Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för filmtips!

Tråden skapades och har fått 307 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fight Club (1999)

Enligt mig ska en film absolut inte vara förutsägbar, och helst ska den vara tankeväckande. Det är mina två största kriterier för en bra film, och det är antagligen det som gör Fight Club till min favoritfilm.

Filmens huvudperson/berättaren (som i filmen och boken aldrig nämns vid namn, han spelas av Edward Norton) lever ett stereotypt kontorsliv och lider av insomnia. För att känna sig levande startar han tillsammans med Tyler Durden (Brad Pitt) Fight Club. I Fight Club slåss man man mot man tills den ena ger upp. Fighterna går inte ut på att vinna eller förlora, utan är bara ett utlopp för frustration.

Karaktärerna ifrågasätter dagens konsumtionssamhälle, de ifrågasätter normer och konsumerandet som mått på framgång och lycka. Filmen tar även upp grupptänkande och manipulerande som teman.

Väldigt bra skådespelande, ett väldigt bra soundtrack och den intressanta filmningen gör att filmen klarar av att förmedla storyns budskap riktigt bra. Jag rekommenderar verkligen de som inte sett filmen att se den!

Min andra film är Trainspotting (1996)

Filmen följer Renton (spelad av Evan McGregor) som är heroinberoende. Filmen utspelar sig det tidiga 90-talets Skottland. Det häftigaste med filmen är att lyckas att ta upp en sådant svårt ämne som droger och hålla sig helt objektiv. Det brukar vara vanligt annars med filmer som är antingen helt för eller helt emot.

Renton försöker genom filmen komma ifrån sitt beroende, vilket också innebär att komma ifrån sina vänner som drar ner honom i träsket. När jag ser filmen får jag genast en känslomässig koppling till Renton. Jag hoppas verkligen att han klarar att ta sig ur beroendet, och ordna upp sitt liv.

Dessutom gillar jag verkligen berättartekniken, riktigt humoristiskt. Men filmen är verkligen bara inte en dans på rosor, filmen innehåller vissa jobbiga scener (t ex bebis-scenen).

Riktigt bra, stämningsfull film (filmens intro med Iggy Pops låt Lust for Live är underbar) med ett svårsmält ämne. Rekommenderas verkligen!

--

Sådär! Hoppas flera kommer med riktigt bra filmtips!

/Anton

Senast redigerat 2012-05-31 21:37

Ingen som har några filmer att dela med sig av? :S

Hoppas på flera filmtips!

Lone Star

Grymt manus. Långsamt tempo. Överraskande slut. Sköna karaktärer.
En enorm hemlighet. En enorm hemlighet till...

Kris Kristoffersson, Chris Cooper mfl.

Gjord av Sayles..... (favvo)

Glädjer mig storligen åt initiativet till denna tråd!

För en känslosam person som mig, upplever jag action- och våldsfilmer ganska avlägset. Jag vill känna igen min egen personlighet (och sorgsna livserfarenheter) i filmens värld; något som bara starka draman hittills kunnat göra. Ju starkare desto bättre, ungefär. En film som har påverkat mig särskilt i denna genre är den ryska "Vozvrashcheniye" från 2003; http://www.imdb.com/title/tt0376968/

Jag var inte mig själv på flera dagar efter att jag sett den, den lämnade ett ofantligt djupt intryck. Filmen besvarar inga frågor, den lämnar inga svar – den bara är (precis som livet självt). Filmen är ångestladdad och mörk men på ett andligt, känslomässigt och oerhört tankeväckande plan.

Inget för tuffa killar med andra ord.

Ursprungligen av Goflorp:

Lone Star

Låter verkligen intressant :). Ska försöka få tag på den, gillar westernfilmer, så länge de har lite substans!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vozvrashcheniye

Verkar också riktigt intressant, ska försöka se den!

Litet sidospår
Har ni sett filmerna som går på bio nu i vinter? Jag har sett Yes Man, Valkyria, The Curious Case of Benjamin Button och Burn After Reading nu i vinter.. Har blivit en del bio :).

Rekommenderar speciellt Yes Man (om man gillar Jim Carrey humor) och Benjamin Button (tänkvärd på sitt sätt, lite Forrest Gump stil på det). Valkyria tycker jag inte var riktigt bra, skulle vilja se det tyska originalet, för storyn är toppen.

