Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Luftkonditionering utan dräneringsrör?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en fråga kring luftkonditionering. Finns det luftkonditionering som inte har dräneringsrör. Dvs som inte måste ha en slang som hänger ut genom ett fönster eller liknande (kanske inte är möjligt?).

Om det finns, har ni nått tips om någon bra?

Nope, det måste finnas.. Blir svårt med avdunstningen annars.

Beror på vad du menar med slang. En luftkonditionering fungerar som ett kylskåp. Du har en varm sida och en kall sida. När luften passerar den kalla sidan bildas kondens. Vissa portabla aggregat är integrerade och du får dra ut varmluften på något sätt, genom en ventil etc. Kondensvattnet brukar samlas i ett kärl som får tömmas med jämna mellanrum.
Vissa portabla aggregat har en kylenhet som står inomhus, sen har man en kondensor som man hänger ut genom fönstret. Även här samlas kondensvattnet på den kalla sidan inomhus.
Om vi pratar om fasta installationer så finns det olika lösningar för detta. En del drar ut en slang genom väggen där kondensvattnet bara får rinna ut. En del har en liten pump som pumpar ur kondensvattnet ur ett kärl till kondensorn där det förångas av värmen.

Lite problem för det är omöjligt att montera något fast hos mig.
Då måste jag i sånna fall ställa den vid balkongdörren och dra ut slangen där.
Men det kanske fungerar?

Ursprungligen av Chaosstar:

Lite problem för det är omöjligt att montera något fast hos mig.
Då måste jag i sånna fall ställa den vid balkongdörren och dra ut slangen där.
Men det kanske fungerar?

Ja det funkar.

När man kyler luft så bildas kondens. Det är en naturlag...så någon form av avledning eller uppsamling av vatten krävs.

Att samla kondensen inne är inget problem, men man måste ju UT med VARM-luften...

Ursprungligen av LCR:

Att samla kondensen inne är inget problem, men man måste ju UT med VARM-luften...

Jo det var det jag tänkte också. Uppsamling av vatten går ju att tömma eftersom, men varmluften måste ju kanske ut om ingen forskare löst den biten då. Men tydligen inte?

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo det var det jag tänkte också. Uppsamling av vatten går ju att tömma eftersom, men varmluften måste ju kanske ut om ingen forskare löst den biten då. Men tydligen inte?

Man kan ju leda in varmluften i garderoben och sedan när det blir vinter öppna dörren och släppa ut all den varmluft man samlat på sej under de varma månaderna.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo det var det jag tänkte också. Uppsamling av vatten går ju att tömma eftersom, men varmluften måste ju kanske ut om ingen forskare löst den biten då. Men tydligen inte?

Inte för att jag vill krossa folks drömmar, men borde inte moder natur ha något att invända mot det? Blir lite svårt att på riktigt stjäla värme från universum så länge termodynamikens lagar fortfarande gäller

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-05-13 08:47
Ursprungligen av Samuel K:

Inte för att jag vill krossa folks drömmar, men borde inte moder natur ha något att invända mot det? Blir lite svårt att på riktigt stjäla värme från universum så länge termodynamikens lagar fortfarande gäller

Fast det är ju vi, otillräckliga människor som uppställt hypotesen om termodynamiken. Exakt hur moder natur valt att lösa det vet vi inte, hon har inte släppt speccar eller källkoden till public domain än.

Ursprungligen av bollman:

Fast det är ju vi, otillräckliga människor som uppställt hypotesen om termodynamiken. Exakt hur moder natur valt att lösa det vet vi inte, hon har inte släppt speccar eller källkoden till public domain än.

Haha, världen är proprietär! Jag tycker vi kör in värmen i ett parallellt universum i stället.

Tur att strömmen ingår i hyran i alla fall.

Får nog ge mig ut i butiksvimlet och se mig omkring.

  • Medlem
  • 2011-05-09 21:33

Jag tänker köpa ett aggregat om det blir en stekhet sommar igen! Jag tänker dra ut slangen genom balkongdörren. Men vad brukar det vara för effekt på dessa agg? Man kan ju "bara" ha 2300W på en 10A säkring. Jag ser redan elmätaren snurra som fan...

Väntar bara på att någon miljönisse ska hoppa in...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-09 21:57

Bara en fråga. Genom balkongdörren? Ett hål i dörren eller öppen dörr? Sistnämnda tar ju död på idén, som ac i bilen med öppna fönster.

  • Medlem
  • 2011-05-09 22:07
Ursprungligen av knappen:

Bara en fråga. Genom balkongdörren? Ett hål i dörren eller öppen dörr? Sistnämnda tar ju död på idén, som ac i bilen med öppna fönster.

Jag var otydlig. Jag har ett vädringsfönster med en ventil ovanför som löper ut mot balkongen. Vet inga exakta mått på det dock.

Ursprungligen av knappen:

Bara en fråga. Genom balkongdörren? Ett hål i dörren eller öppen dörr? Sistnämnda tar ju död på idén, som ac i bilen med öppna fönster.

Ja men säg att man inte har nått hål ut, utan man får ställa den vid dörren och dra ut luftslangen och stänga dörren så gått det går (men ändå med en viss glipa).
Funkar inte luftkonditioneringen alls då? Eller får man bara köra den ett tag längre för att det ska ge bra effekt?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja men säg att man inte har nått hål ut, utan man får ställa den vid dörren och dra ut luftslangen och stänga dörren så gått det går (men ändå med en viss glipa).
Funkar inte luftkonditioneringen alls då? Eller får man bara köra den ett tag längre för att det ska ge bra effekt?

