Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få 99ers att skänka blod?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 12:32

Hej allihop.
Drar igång en tråd här för att sedan kanske föra det till en framsidenyhet. Har inget med teknik att göra men i det här fallet kanske man kan göra ett undantag?

Nu är sommaren och semestern här, vet inte om man drabbas av fler olyckor då men man har i alla fall mer tid för saker som man prioriterar bort annars.

Att skänka blod är sjukt viktigt och tar bara en halvtimme. Problemet är väl att man ser en artikel och tänker, ja det ska jag göra men sedan glömmer bort det. Kan vi inte slå våra huvuden ihop och på något sätt påminna folk tillräckligt många gånger så de börjar ge blod?
Farligt om det ses som reklam och ett störningsmoment här på 99 så jag har full förståelse om moderatorerna tycker att det är en dålig idé. Men kan vi inte fundera på det tillsammans?

Vad säger ni, det är ju så sjukt viktigt. Jag skulle gärna inte vara utan blod till min panikoperation om jag råkade ut för en olycka.

Du kanske ska lägga till att det är vissa krav för att få lämna blod.
Vi var tre stycken kollegor som tågade iväg för att lämna blod för många år sedan.
Det var bara jag som fick lämna eftersom en var för gammal (tror hon var ca 50 år) och en var för kort/vägde för lite. Dessutom måste man vara helt frisk så ingen vilande förkylning eller dylikt. Jag fick juice efteråt och en nyckelring. Kände mig lite yr efteråt men den försvann rätt snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 13:23

Absolut, se den här tråden som en beta-tråd. I den riktiga tråden så ska allt det där stå.

Men jag behöver hjälp, dels med vad som ska vara med, men även meningsuppbyggnad som jag nog inte är någon stjärna på.
Fast ingen idé att sätta igång nått innan vi klurat ut hur vi ska ha frågan aktuell och om det finns något utrymme för det på 99.se.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-01 14:43

Ursäkta om att driva tråden åt lite fel håll kanske.
Jag förstår inte varför det ska vara så komplicerat att lämna blod i vissa städer, tex Sundsvall. Det måste vara en enormt bidragande faktor till att fokl inte lämnar så mycket blod som de egentligen skulle kunna.

I Sundsvall ligger sjukhuset lite off, för oss som inte har bil krävs det att vi tar bussen dit, vilket är ganska komplicerat när busstrafiken här i staden är knappt existerande.
Sedan får man inte boka den där tiden för att lämna blod, man kan bara välja att boka om tiden, och välja mellan förmiddag och eftermiddag, sedan bestämmer de datum och tid åt dig. Passar inte det måste du ringa, bara någon timme i veckan som det går att ringa också, för att sedan säga till att du inte kan och vill få en ny tid postad i brevlådan till dig.

Att ringa dit är ganska komplicerat också, för vänta i telefonkö med mobiltelefon är fanemig inte kul, och vi under 25 äger ofta ingen fast telefon.

Så när man ringt dem en 3-4 gånger och bokat om tiden tills man får en bra tid, då har 2 månader passerat, därefter kommer man dit med hjälp av buss. Hela kostnaden med samtal och bussresa har nu överstigit 100kr. Då visar sig att de inte kan få ut blod eftersom man tydligen hade för dåligt blodtryck eller att sjuksköterskan inte är tillräckligt duktig på att hitta rätt vener. Man får ta bussen tillbaka och försöka göra samma sak om och om igen.

Varför kan de inte ha som i england, en blodbuss som åker omkring i staden och var 3e månad anländer de till en gata nära dig, du behöver inte ringa eftersom hela operationen går så snabbt, och vill du bli garanterad en tid går det faktiskt att använda internet.

Men men, det vore ju kul att se hur många liter blod 99 kan lämna under ett års tid, kan man få statistik med fina diagram, då tycker jag det är en bra grej

Det kan verkligen skilja en hel del mellan blodcentralerna. Här i Umeå ligger den tillsammans med sjukhuset relativt centralt, vägg i vägg med universitetet. Kan man inte komma vill de helst att man ringer och meddelar det, men annars är det bara att komma en annan tid när det passar. Dessutom kör en blodbuss runt i länet och brukar stå en dag i veckan på torget i centrum. Det är knappt att det kan bli smidigare. Det gör att jag lämnar blod regelbundet var tredje månad.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-01 17:10

Här i Bollnäs är det riktigt bra. När man anmäler sig så får man också specificera en veckodag och tid som passar, och sedan blir man kallad fyra gånger per år på den dagen och tiden. Vill man byta så säger man bara till.

