Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst tangentbord och X vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem, ganska irriterande sådant, som gäller min iMac (köpt nov 2010, kör 10.6.7) och det gäller vid omstart efter uppdateringar så hittar den inte startskivan, d v s skärmen är helt vit och inget händer. Stänger ner datorn och startar igen, inget händer, drar ut kablarna och startar om, inget händer. Vill tillägga att startskivan ÄR markerad i systeminställningarna...

Man ska ju kunna tvångsstarta genom att hålla nere "X" vid uppstart men det verkar inte fungera om man har ett trådlöst tangentbord så hur har Apple tänkt här? Om jag däremot kopplar in ett trådat tangentbord och håller nere "X" så dyker äpplet upp på skärmen och datorn sätter igång. Finner det ganska irriterande att behöva leta fram ett trådat tangentbord efter varje omstart så om någon har ett bra tips för att komma runt det eller en lösning är jag väldigt tacksam.

Pratade med supporten också om det som inte hade hört om detta förut, de rekommenderade ominstallation av systemet så det är gjort, även behörigheter och reparationer är gjorda och visar inga konstigheter. Fler som har samma problem?

Jag ställer mig lite frågande till din trådrubrik. Problemet är ju egentligen inte det trådlösa tangentbordet. Utan grundproblemet är ju att din dator inte hittar sin startskiva. Eller hur?

Men jag vill inte bara ändra rubriken, utan vill kolla med dig först, vilket av problemen du vill att tråden ska fokusera på.

/Mod

Nja, problemet är väl i sig också att det trådlösa tangentbordet inte kan användas för att tvinga systemet att starta genom att hålla nere "X" vid uppstart så hur har Apple egentligen tänkt att det ska lösas då? Alla har kanske inte tillgång till dubbla uppsättningar tangentbord.

Har du provat att hålla ner "Alt" i stället för "X"?

Det ska funka även på ett trådlöst tangentbord.

Apple Wireless Keyboard: Använda starttangenterna

Ok, då kör vi vidare med den rubriken. Jag trodde kanske att man ville lösa grundproblemet först - alltså varför datorn inte hittar sin startskiva.

/Mod

Tips för att eventuellt lösa detta problem:
Återställ datorns PRAM

Får vi fram lösningar eller teorier på båda frågorna är jag givetvis nöjd också

Tack för tipset, ska testa detta när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden