Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bin Laden död - kommer det att göra någon skillnad?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bin Laden Is Dead, Obama Says - NYTimes.com

Men kommer det att göra någon skillnad?

Ursprungligen av LCR:

Men kommer det att göra någon skillnad?

Nej, han var väl bara USAs marionettdocka ändå, eller syndabock..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 09:40

Skillnad: Nej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:00

Mitt liv känns redan lättare ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:04

Ja och Nej...

Ja, han var en idiot – om det motiverar död är en annan fråga. Han gjort mellanöstern en grav otjänst i "sitt" krig mot väst

Nej för att det är som att hälla bensin på brasan i USA, amerikaner kommer än mer att hata muslimer.

Men i sverige är det orimligt att anta att det blir någon skillnad, då är jag mer nervös för det muslimska brödraskapets framgångar i mellanöstern för närvarande.

Ursprungligen av Tangen:

...amerikaner kommer än mer att hata muslimer.

Amerikaner? Det bor fler muslimer i USA än det finns svenskar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:12
Ursprungligen av LCR:

Amerikaner? Det bor fler muslimer i USA än det finns svenskar...

Det är idag en extremt otrevlig ton i det Amerikanska samhället mot muslimer, så ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:21

Inte bara i USA tyvärr ...

Ursprungligen av 20hz:

Inte bara i USA tyvärr ...

Har jobbat och pluggat mycket med pakistanier (läs muslimska pakistanier) och jag har sett exakt samma attityd fast mot alla ljushyade och blåögda...

Bin Laden död - kommer det att göra någon skillnad?

Nej, han var isolerad och obetydlig sedan länge. Andra har tagit över. Avrättningen var en vedergällning.

Eftersom USA's attack var sanktionerad av Pakistan och i sammarbete med Pakistan så har jag inga invändningar rent statsrättsligt (det var värre när CIA illegalt fixade politiska mord i Sydamerika via illegala organisationer i dessa länder). Mossad brukar inte ens tillfråga värdländerna när dom slår till :-D.

Det var i alla fall gött att Obama fick "äran" (i USA är det en stoooor fjäder i hatten) av detta och inte den mentalt och moraliskt handikappade Bush Jr. Obama behövde detta på hemmaplan och han är trots allt det vettigaste och minst internationellt farliga som USA installerat sedan Carter (kanske Clinton också...osäker där).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Obama behövde detta på hemmaplan och han är trots allt det vettigaste och minst internationellt farliga som USA installerat sedan Carter (kanske Clinton också...osäker där).

Word, synd att Carter blev petad så fort när Cowboyen kom.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 10:55

Par reflektioner;

- undrar om han blev dödad avsiktligt, eller om det fanns omständigheter som gjorde detta.

- som person tror jag inte heller han har kvar någon makt. Så isolerad som han (uppenbarligen) var kan det varit svårt för att ha honom som "CO".

- det finns dock vissa inslag av matyr i detta, och det är inte heller otänkbart att vissa auktioner träder i kraft nu när han är död.

- undrar vad man gjorde med hans "kurir".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 10:58

Rasimen är extremt mycket mer utbredd idag än den var under låt säga - tidigt 80tal.
Det gäller alla former av rasism, oavsett vem som är på vem.

Mycket sorgligt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 11:05

Framför allt smygrasismen ... den jag själv tycker är farligast blir bara större och större.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 12:14
Ursprungligen av 20hz:

Framför allt smygrasismen ... den jag själv tycker är farligast blir bara större och större.

Kan inte låta bli detta YouTube - Percy Tårar - Nazistgrannen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 13:09
Ursprungligen av studiox:

Kan inte låta bli detta YouTube - Percy Tårar - Nazistgrannen

Haha

Jo, men det är viktigt att att folk i allmänhet vet att den kommer inte bara från ett håll...

"Khalid Sheikh Mohammed, som påstås vara hjärnan bakom 11 septemberattackerna 2001, har i förhör påstått att al-Qaida gömt en atombomb i Europa som kommer att explodera om Usama bin Ladin fångas, avslöjar filer som släppts genom Wikileaks."

al-Qaida: En atombomb ligger gömd i Europa - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ja vi får väll hoppas att det inte finns någon sanning i det ovan...

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 13:48
Ursprungligen av Chaosstar:

"Khalid Sheikh Mohammed, som påstås vara hjärnan bakom 11 septemberattackerna 2001, har i förhör påstått att al-Qaida gömt en atombomb i Europa som kommer att explodera om Usama bin Ladin fångas, avslöjar filer som släppts genom Wikileaks."

Jo precis, men det skiter ju USA i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 14:29

Risken finns att det är sant, men jag finner att det ofta snackas mycket från Al Q som sen inte realiseras. Personligen tror jag inte på det. Om det skulle finnas så känns England som det mest troliga objektet i Europa.

Al-Qaida är större än Bin Laden. Dock är det ett bakslag då man nu inte har något "affischnamn" eller ledare. Men redan nu finns det säkert en ny stjärna redo att ta över. Faran är dock att för att den nya stjärnan ska lysa måste det till något stort. Vi kan nog räkna med någon större terrorattack inom de närmsta två åren.

Var dom slår till nästa gång i Europa beror inte bara på politiska önskemål - där UK givetvis står högst i kurs - utan även på var dom har bästa nätet och var det är minst risk att inte avslöjas (länders inre spaning är ju mycket olika - UK är nog Europas mest kontrollerade land just nu). Så - det kan smälla i t.ex. Danmark eller troligtvis något latineuropeiskt land där övervakningen av medborgare är lös jämfört med germanska Europa. Jag gissar på Italien. Rom eller Milano. Ett NATO-land blir det i alla fall. Kanske det snälla Holland där folk rör sig förhållandevis fritt och kontrollen över medborgare är "lätt". UK är nog det svåraste för Al Qaida - största risk för flopp där (bara TV-övervakningen av urbana områden i det landet slår alla rekord i hela världen - det är Orwells 1984 sedan många år tillbaka).

