. Bandbredd Alla har inte snabb uppkoppling

Definiera "snabb"?

Idag blir ju OS större pga. att apple och microsoft måste ta hänsyn till allt fler drivrutiner, optimeringar för olika processorer etc. etc. Kernels blir ju inte så mycket större, men ändå växer andelen onödiga komponenter på installationsmedium.

Att bara installera, och ta hem det man behöver för OSX är nog inte så stort, kanske 1Gigabyte. Det tar inte så lång tid att ta hem, oavsett vilket bredband du har. De långsammare bredbanden kommer också försvinna från operatörerna.

Jag installerar Windows 7 rätt mycket remote, även på datorer utomlands och det kanske tar en timme eller två mot 40minuter med media, inte så stor skillnad. Dessutom kan man tanka hem allt man behöver på natten.

På sikt kommer vi inte ha lokala os längre, allt kommer köras i molnet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 13:44
Ursprungligen av studiox:

...Det tar inte så lång tid att ta hem, oavsett vilket bredband du har...

Jag har 512/512 i det land jag bor. Tar en rätt go stund att ladda ner upp mot 3-4 GB.

Senast redigerat 2011-04-07 13:58
  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 14:48
Ursprungligen av 20hz:

Jag har 512/512 i det land jag bor. Tar en rätt go stund att ladda ner upp mot 3-4 GB.

512Mbit/s ger 0.64Mbyte/s. 1Gigabyte (eller 1000 Mbyte) får du alltså hem på ett dygn även med din långsamma lina.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 14:55
Ursprungligen av studiox:

512Mbit/s ger 0.64Mbyte/s. 1Gigabyte (eller 1000 Mbyte) får du alltså hem på ett dygn även med din långsamma lina.

Det låter inte speciellt "Apple" att låta användare sitta i ett dygn och ladda hem ett OS... nej det tror jag inte en sekund på.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 16:10
Ursprungligen av kainen:

Det låter inte speciellt "Apple" att låta användare sitta i ett dygn och ladda hem ett OS... nej det tror jag inte en sekund på.

Apple är ju i framtiden. Om apple kan plocka bort både diskdrive, serieport och cd-rom i sina datorer 5 år innan resten av industrin följer med så kan dom nog kräva snabbt bredband av sina kunder det är jag helt övertygad om.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 17:05
Ursprungligen av studiox:

Apple är ju i framtiden. Om apple kan plocka bort både diskdrive, serieport och cd-rom i sina datorer 5 år innan resten av industrin följer med så kan dom nog kräva snabbt bredband av sina kunder det är jag helt övertygad om.

Jag kan absolut tänka mig att det blir ett alternativ att ladda ner från Mac App Store MEN absolut inte att det skulle bli det enda alternativet inom de närmaste 5 åren i alla fall.

Jag kan mycket väl tänka mig att de kommer dumpa optiskt media till förmån för något annat lagringsmedium, tex en USB-Sticka då Alla Apple datorer som kommer kunna köra OS:et har minst en USB-port.

Ursprungligen av studiox:

512Mbit/s ger 0.64Mbyte/s

512 / 8 = 64 inte 0.64...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 16:09
Ursprungligen av LCR:

512 / 8 = 64 inte 0.64...

Ja, fast det var ju 512Kbit jag menade, det borde nog framgått

Ursprungligen av studiox:

Ja, fast det var ju 512Kbit jag menade, det borde nog framgått

Men det ger ju inte heller 0.64Mb/s...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 15:29

Jag installerar den på cirka 20 min från dvd samt kan fortfarande använda mitt internet under det dygnet.
Absolut jag är för ny teknik men det ska fungera för alla.

Final Cut Studio är 7 DVD Dual Layer. AppStore? Don't think so.

Det mesta kommer dock att bli AppStore, men ett paralellt system med USB-stickor eller SD-kort kommer att finnas länge och vissa monsterprogram kommer alltid att ha dessa alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 14:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Final Cut Studio är 7 DVD Dual Layer. AppStore? Don't think so.

Gissar att du tar hem det till jobbet och där har ni väl 100Mbit minst iaf. Ser inte problemet.

Idag tog jag hem
en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922 3.2GB
en_microsoft_desktop_optimization_pack_2011_x86_x64_dvd_644995 2.2G
en_office_professional_plus_2010_x86_x64_dvd_515529 1.4G

6.8G

Tog väl en 10minuter totalt skulle jag gissa.

Hemma har jag laddat hem ungefär 3TB sen jag skaffade mina 4 2TB diskar i min macpro i december förra året. no problemo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 15:30

Grattis till snabbt nät Dock är inte ens USA så utvecklade som vi är i Sverige.

Jo, jag har 100 både på jobbet och hemma. Snart 250 hemma. Men det har inte med saken att göra - man kan ha 5000000 gigabit hemma...men internet som sådant är ju flaskhalsen. Man kan ha en egenmotorväg som går till en tungt trafikerad skogsväg - so what?
Jag tror att programsviter som FCS (typ 50-100 GB) aldrig någonsin BARA kommer att distribueras via nätet. Inte under våran livstid. Internet är för segt och - framför allt - för instabilt. Som någon sa här: Det är inte Apple-stil att låta kunder sitta och ladda med enorma filer över natten - har man otur kan det ta dagar (och ibland får man börja om efter 99% för att en checksum pajade) :-D. Större delen av jordens befolkning - och Apples kunder - har inte alls linor som vi i lilla Sverige har. Världen ser annorlunda ut därute i det stora. Döm inte verkligheten utfrån egen liten damm.