Det tar oftast mellan 20 min och en timme beroende på hur lång kön är när man kommer dit. Vissa perioder på året är det mycket folk, och andra är det ingen kö alls.

Senast för en månad sedan blev jag akutinkallad för att det var slut i lagret. Mycket ovanligt för en A+. Men då var det riktigt mycket folk där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 18:05

Oj, vad konstigt att den här nu ligger diggad på framsidan utan att majoriteten av folk kan kolla på den. Aja, kan inte hjälpas.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-01 21:19

Skulle gärna lämna, tyvärr så tar dom inte emot mitt blod... bra idé iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 21:27

Ok, nu vet vi att blodgivningen kan vara allt från supersmidig till superkrånglig.
Frågan är väl fortfarande om man på något sätt kan dra igång nått som inte dör efter 1 vecka?

Jag ställer gärna upp och lämnar blod. Har aldrig gjort det förr, men någon gång måste ju vara den första.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-06-02 09:25

Jag lämnar redan mina droppar, jag tycker alla som kan ska göra det! Min erfarenhet är att det är sjukt smidigt att lämna blod, här har de t.o.m. drop in när man är mogen. Jag föredrar dock för det mesta att boka in nästa tid vid besöket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-02 12:27

Bra initiativ acke, behjärtansvärt och kan göras till något kul!

Om det passar in på 99.se blir en nöt för moderatorerna, men jag tycker man kan jämföra det med och även ta idéer fårn trådarna om löparutmaningen:
Spring in våren med 99.se! Ny löparutmaning - hjälp din region att vinna!
Där finns i och för sig kopplingen till iPod och Nike+ - men hey, när jag ger blod lyssnar jag ju alltid på min iPod!

Några tankar:

1) Enklaste varianten om det är "påminnelse" som efterfrågas: En vanlig tråd med ett bra första förklarande inlägg. Varje gång någon ger blod skriver man ett inlägg. Blir en lång ganska tråkig tråd som riskerar att självdö.

2) Statistik är kul. Om 2% av alla 99:are ger blod i genomsnitt två ggr per år blir det ett rejält akvarium fyllt med blod, över 1000 saftiga liter! (snart 60000 medl x 2% x 0,45 liter x 2 = 1080 liter)
Alltså borde man ha någon form av presentation i staplar / liter / antal blodgivningar.

3) Utmaningar är kul. Har 99/mac eller 99/musik högst frekvens blodgivare? Vilken landsända av 99.se får flest liter? Eller annan lämplig uppdelning i lag. Individuellt går det inte att tävla. Man får ju inte ge blod mer än 3 ggr (kvinnor) / 4 ggr (män) per år.

4) Löparutmaningen har ju fördelen av att det finns en bakomliggande teknik och en hel website som underlättar datainsamlingen och presentationen av resultat. Här skulle man med fördel kunna utveckla något i samarbete med blodcentralerna. En del högskolor har haft tidsbegränsade utmaningar där den lokala blodcentralen har samarbetat så att antal blodgivningar har registrerats till respektive sektion som deltagit i utmaningen (en enkel lista som blodgivarna själva kan skriva upp sig på). En webbaserad lösning är ju betydligt kraftfullare. Om det är någon community som borde kunna hjälpa sjukvården med detta är det väl 99.se! Den/de som åtar sig denna uppgift kan nog räkna med att erhålla nästa Årets blodgivningsinsats som delas ut 14 juni!

5) 99.se ger gratisreklam i form av en banner:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-02 14:07

Var och försökte lämna för några år sen. Men det blev tvärdiss, hade för många allergier... kul liksom.

Samma här. Är för gammal för att lämna blod. Tror att tom vampyrer skulle rata mitt blod. Ni andra som har smaskigare blod får ta och lämna istället. Jag kan vara på-hejare !