Anta att slangen har en diameter på ca 180 mm. Då får du ha en så bred glipa i dörren. Det blir ganska meningslöst. Du får hitta på något sätt att täta resten. Om man öppnar ett fönster och hänger ut slangen kan man försöka täta med filtar eller nåt runtom.

Dra slangen till en sån där bunke med en piezoelektrisk högfrekvensgrej i - som funkar som en luftfuktare.

Vattnet som kondenseras ut återförs då i luften igen ...

Om man får flödet till 1:1 återstår ju. Man får väl läsa sig till hur mkt vatten det blir per timme och
köpa luftfuktare efter det ...

Kondensvatten från en AC är inget problem, de flesta system lyckas torka det. Problemet är den mängd värme som du måste leda ut ur rummet.

Ursprungligen av hummel:

Kondensvatten från en AC är inget problem, de flesta system lyckas torka det. Problemet är den mängd värme som du måste leda ut ur rummet.

Om man har ett aggregat med lite tryck i (tvådelad, kanske en golvmodell som den vi har hemma) behövs det en slang till utsidan av huset eller till lämplig golvbrunn. Är vädret lite fuktigt så riktigt skvalar det ur slangen!

Jag har en liten rund ventil genom väggen. När jag har AC'n igång så kopplar jag varmluftslangen till den. Jag kan dock rekommendera en folieklädd spiralslang som man har från köksfläkten eftersom det kan vara ganska varm luft och det är ingen större mening med att kyla luft för att sen ha en stekhet luftslang som värmer upp rummet.

Eller som Steven Wright, en av mina absoluta favorit komiker sa

"For my birthday I got a humidifier and a de-humidifier... I put them in the same room and let them fight it out"

Nu beror det ju helt och hållet på hur fönstret ser ut, har man ett enda stort 12x12 så lär det bli svårt, men har man som jag gamla 4-delade fönster (1910-tals villa) så kan man öppna ett fönster helt, såga ut en skiva som passar i hålet, göra ett hål för slangen... klart.

Som ngn sa ovan, det funkar som ett kylskåp.

man har ett "kylelement" och en varm del. nedan är extremt förenklat;

I kylskåpets fall är "kylelementet" inne i kylskåpet, Varma delen är den svarta slingan bakpå kylskåpet.

Inuti kylskåpet vill ditt smörpaket värma upp kylelementet, smöret avger då värme till kylelementet.
Smöret blir då kallt- liksom resten av kylskåpet.
Denna värme tranporteras till baksidan, där det blir varmt, som sedan luften för bort.

Effektiviteten hänger på många saker, hur stort kylelement, hur stor yta(volym) skall kylas och
hur bra man kan leda bort överskottsvärmen på baksidan.

I en Airconditioninganläggning har man också ett kylelement (i rummet) med en fläkt (så det drar lite kallt).
Sedan sätter man den varma delen utanför rummet, ofta en liten låda, också denna med en fläkt i (för att flytta bort värmen).

Kondensen uppkommer vid kylelementet eftersom när luft kyls av så klarar den inte binda lika mycket fuktighet (vid 20C klarar luft hålla 17,g vatten per m3, vid 5C ungefär 7g), kyler du luften 15 grader skall alltså 10g vatten per kubik luft bort!). Eftersom kylelementet är kallaste punkten kommer kondensen här, här börjar alltså kondensslangen.

Eftersom man jobbar med gas/vätska inne i aggregatet och tryckvariationer så finns det ibland restriktioner på HUR den där förbindelseslangen får monteras, ex max höjdskillnad osv.

Vill du ha bra grejor, hitta ngn firma som kan sånt här, de hjälper dig med att ta upp ett hål genom väggen med.

Visst får du betala för montaget, men det blir snyggare, du får rätt storlek på anläggningen etc.
Att få rätt montage på det hela är viktigt, om det blir fel kan du få ngt som bara sörplar el men som lämnar alldeles
för lite tillbaks.

Senast redigerat 2011-05-10 13:12

Bor i hyresrätt kan inte modfiera något, men vill ha svalt sovrum i år.
Men kanske inte går att få till då.
=/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-10 17:59
Ursprungligen av Chaosstar:

Bor i hyresrätt kan inte modfiera något, men vill ha svalt sovrum i år.
Men kanske inte går att få till då.
=/

Kan öppet fönster och ett myggnät vara en idé?

Tyvärr brukar dock de varmaste nätterna också vara helt utan vind. I alla fall i Göteborg.

Ursprungligen av planB:

Kan öppet fönster och ett myggnät vara en idé?

Tyvärr brukar dock de varmaste nätterna också vara helt utan vind. I alla fall i Göteborg.

Jo brukar ha sånna lösningar i kombination med fläkt/fläktar. Men tänkte att det skulle va nice med luftkonditionering då jag inte betalar för elen.
De har dock just bytt fönster och dörrar så vill inte ge mig in i nån montering.

Ta och prata med en firma, de kanske har ngn smart lösning på det här.

Typ; "jo vi brukar göra x eller y när det är den sortens lgh".

Sedan om du tänker bo kvar ett tag i samma lgh, en håltagning ut till balkongen som du sätter en professionell genomföring i och som du samtidigt köper en "pluggning" till - att montera dit den dag du tar bort det hela.... då gör det inget.

med en riktig genomföring läcker det inte vatten in eller värme/kyla och då kan inte hyresvärden ha ngt att klaga på.
Skulle de klaga så visa pluggningen du har för att "reparera" hålet när du tar bort den.

Bevaka tråden