Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirusprogram till Mac, finns det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min nya Macbook Pro idag och jag kommer från windows världen med en gnutta liinux som vi lär oss i utbildningen. Och med den infon vill jag markera att jag är pretty mush en noob i mac världen.

Säkerhetsmässigt så har jag läst på IDG's forum där en del personer kallar användare av mac både det ena och det andra för de upplever att vi inte har något säkerhets tänk alls, och visst mac är ju unix baserat, så nu till frågan. Och det är o det finns något antivirus program värt namnet för mac? Helst gratis, jag sitter nämligen i en blandad miljö med win7 på en stationär i samma nätverk och jag vill inte att den smittas, även om den är tvärlåst.

Sök lite. Strunta i antivirus-program.

1. Välkommen till en vacker del av datorvärlden!
2. Det finns inga virus till OS X.
3. Vi macheads vet däremot att det finns en handfull trojaner.
4. Det finns i teorin en möjlighet att du får ett win-virus på mac-mailen och sedan överför detta till en win-dator via USB-sticka eller ett vidarebefordrat email. Då kan ett antivirusprogram i macen vara av godo så att det stoppas redan där men i praktiken borde ju win-maskinen själv ta hand om hotet när den introduceras för viruset, right?

I övrigt gäller väl att vara datorsmart - klicka inte på fullänkar, installera endast sådant du vet vad det är, gå inte på social engineering.

Här är två gratisalternativ till OS X:
ClamXav
Mer info om det
Free Antivirus for Mac - Sophos Anti-Virus for Mac Home Edition
Mer info om det

Förresten, jag har någonstans sett klagomål från användare som installerat antivirus på OS X, om att systemet börjat bete sig märkligt. Som om det förstör mer än det hjälper. Så fick jag det sagt också. By the way, jag har själv inget AV på mina macar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-05-11 01:20

På min arbetsburk (MBP) så kör jag Norton 10, fungerar väl ganska bra, inget slöare system iaf. Men ännu har den inte hittat något virus/trojan.

Ett säkerhetstips dock, kör aldrig som admin normalt, skapa ett vanligt userkonto och använd det. Då kan inte en ev trojan/virus smitta system & program utan bara din hemkatalog. Dvs inte utan att fråga efter admin lösenord.

Det enklaste och mest effektiva sättet att skydda sig mot de fåtal faror som finns, är väl att stänga av funktionen "öppna säkra filer efter nedladdning" i Safari?

http://www.99.se/artiklar/2515-malware-till-osx.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 08:43

Det här programmet finns, ganska begränsat men du kan gå genom din dator och leta efter virus och det är gratis. Här ser du vad du kan göra med det och vad som saknas i gratisversionen: Intego VirusBarrier Express & VirusBarrier Plus User Manual
Enligt mig så finns det inte en så stor anledning att köpa plus eller x6-versionen.

VirusBarrier Express on the Mac App Store

Om man är på jakt efter gratis Antivirusprogram så kan det vara bra att känna till att det är vanligt med falska sådana. Det är känt sedan tidigare till Windows men det har nyligen dykt upp två fall för OS X.

Ny trojan riktar in sig p Macanvndare - MacWorld

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-05-11 14:19

Vi använder Sophos i Universitetsmiljö vilket jag antar betyder att datakillarna anser det vara ett "bra" skydd. Anledningen till att vi har det är att vi inte ska föra in virus i windowsburkar. Det är inte alla sådana som är anslutna mot nätet och då kan deras virusskydd vara begränsat. Alltså ökar risken med USB-stickanvändande. Vår version är säkert inte gratis, men den borde ju inte skilja från home-userversionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-11 20:04

Jag har kört gratis Sophos ett tag nu och skrivit om det i en annan tråd. Tyvärr tog det nån vecka för Sophos att uppdatera sitt skydd till att täcka senaste trojanen MacDefender, ganska uselt får man väl säga. Den trojanen var ju rätt så läskig med sin autolaunch från Google image search med default Safari. Annars hittar min Sophos bara Windowsvirus hela tiden, och några Javamalware, som väntat.

Ett tips, oavsett vilken lösning du väljer, är att stänga av scanning av hela disken (ev. låt den köra en gång direkt efter installation) och bara köra on-access-scan, dvs. när nya filer öppnas. Så slipper du sitta och vänta på tröga diskar.

Ett annat alternativ är att strunta i antivirus/antimalware, om alla dina användare (inkl du själv) har sunt förnuft nog att aldrig klicka på nåt som de inte har 100% insikt om vad det gör. Om du lyckas med den strategin, berätta gärna var du hittat dina användare

Har du flera användare på datorn; ge dem inte adminrättigheter på sina konton.

Sätt er ner och snacka. Kom överens om att ingen stoppar vad skit som helst i burken.

Är du själv; ha ett adminkonto och ett vanligt userkonto.

MacKeeper är ju att rekommendera, massa nyttiga verktyg medföljer.
MacKeeper Official Website

1
Bevaka tråden