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-09 08:36

Är aktiv blodgivare.
Mycket god gärning om man har möjlighet. Tar 10 minuter och det känns ingenting att ge blod.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-09 15:45
Ursprungligen av Notch:

Är aktiv blodgivare.
Mycket god gärning om man har möjlighet. Tar 10 minuter och det känns ingenting att ge blod.

Jag är också blodgivare, extra roligt när mitt blod kan ges till alla, sist jag var där sa sjuksköterskan att mitt blod troligtvis skulle ges till nyfödda på BB, sånt som gör en stolt över att kunna hjälpa till.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-02 23:24
Ursprungligen av Notch:

Är aktiv blodgivare.
Mycket god gärning om man har möjlighet. Tar 10 minuter och det känns ingenting att ge blod.

Första och enda gången jag provade fick jag en chock-reaktion. Kallsvettades och mådde illa. Det blev inte att jag provade igen. Drygt 20 år sedan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-05-02 23:51

En sak vi skulle kunna bidra med är kort information om hur det fungerar i olika städer. Typ länkar som berättar var man går, om det finns ambulerande blodcentraler, när man kan ge osv. Med andra ord försöka ta bort alla lata människors orsaker att ge för att de inte vet hur. Medlemmar på 99 få bidra med info om den stad de bor i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 22:59

Ok, ska vi dra igång den här tråden och göra nått av den. Vet inte hur men nog vore det kul om folk kunde skänka blod och kanske gå med i donationsregistret på samma gång.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-05-02 23:46

Jag är redan blodgivare även om det gått upp och ner med det. Ett tag lämnade jag även plasma. I Linköping är det skitsmidigt. Finns en blodbuss som åker runt bland de stora arbetsplatserna och det funkar många gånger att bara klampa in om man känner för det. Skulle gärna fortsatt ge plasma också, men det tar relativt lång tid och jag måste ta mig till sjukhuset. Men att ge blod ser jag som en skyldighet såvida man inte har sjukdomar/fobier som hindrar det. Så räkna in mina decilitrar i statistiken.

Jag kan inte ge blod på grund av att man hittar inga bra ställen att sticka in sig i.

Ingen som vill ha mitt blod pga för många vacciner samt att jag haft malaria :/. Skulle mer än gärna delat med mig om jag kunde dock...

Jag är aktiv blodgivare och ämnar faktiskt masa mig till blodcentralen den här veckan,så fort jag får lite andrum. Har dessutom anmält mig till donationsregistret. Min bror är njurtransplanterad 3 ggr, så det valet var lätt. Har dessutom en vän som har en autoimmun sjukdom som gör att hennes immunförsvar tar kål på hennes röda blodkroppar och hon måste ofta fylla på. Utan blodgivare blir hon inte gammal.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-05-03 10:39

Jag lämnar blod på Droppen i Nordstan i Göteborg. Funkar hur bra som helst med proffsig personal. Hoppas att fler väljer att lägga ca 20-30 minuter som det brukar ta att lämna blod där.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-05-03 14:45

Försöker ge 4 ggr/år på Droppen i Nordstan.

Jag vill, men kan fan inte. Jag är så sjukt spruträdd. Jag överdriver inte när jag säger att jag svimmar såfort de ska sätta nålen i mig. Jag överdriver inte, det har hänt mer eller mindre varje gång jag ska ta ett blodprov

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill, men kan fan inte. Jag är så sjukt spruträdd. Jag överdriver inte när jag säger att jag svimmar såfort de ska sätta nålen i mig. Jag överdriver inte, det har hänt mer eller mindre varje gång jag ska ta ett blodprov

När dagen kommer då du kanske SJÄLV behöver blod får vi hoppas du inte svimmar...

Ursprungligen av Engalunda:

När dagen kommer då du kanske SJÄLV behöver blod får vi hoppas du inte svimmar...

Man får se det positivt. Skulle jag inte överleva får de kötta ut allt de vill ur min kropp och ge vidare.

Av någon märklig anledning tycker jag att de där gigantiska nålarna de använder på blodcentralen inte känns speciellt mycket när de sticker. De som används för blodprov känns sju resor värre fastän de är mycket mindre.
Jag minns första gången. När de kom med nålen frågade jag om jag skulle sticka in armen i röret.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-03 15:59

Jag skulle gärna ge blod men får ej. Istället ger jag bort mina organ till behövande.

Bevaka tråden