Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .

funderar just på vad ett klibbigt inlägg innebär. Ska jag kanske hälla jolt cola i min macbook innan jag skickar iväg det?

asch, jag kommer nog på det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-24 19:39

Hej,

Här har ni en ny användare! Har varit en "lurker" ett bra tag men tyckte det var dags att registrera mig. Är inne på min 5:e privata Mac nu. Panikköpte en iMac 20" 2.4GHz härom dagen pga förmodat trasigt logikkort i min 2 år 8 månader gamla PowerMac G5 2.0DP. Eftersom jag litat blint på Apples kvalitet hade jag ingen AppleCare så framtiden för G5:an är oviss. Nytt kort från eBay? Sälja som reservdelsdonator? Sälja lösa delar till hugade spekulanter? Det får framtiden utvisa. Just nu har jag fullt upp med att leka med alla de möjligheter som en Intel-Mac har att erbjuda.

Mvh

/Jonas

History:
Performa 5400/180 DE (R.I.P. - monitorn gav upp 2002)
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_performa/stats/mac_performa_5400_180.html
iMac G3/333 Blueberry (still going strong)
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_333.html
PowerMac G4/400 (still going strong)
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_400_2.html
PowerMac G5 2.0 DP (R.I.P. - förmodat trasigt logikkort 2007)
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp_2.html
Current:
iMac Core 2 Duo 2.4 20"
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac-core-2-duo-2.4-20-inch-aluminum-specs.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-01 11:33

Tjoho!
En gammal macfanatiker är tillbaka i sina gamla rötter efter drygt 10 års dravel med windows och linux.

En gammal MacPlus från 1986 och en iPone är mina bebisar.

Helt underbart att världen äntligen börjar inse att utseende och nytänkande är viktigt!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-02-02 12:54

iMovie/Final Cut

Hej,

Ett problem med iMovie är att varje klipp från en film tar upp lika stor plats på
hårddisken som hela ursprungsfilmen. Sätter man ihop filmer med klipp från olika filmer
växer filernas storlek snabbt!
Finns det något sätt att med FCP eller FC Express eller något annat videoredigeringsprogram att ta in klipp från en iMoviefilm så att filstorleken är proportionell mot längden på klippet och så att slutsumman av klippens storlek blir ungefär lika med oiginalfilens storlek, dvs att summan av delarna är lika med helheten?
En möjlighet att komma runt det här är ju att filma inslagen direkt från skärmen
med en DV-kamera och på så vis göra en film med mycket mindre minnesbehov men
kvaliteten blir ju inte jämförbar med originalet.
Har ni några idéer om detta?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 23:29

De flesta skriver lite om sig själva och varför dem gick över till mac eller att dem funderar på att göra det. Själv ger jag er receptet på kladdkaka.

Citat:

100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Hej chippy !
Ser att du kom hit samtidigt som jag, dvs i november 2007.
Ja, varför inte visa att man har annat i huvudet än datorer och ge ett recept.;)
Kladdkaka är ju alltid gott. Om du vill diskutera mat finns det bl a en tråd i Supporter Lounge om mat. För att bli Supporter behöver du betala in 30 kr (tex via din mobil).
Det gör du genom att gå in på Inställningar, redigera min profil och sedan Betaltjänster.

Älskar Apples iPods och inväntar en iPhone nu!

Frågan är när macbooken kommer? Vad tror ni?

Hej tornros !
Du ställer tyvärr din fråga i fel tråd. Här är det bara presentationer. Bättre om du skriver i tex MacBook-tråden. Men jag vet hur svårt det är att hitta rätt ställe att fråga i. Har gjort det själv flera ggr.
Ang din fråga så läs det här: http://www.99.se/aktuella-rykten/240741-helt-design-p-macbook-macbook-pro-2.html. Där kan du se att det troligen kommer en ny MacBook modell i aluminium i aug-okt, fast igen vet ju säkert.
Vill du fördjupa dig så skriv "ny macbookmodell" i den vita rutan Sök på 99.se så brukar det poppa upp många förslag.
Antar att du är en tjej ? Kul i så fall eftersom vi är väldigt få tjejor här.

Äh. vill inte bli så nördig att jag går in och läser i Mac-forumet ,) räcker med ipod/iphone.

Men tack för infon.. Hoppas dom blir snyggare, om det ens går

Apple är bra på design så det fixar sig nog!

Sprickorna ja, iphone verkar ha samma baksida som macbooken eftersom den också spricker...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-28 07:28

Ok skulle skriva ngt ... Hej

Och skall ni laga er Iphone i gbg , använd INTE Homemedia...

Ursprungligen av howi3:

Ok skulle skriva ngt ... Hej
Och skall ni laga er Iphone i gbg , använd INTE Homemedia...

OK då vet jag det (bor också i Götet).
Hej på dig också och välkommen hit till 99.se. Här finns mycket skrivet om iPhone så det är bara att kolla runt och kanske ställa en fråga om du undrar över något.

Mitt andra inlägg.

Proffsig som jag är stal jag någon annans tråd och skrev helt fel fråga på fel ställe. Nu har jag gått på komvux så nu vet jag bättre.

Kalle heter jag och vardagarna går åt till medicinstudier på Göteborgs Universitet.
Har länge letat efter en laptop och efter att ha använt min flickväns macbook ett tag så var det ett givet val.

Detta verkar vara ett trevligt forum med många trevliga och kunniga medlemmar.
Jag letar lite efter bra pokerrum som funkar på mac.

Tack och hej.

Det är bara jag igen. Har jouren för tillfället. Nä, skojar bara.

Så en Net Doctor ? Och en Kal ?
Då är du förstås automatiskt trevlig.

"Detta verkar vara ett trevligt forum med många trevliga och kunniga medlemmar".
Ja, det är en bra början att smörja.;) I det här fallet stämmer det ju till...99 % också.

Ha det bra ! KaRo - en Ada

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-03 01:58

Hej på er!

PC användare som till slut vågade pröva Mac. En 27" iMac 2010 som packades upp i Augusti.
Trodde jag skulle bli nöjd med mitt byte, men såhär i efterhand börjar jag undra hur smart man egentligen är... Har lagt ner åtskilliga timmar bara för att få mina datorer (Win) att fungera utan strul - och hela tiden har det funnits Mac!

Blir aldrig mer en Windows installation för min del! Den stationära XP-burken står sedan länge i garderoben och dammar, kvar är bara den
bärbara Vista burken som ska bytas ut mot MBP 13 efter julledigheten.

Lyckades övertala min morsa (52 år) att beställa en MBP 17" idag till sig själv för att ersätta hennes nertyngda Compaq. Återkommer med hennes switch-upplevelse senare.

Ha en god fortsättning!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-03 09:52

Det låter som ljuv musik.
Grattis!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-17 14:59

Hej allihop!

Är en Windowsanvändare som tröttnat på Windows all nycker och påhitt.
Håller på att spara ihop pengar till en iMac. Hoppas bara att jag hinner innan datorn jag har lägger sig ner och dör.

Kommer säkert att komma med en massa "smarta" frågor när väl en Mac landat på mitt skrivbord.

Lev väl,
Andy

Bevaka tråden