Att Bin Laden skulle ha gömt sig bakom en kvinna måste nog betraktas som propaganda - en signal till den muslimska världen att det var en gris som sköts ihjäl. Inte en MAN.
Det är ju i.o.f.s. inte otroligt att han skulle gömt sig bakom en kvinna, men hur kan media veta en sådan extremt hemlig detalj från den explosiva och brutala shoot out som skedde :-D? I övrigt vet vi alltså ingenting om vad som hände i huset...men att han gömde sig bakom en kvinna är nu sanning i hela världen. Mycket effektiv och smart propaganda från USA - för många dock pinsamt genomskinlig...men den är inte riktad mot oss i väst.
Var kommer denna uppgift ifrån? Obama sade inget om detta. Någon annan info finns inte och Navy Seals-killarna är givetvis isolerade en tid från och med nu och har tystnadsplikt med mångåriga fängelsestraff om det bryts - deras identitet är också för mycket lång tid rigoröst skyddad (alla har ett pris på sina huvuden). Om 20-30 år blir det en dokumentär där dom kliver fra, I shot Bin Laden. Kanske.

Så - var kommer denna info från? Den kommer aldrig någonsin att kunna verifieras. Det är en plantering från USA's administration och CIA. kan vara sann, men chansen är minimal. Man får ju säga vad man vill om svinet Bin laden, men inte fn var han rädd för att dö och en typisk man som tar en kvinna som kroppsskydd för att undvika amerikanska kulor. Det är ju löjligt. Som om han trodde att det skulle hjälpa :-D. Jisses. Bin Laden har ju krigat större delen av sitt liv.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 15:10

Vet vi om det var Seals killar som gjorde det? Måste varit en hel del revir-pinkande innan auktionen..

Jag tror definitivt att det var amerikaner som satte kulorna i Bin Laden. Även om pakistanier varit med - vilket dom givetvis inte var (jag förstår att USA inte informerade pakistanska myndigheter om atacken - då hade nog inte Bin laden varit kvar i huset när dom kom ) - så ville ingen pakistanier avrätta Bin laden av rädsla för sin egen och sin familjs framtid. Dom är tacksamma att gringos gjorde skitjobbet. Det är jag säker på. Mot den islamska världen - som givetvis är viktigast för Pakistan - kan man lugnt säga att dom inte var med och avrättade Bin laden. Krisar det så kan dom också förneka att dom pekade ut var han var (vilket dom givetvis gjorde).

Ursprungligen av studiox:

Vet vi om det var Seals killar som gjorde det? Måste varit en hel del revir-pinkande innan auktionen..

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 16:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror definitivt att det var amerikaner som satte kulorna i Bin Laden..

Naturligtvis, men du vet alltså att det var Seals?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 15:34

Spontant: Osmakligt när folk firar en annan människas död.
Sedan är ju frågan lite mer komplex men hinner inte ge mig in i det just nu.

Ursprungligen av acke:

Spontant: Osmakligt när folk firar en annan människas död.

Absolut, men jag tror också att det beror på vem, och vem...

När förtrycka folkgrupper firar att ledaren för regimen som plattat till dem i decennier dödats så har jag svårt att kritisera, men när "vanligt folk" gör det på distans, t.ex. grupper av helt vanliga muslimer som jublar över döda danskar (läs skandinaver) så är situationen en helt annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 17:41
Ursprungligen av LCR:

Absolut, men jag tror också att det beror på vem, och vem...

När förtrycka folkgrupper firar att ledaren för regimen som plattat till dem i decennier dödats så har jag svårt att kritisera, men när "vanligt folk" gör det på distans, t.ex. grupper av helt vanliga muslimer som jublar över döda danskar (läs skandinaver) så är situationen en helt annan.

Precis, lite som amerikanarna som står och skrålar och firar utanför vita huset, vanligt folk, vanliga kristna. Är ingen USA-hatare, långt ifrån, men kan tycka att det inte är långt ifrån muslimer som vill döda folk för teckningar av profeten, speciellt som jag inte tror att det kommer leda till någon större förbättring eller ens skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-02 18:01
Ursprungligen av acke:

Precis, lite som amerikanarna som står och skrålar och firar utanför vita huset, vanligt folk, vanliga kristna. Är ingen USA-hatare, långt ifrån, men kan tycka att det inte är långt ifrån muslimer som vill döda folk för teckningar av profeten, speciellt som jag inte tror att det kommer leda till någon större förbättring eller ens skillnad.

Är en stor skillnad tycker jag, 11 sept 2001 var en usel, feg handling (jämförbart med en kvinna som sköld) kan knappast jämföras med några teckningar på någon profet , så på ett sätt förstår jag gemene amerikan mycket väl, jag hade nog slagit till tyngre och tidigare än vad nu USA gör när dom slår ut bin laden närmare 10 år efter. Jag tycker att USA har visat stort tålamod, sen säger jag inte att allt dom gör är rätt.

Samtidigt håller jag med om att några förbättringar eller förändringar till det bättre inte kommer ut av det hela.

sista ordet är nog inte sagt eller lagt.

Firandet har jag inga direkta synpunkter på, men 11 sept.2001 satte nog djupa spår hos många amerikaner och bin ladens död kan sätta punkt för många anhöriga till döda brandmän mmm... är nog inte själva bin ladens döda kropp utan den bild som har skapats av honom som själva feg terrorns ansikte, men tyvärr så lär det ju inte stoppa andra att ta över..

Bevaka tråden