--

Annars hade jag tänkt kolla på Se7en och The Big Lebowski till helgen :).

Hoppas på fler filmtips!

Ursprungligen av Ajohansson:

Låter verkligen intressant :). Ska försöka få tag på den, gillar westernfilmer, så länge de har lite substans!

Lone Star är en film som utspelas ca 1950-60 och i "nutid" (1995?) ...

Miljön är western, med öken, närheten till Mexico kargt soligt...

Den stora tråden med filmtips

Vi har väl alla varit i det där läget, otroligt sugna att se en film, just ikväll, men ingen aning om vilken film. Jag är där idag. Jag vet att jag är sugen på att se en thriller i stil med The Next Three Days, Fair Game, Insider etc, men jag har ingen aning om vilken, som jag inte redan sett.

Har någon ett bra förslag?

Den här tråden kan väl sedan få leva vidare, så kan vi tipsa varandra och be om tips.

Vill inte att tråden urartar i pajkastning kring varandras filmsmak.

Ett bra tips om man vill ge sig på film från en annorlunda vinkel är
att leta upp VEM som gjort den.

John Sayles är en av mina favoriter, Han skriver, regisserar och gud vet vad. verkar vara en otroligt kreativ människa.
han gör ofta långsamma, väldigt vackra filmer med slow-tempo och bra historier.

Lone Star (betyg IMDB 7.6),
Passion Fish (betyg IMDB 7.2)

Vill du se ngt modernt; "The Kings Speech" är en höjdare. "Återstoden av dagen" likaså.

På det här viset blir det lite som med vin, gillar man mustiga Rödviner så blir man ju sällan
missnöjd om man vet att det är Navarra man skall leta efter .... eller kanske Rioja...

Tack för tipset om Lone Star! Jag brukar som regel också gå tillväga på det viset, särskilt när det gäller regissörer.

Passion Fish låter bra, men inget jag riktigt känner för ikväll. De andra två känner jag till, men just idag är det mest en thriller jag känner för. Skall dock lägga de på minnet!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 18:17

Bra thrillers som efterfrågades:

Body Of Lies
One Way
The Thirteenth Floor

Har inte tid att skriva närmare om filmerna nu men tänkte ändå tipsa och hoppas att du hittar någonting sevärt bland dessa! Jag gillar allihop

Ursprungligen av kainen:

Bra thrillers som efterfrågades:

Body Of Lies
One Way
The Thirteenth Floor

Har inte tid att skriva närmare om filmerna nu men tänkte ändå tipsa och hoppas att du hittar någonting sevärt bland dessa! Jag gillar allihop

Super! De verkar vara precis den sorten jag är ute efter ikväll. Body Of Lies satt jag precis och läste om!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-08 18:48
Ursprungligen av Capeman:

Super! De verkar vara precis den sorten jag är ute efter ikväll. Body Of Lies satt jag precis och läste om!

Kul!
Vad blev det till slut?

Ursprungligen av kainen:

Kul!
Vad blev det till slut?

Det blev Body of Lies, mycket bra! Sen såg jag också The Way Back som joakimo tipsade om, den var grym!

Skall eventuellt se dina andra två tips ikväll.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-07 18:45

Om någon är mer sugen på ett äventyrsdrama är The Way Back (2010) - IMDb en höjdare. Några fångar från de sibiriska fånglägren ska fly och tar sig genom Ryssland, Mongoliet och vidare söderut. Mycket vacker och intressant film. (7.4/10 IMDB)

Lone Star måste jag se :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Lone Star måste jag se :-).

Historien har många plan. LIte inlindat och komplicerat. Man åker runt mellan nutid och dåtid...
Så, ingen film att sitta och slöblänga på och dricka öl samtidigt...

Passar nog mig :-). Jag är en sådan som blir vansinnig om någon stör när jag ser en film - kan givetvis inte se film i reklamkanaler. Jag måste också se ALLT från första sekunden. Missar jag början på en film (om man ska på bio t.ex.) så skiter jag helt i den - ser den någon annan gång istället. :-D.