Ursprungligen av studiox:

Gissar att du tar hem det till jobbet och där har ni väl 100Mbit minst iaf. Ser inte problemet.

Idag tog jag hem
en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922 3.2GB
en_microsoft_desktop_optimization_pack_2011_x86_x64_dvd_644995 2.2G
en_office_professional_plus_2010_x86_x64_dvd_515529 1.4G

6.8G

Tog väl en 10minuter totalt skulle jag gissa.

Hemma har jag laddat hem ungefär 3TB sen jag skaffade mina 4 2TB diskar i min macpro i december förra året. no problemo.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 16:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag har 100 både på jobbet och hemma. Snart 250 hemma. Men det har inte med saken att göra - man kan ha 5000000 gigabit hemma...men internet som sådant är ju flaskhalsen. Man kan ha en motorväg som går till en tungt trafikerad skogsväg - so what?
Jag tror att programsviter som FCS (typ 50-100 GB) aldrig någonsin BARA kommer att distribueras via nätet. Inte under våran livstid. Internet är för segt och - framför allt - för instabilt. Som någon sa här: Det är inte Apple-stil att låta kunder sitta och ladda med enorma filer över natten - har man otur kan det ta dagar (och ibland får man börja om efter 99% för att en checksum pajade) :-D. Större delen av jordens befolkning - och Apples kunder - har inte alls linor som vi i lilla Sverige har. Världen ser annorlunda ut därute i det stora. Döm inte verkligheten utfrån egen liten damm.

Apple "tvingar" ju redan sina kunder idag att ladda hem upp till en halv GIGABYTE genom mjukvaruppdateringar. Med samma resonemang borde alltså dessa komma på cd? Dessutom laddar man idag hem ännu större mängd data från apple i form av serier och film från Itunes i ett antal länder. Jag säger inte att apple kommer strunta i media utan att apple kommer visa vägen här precis som dom alltid gjort. Att alla apples kunder inte gillar det kan jag förstå men det har ju inte med saken att göra.

Ursprungligen av studiox:

Apple "tvingar" ju redan sina kunder idag att ladda hem upp till en halv GIGABYTE genom mjukvaruppdateringar.

Och vad gör Micro$oft ?!...

Har du någonsin installerat en Windows dator från scratch och sedan kört alla uppdateringar?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 16:57
Ursprungligen av LCR:

Och vad gör Micro$oft ?!...

Har du någonsin installerat en Windows dator från scratch och sedan kört alla uppdateringar?

Vad har det med Apple och göra?

Om det inte är skillnad på 0,5 GB och 50 GB så håller ditt resonemang. Isåfall kan man ju sälja grejer som är 1000 TB också via nätet? Storleken spelar ju ingen roll. Man kan också tänka sig lira 4K okomprimerade videofiler i en iPhone - den lirar ju redan H264 720p. Liksom. Eller varför inte streama 1080p över G3 - man streamar ju redan betydligt mindre via 3G (t.ex. YouTube och SVTplay)?
Det handlar om enkel matematik och gumman som samlar pinnar i skogen. Inget komplicerat alls. Logik.

Ursprungligen av studiox:

Apple "tvingar" ju redan sina kunder idag att ladda hem upp till en halv GIGABYTE genom mjukvaruppdateringar. Med samma resonemang borde alltså dessa komma på cd? Dessutom laddar man idag hem ännu större mängd data från apple i form av serier och film från Itunes i ett antal länder. Jag säger inte att apple kommer strunta i media utan att apple kommer visa vägen här precis som dom alltid gjort. Att alla apples kunder inte gillar det kan jag förstå men det har ju inte med saken att göra.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 16:58

Sä var drar du själv gränsen? 1G, 2G, 10G?

Ursprungligen av Zimmerman:

Om det inte är skillnad på 0,5 GB och 50 GB så håller ditt resonemang. Isåfall kan man ju sälja grejer som är 1000 TB också via nätet? Storleken spelar ju ingen roll. Man kan också tänka sig lira 4K okomprimerade videofiler i en iPhone - den lirar ju redan H264 720p. Liksom. Eller varför inte streama 1080p över G3 - man streamar ju redan betydligt mindre via 3G (t.ex. YouTube och SVTplay)?
Det handlar om enkel matematik och gumman som samlar pinnar i skogen. Inget komplicerat alls. Logik.

5 gb.

Ursprungligen av studiox:

sä var drar du själv gränsen? 1g, 2g, 10g?

Ursprungligen av studiox:

Apple "tvingar" ju redan sina kunder idag att ladda hem upp till en halv GIGABYTE genom mjukvaruppdateringar.

Hjälpte en kompis att installera 10.6.0 häromdagen. Uppdateringen till 10.6.7 låg på 1.06 GB

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 14:46

Eventuellt är det ju så att "usb-minnet" kommer att se ungefär likadant ut och bli ett "thunderbolt-minne"... senare i framtiden kanske... väldigt kanske det blir Mac App Store.

Bevaka tråden