Ursprungligen av Goflorp:

Historien har många plan. LIte inlindat och komplicerat. Man åker runt mellan nutid och dåtid...
Så, ingen film att sitta och slöblänga på och dricka öl samtidigt...

Nejdå, nytt som gammalt! Otroligt, tyckte tidigare idag att jag hade sett alla thrillers värda att se, men ack så fel jag hade!

På action med djup temat?

Cubic (2002) - IMDb

fiction då... idag, i morgon? se det som krydda till en bra film
http://www.theage.com.au/technology/sci-tech/racist-angry-the-answer-may-be-in-a-pill-20110407-1d5c9.html

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

På action med djup temat?
Cubic (2002) - IMDb

Bra film att köra filmanalys på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-18 23:38
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

På action med djup temat?

Cubic (2002) - IMDb

Den har man ju sett och gillas skarpt

The future is here knocking on your door

hmmm vid närmare eftertanke tacka vet jag vinylspelaren- den rockar fett än idag

Senast redigerat 2011-04-26 21:10
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-04-07 19:22

"Kärlekens Hundar" (Amores Perros) minns jag som både grym, spännande och intensiv.
Men det var ett tag sedan jag såg den, har köpt den nu, ser fram emot att se om den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-04-07 19:58

Kan också instämma i Goflorp:s rekommendation av John Sayles.
Jag har sett ca 10 filmer av Sayles, och de håller genomgående mycket hög klass.
Tänkvärda och välspelade historier, kan uppfattas som långsamma, sällan action/thrillers.
("Lone Star" är en bra startpunkt, kanske hans bästa, troligen hans mest hyllade.)

Vill passa på att tipsa om en av mina absoluta favoritregissörer, som gjort helt sjukt vackra filmer, scenografiskt sett, nämligen David Lean.

Rekommenderar:

The Bridge on the River Kwai
Lawrence of Arabia
A Passage to India

Ursprungligen av Capeman:

Vi har väl alla varit i det där läget, otroligt sugna att se en film, just ikväll, men ingen aning om vilken film.

Samma sak tänkte jag igår och skulle även startat en tråd igår! Lustigt! ..men vågade inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 19:24

Rekommenderar den ganska nyligen bioaktuella THE GHOST WRITER av Polanski - en ganska enkel men mycket välregisserad film med europeisk touch! Polanski har i tidiga år gjort många fantastiska filmer (Cul-de-Sac, Vampyrernas Natt, Repulsion, Rosemary's Baby, China Town och Frantic), men har också haft en lång period av ganska halvbra och mediokra rullar. Nu är han tillbaka med denna politiska thrillerdrama med flera lysande skådespelare (Ewan McGregor, James Beluchi, Timothy Hutton, Olivia Williams och Pierce Brosnan).

Håller annars med generellt att man kan hålla sig till välkända regissörer för att finna fler lysande filmer; mina favoriter är Stanley Kubrick, Terry Gilliams, Luc Besson, Frank Darabont, Steven Spielberg, Bröderna Coen, Christopher Nolan, Clint Eastwood och Alfred Hitchcock...

Ghost Writer har jag sett, mycket bra! Gillar också Terry Gilliam och skulle även lägga till Tim Burton, personligen.

Såg just The Kings Speech

Värme, humor, de har lyckats fånga tiden och ljuset på det sätt som bara engelska filmer kan.
Man förstår att den fick många priser och väldigt goda recensioner.
Colin Firth är riktigt bra castad som George VI.
Sedan är det väl kul när samma skådis som spelade dansant prostiuerad homo i "Priscilla Queen of the Desert" här spelar kung

Rekommenderas

en film som alla borde se, inte för att den är så bra så man baxnar men den gör teknik rättvisa, på gott och ont.

The Final Cut (2004) - IMDb

Djupet på denna film från teknisk/etisk nivå är nog djupt så det räcker för många timmars debatt.

Senast redigerat 2011-05-13 13:40
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-13 12:40
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

en film som alla borde se, inte för att den är så bra så man baxnar men den gör teknik rättvisa, på gott och ont.

The Final Cut (2004) - IMDb

Ljupet på denna film från teknisk/etisk nivå är nog djupt så det räcker för många timmars debatt.

Den har jag missat! Tillagd på intresselistan, tack för tipset

Bevaka tråden